רשויות ני"ע בעולם: סכנה מהתקפות סייבר על שוקי ההון

"הארגון הבינלאומי לרשויות ניירות ערך", Iosco, מזהיר וטוען שחברות ומפקחים ברחבי העולם חייבים לטפל ב"תגובה הלא מאוזנת" שלהם לאיומי התקפות מקוונות

סייבר / צילום אילוסטרציה: רויטרס
סייבר / צילום אילוסטרציה: רויטרס

איגוד בינלאומי של רשויות ניירות ערך מזהיר מפני סכנה גוברת של התקפות סייבר על שוקי הון, וטוען שחברות ומפקחים ברחבי העולם חייבים לטפל ב"תגובה הלא מאוזנת" שלהם לאיומי התקפות מקוונות.

גרג מדקרפט, יו"ר מועצת המנהלים של "הארגון הבינלאומי לרשויות ניירות ערך", Iosco, צופה שההלם הפיננסי הגדול הבא או "אירוע הברבור השחור" יבוא מהמרחב הקיברנטי, בעקבות סדרת התקפות על שחקנים פיננסיים.

הוא מזהיר שיש צורך במאמץ מתואם יותר כדי לטפל באיומי סייבר ברחבי העולם, מאחר שהגישות הנוכחיות שונות זו מזו. "אין גישה עקבית ואחידה לטיפול במצבים כאלו", לדבריו.

ניסיונות הפיצוח הגדולים האחרונים נגד רשת השיווק האמריקאית טארגט, שחשפו את נתוניהם של 40 מיליוני קונים, וכן הווירוס "לב שותת דם" שהתגלה בתוכנה שמשמשת לאבטחת שני שלישים מהאינטרנט, חשפו את הפגיעות של אתרי אינטרנט להתקפות כאלו.

הרשויות מנסות לפתח "ארגז כלים" עולמי בשנה הבאה שימדוד אם חברות מנהלות את הסיכונים שלהן היטב. הרעיון הוא לזהות תקנים של ניהול סיכונים לאיתור ותגובה לחדירות סייבר, אמר מדקרפט ל"פייננשל טיימס", בהמשך לעבודה חלוצית שנעשית בארה"ב. "להתקפות סייבר יש השלכות אדירות על שוקי ההון", הוא הוסיף.

רשות ניירות הערך האמריקאית, SEC, הודיעה באפריל שהיא תבחן את העמידות הקיברנטית של יותר מ-50 חברות ברוקרים-דילרים ויועצי השקעות. יו"ר הרשות, מרי ג'ו ווייט, אמרה שאיומי סייבר הם "בעלי אופי רציני חריג ומתמשך", וקראה למגזר הפרטי והציבורי "להיות ערוכים לטפל באיומים כאלו".

מדקרפט, יו"ר רשות ניירות הערך וההשקעות האוסטרלית, אמר ש"נקודת ההתחלה היא לראות מה האמריקאים עשו ולנסות לתרגם את עקרונות ניהול הסיכונים הללו לשפה בינלאומית".

ההתמקדות היא בחברות ברוקרים/דילרים, מנהלי קרנות, חברות רשומות למסחר והבורסות עצמן. "אירוע הברבור השחור הבא יבוא מהמרחב הקיברנטי. חשוב שנקדיש לכך תשומת לב", אמר מדקרפט.

ריצ'רד הורן, שותף מומחה לבטיחות האינטרנט ב-PwC, אמר: "שוקי ההון קשורים זה בזה ברמה העולמית ותלויים זה בזה, והמערכת הפיננסית חזקה רק כמו החוליה החלשה ביותר שלה".

Iosco, ארגון גג שמאגד רשויות ניירות ערך ביותר מ-120 מדינות, פרסם בשנה שעברה דוח שהראה שיותר ממחצית הבורסות בעולם הותקפו במרחב הקיברנטי בעבר. 89% מהבורסות שנסקרו דיווחו שהן רואות בעבירות סייבר סיכון מערכתי פוטנציאלי, עם סכנה למוניטין של הבורסה ואיום באובדן "קטסטרופלי" של אמון משקיעים. 46 בורסות הגיבו לסקר שנערך על ידי הפדרציה העולמית לבורסות.

חששות מפני התקפות בחסות ממשלתית על מערכות פיננסיות התחזקו בשנה שעברה בעקבות הפריצה למערכות המחשוב של בנקים וגופי שידור בדרום קוריאה, מכתובות אינטרנט סיניות. להערכת הדרום קוריאנים, יוזמת ההתקפות הייתה צפון קוריאה.