הדולר היציג ירד קלות ל-3.571 ש' על רקע הפסקת האש

האירו נחלש בכ-0.14% ל-4.709 שקלים ■ מסתמן: משרד האוצר יעלה את יעד הגירעון ל-3.3%-3.4% מהתוצר ■ FXCM: "השקל צפוי לגלות רגישות לכל נתון ולכל הצהרה כלכלית"

כסף / צילום: רויטרס
כסף / צילום: רויטרס

הפסקת האש שנכנסה לתוקף בלמה את הדהירה של הדולר והיום (ד') הוא נחלש קלות מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.571 שקלים, לאחר שטיפס בימים האחרונים לשיא של שנה. האירו, מנגד, נחלש מול המטבע המקומי בכ-0.14% ושערו היציג נקבע על 4.709 שקלים. בעולם הצמד אירו-דולר נסחר ברמה של 1.316 שקלים.

לאחר שבנק ישראל החליט שלשום להפחית את הריבית לשפל היסטורי ברמה של 0.25%, הדולר הוסיף לערכו כ-1% וטיפס לשיא של שנה. "מצד אחד, הסיום הזמני של ההתכתשות הצבאית עשוי למתן במעט את הצמיחה של השקל. ואולם, כעת מתחילים הדיונים על התקציב ובפני שר האוצר וראש הממשלה ניצבת דילמה לא פשוטה, האם להעלות מיסים או להרחיב את הגירעון", מציינים בחדר המסחר של FXCM. "אם עד לא מכבר הורגלנו שהדולר-שקל נע בשלו ללא קשר להתפתחויות הכלכליות והאירועים הגיאו-פוליטיים, הרי שהמצב כעת השתנה והשקל צפוי לגלות רגישות לכל נתון ולכל הצהרה כלכלית".

"החלטת בנק ישראל היא קריאה לשר האוצר להפשיל שרוולים וליישם מדיניות מאקרו-כלכלית מתואמת שעקרונותיה הם: עידוד הייצוא באמצעות חבילת צעדים (לא רק של בנק ישראל) שישמרו על הפיחות בשער השקל כפי שמסתמן לאחרונה; הרחבה פיסקלית מאוזנת שתאפשר שיקום של ההוצאה האזרחית, בתוך מימון מקביל על ידי ביטול פטורים ממס והגדלה מדודה של הגירעון התקציבי (מ-2.5 ל-2.75 אחוזי תוצר)", כך טוען פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי, מרצה באוניברסיטה העברית בירושלים.

תקציב המדינה לשנה הבאה יביא בחשבון גירעון של 3.3%-3.4%, ולא 3.1% כפי שהוערך ודובר עד כה - כך עולה מהדיון הכלכלי שנערך אתמול במשרד ראש הממשלה. בדיון הודיעה הנגידה קרנית פלוג שבעקבות הורדת הריבית אתמול עדכן בנק ישראל את תחזית הצמיחה השנה ל-3%.

הנגידה העלתה את נושא העלאת המסים לדיון, בתמיכת קנדל, אך שר האוצר יאיר לפיד שב והסיר את ההצעה מסדר היום באומרו שהעלאת מסים רק תמוטט את הסיכוי לצמיחה.