לינדנשטראוס נגד וינשטיין: "לזרז את ההחלטה לגבי קק"ל"

מבקר המדינה לשעבר, המכהן כיו"ר העמותה לשקיפות בינ"ל-ישראל, יוצא נגד החלטת היועמ"ש לעכב בחודשיים את שינוי הסיווג של קק"ל מחברה פרטית לחברה לתועלת הציבור - שינוי שיחייב אותה בשקיפות ובהגשת דוחות

מיכה לינדנשטראוס / צילום: יונתן בלום
מיכה לינדנשטראוס / צילום: יונתן בלום

מבקר המדינה לשעבר, השופט המחוזי בדימוס מיכה לינדנשטראוס, פנה היום (ה') ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, וביקש ממנו להפסיק לעכב את ההחלטה לשנות את הסיווג המשפטי של קרן קיימת לישראל (קק"ל) מחברה פרטית ל"חברה לתועלת הציבור".

בכובעו כיו"ר העמותה לשקיפות בינלאומית-ישראל, כתב לינדנשטראוס לוינשטיין: "לאחר מאבק ציבורי ארוך להחלת שקיפות על קק"ל, אנו מברכים על ההחלטה לשנות את סיווג קק"ל מחברה פרטית לחברת לתועלת הציבור, החלטה שתחייב לראשונה את קק"ל בשקיפות ובהגשת דוחות כספיים שנתיים, שיהיו זמינים לעיון הציבור".

לדברי לינדנשטראוס, ידוע כי עד כה קק"ל התנהלה באיפול מוחלט, חרף פעילותה הציבורית.

לינדנשטראוס מזכיר כי וינשטיין ציין בנימוקיו להחלטה על שינוי הסיווג כי קק"ל זוכה לתקציב-עתק המבוסס על כספי ציבור - בין אם מתרומות ישירות ובין מכספים מהעברת זכויות בקרקעות שבבעלות קק"ל, וכי מטרותיה הן בעלות אופי ציבורי.

אינטרס ציבורי

חוות-דעתו של עו"ד אבי ליכט, המשנה ליועץ המשפטי, עליו הסתמכת, נכתב כי מבנה השליטה בקק"ל מבוסס, בין היתר, על שיקולים פוליטיים. עוד ציין ליכט כי לא קיים פיקוח חיצוני על התנהלות קק"ל, וכי מבנה השליטה הפוליטי של המוסד מחייב שקיפות והסדרה.

"למרות כל אלה, החלטת לאחרונה לדחות את רישומה של קק"ל כחברה לתועלת הציבור בחודשיים. עולה השאלה - מדוע יש להתעכב ברישום לפרק זמן כה משמעותי?", כתב לינדנשטראוס.

לדברי לינדנשטראוס, הגיע הזמן שקק"ל תחשוף את אופן פעילותה לציבור כפי שנוהגים גופים ציבוריים אחרים. "אין טעם להמתין עם הנושא. נבקשך לבדוק את העניין ולזרז את ההליכים להחלת השקיפות על קק"ל בהקדם", סיים לינדנשטראוס.

במאי האחרון, ובניגוד לרצונה של קק"ל, הודיע וינשטיין על תמיכתו ברישומה של כחברה לתועלת הציבור, כדי שזו תהיה מחויבת בשקיפות. וינשטיין קבע כי ניתוח הוראות הדין הקיים מעלה כי קק"ל היא בפועל חברה לתועלת הציבור.

לדבריו, מעבר לעובדה שקק"ל מקיימת את המבחנים האובייקטיבים שנקבעו בחוק החברות באשר להיותה חברה לתועלת הציבור - חברה הפועלת למטרות ציבוריות ואינה מחלקת רווחים - קיים גם אינטרס ציבורי ברישומה ככזו. "אינטרס ציבורי זה נובע מהעובדה שתקציבה של קק"ל מבוסס על כספי ציבור, מהצורך לממש את מטרותיה הציבוריות באמצעות כספים אלה".