"נכשלנו. לא הצלחנו להסביר ללפיד שהתוכנית לא תעבוד"

ד"ר יעקב שיינין מסביר למה תוכנית לפיד רעה לזוגות הצעירים ולמשק, ועדיין מאמין שמחירי הדירות יירדו

יעקב שיינין / צילום: איל יצהר
יעקב שיינין / צילום: איל יצהר

בשבוע שעבר הורידה נגידת בנק ישראל קרנית פלוג את הריבית ב-0.25%, לשפל של 0.25%.

"עדיף מאוחר מאשר אף פעם", אומר ד"ר יעקב שיינין, מנכ"ל חברת מודלים כלכליים. "אני כבר שנה צועק שצריך להוריד, ואם היו מורידים לפני שנה, כשהמשק נכנס למיתון, מצבנו היה יותר טוב. גם בארה"ב הורידו את הריבית לאפס, ובגוש היורו הורידו ל-0.15%".

- מה ההורדה תעשה לשוק הנדל"ן?

"אמר את זה אפילו סטנלי פישר לפי שעזב: לא מטפלים בשוק הנדל"ן באמצעות ריבית. לא לוקחים סקטור אחד וכדי לפתור את הבעיה שלו, הורגים משק שלם. סקטור הנדל"ן מהווה פחות מ-5% מהתוצר, ולא משמידים 95% בשביל 5%. במילים אחרות, לא יורים בזבוב על קיר בפצצה של טון מ-F16 כי כל הקיר ייהרס. הבעיה בנדל"ן לא קשורה לריבית, אלא נעוצה בכך שאין היצע קרקעות. אנחנו מלמדים ביום הראשון ללימודי מבוא לכלכלה, שאם מחיר העגבנייה גבוה, צריך להגדיל היצע. אם לא יפשירו קרקעות המחירים יישארו גבוהים".

- אתה כבר שנים אומר שמחירי הדירות יירדו, זה יקרה בסוף?

"בהחלט. כי אין ברירה ויפשירו קרקעות, ולא יעזור לכל אלה ששמים מקלות בגלגלים כדי שלא יפשירו קרקעות כדי להשאיר את המחירים גבוהים. לא ייתכן שדירה ממוצעת תעלה 140 חודשי שכר. בעולם הנאור זה בין 60 ל-70 חודשי שכר. דור צעיר שלא נמצא בעשירון העשירי לא יכול לקנות דירה, ולכן בסוף זה יתפוצץ".

- איך אתה מסביר שבחודשים האחרונים לא קנו דירות בגלל מע"מ אפס, ובכל זאת מחירי הדירות עלו?

"זה פשוט: לא קנו דירות, אבל גם לא יצרו דירות חדשות. התחלות הבנייה ירדו מ-46 אלף ל-40 אלף. אני מקווה שלפיד יבין את המציאות, וימצא את הסיבה, אולי בגלל הוצאות מבצע צוק איתן, לרדת מהעץ, במקום לעשות קיצוץ רוחבי".

- אתה לא חושב שמע"מ אפס יכול לעזור לזוג צעיר לקנות דירה?

"מע"מ לא עוזר לקהל הנכון. זוג צעיר שאין לו הרבה כסף, קונה בדרך-כלל דירה קטנה יד שנייה, ממישהו קצת יותר מבוגר עם שני ילדים, שלוקח את הכסף הזה וקונה דירה חדשה קצת יותר גדולה. מה עושה תוכנית מע"מ אפס של לפיד? מעוותת את המציאות, ונותנת לזוג צעיר דירה חדשה. זה לא נכון. זוג צעיר לא צריך דירה חדשה. הוא לא צריך יותר מ-2.5 חדרים, והוא צריך לקנות ממי שמוכר 2.5 חדרים וצריך 3.5 חדרים. ההטבה בקניית דירה חדשה לא אמורה להיות מיועדת לזוג צעיר שקונה דירה ראשונה. מי שזקוק להטבה זה זוג עם ילדים מגיל 7, שרק אז מחפש סביבה יותר חדשה, עם בתי ספר, כדי לבנות קן".

- איך אתה מסביר שלפיד מתעקש על המע"מ ובאמת מאמין בתוכנית?

"האמת היא שאני רואה בכך את הכישלון שלנו, הכלכלנים, כי לא הצלחנו להסביר לו למה התוכנית לא תעבוד. רוב רובם של הכלכלנים בקונצנזוס שזה צעד לא נכון, וזה נדיר, ולכן זה כישלון שלנו. אני לא חושב ששר אוצר צריך לדעת את כל רזי הכלכלה ביום הראשון בתפקיד. לכן גם נשאלת השאלה איפה היו הכלכלנים".

- ואיך בכל זאת פותרים את הבעיה?

"בשנה שעברה רמ"י שיווקה קרקעות לפחות מ-25 אלף יחידות דיור, צריך לשווק קרקעות ל-75 אלף יחידות דיור בהתאם להתפלגות האוכלוסייה על פי אזורים. אם ישווקו 75 אלף יחידות דיור ב-2015 ואותו מספר ב-2016, פתרנו את הבעיה".

- אתה צריך להיות היועץ של לפיד?

"הוא צריך להרים טלפון, אני אשמח".