"קדחת מלטה" התפרצה בגליל; במשרד הבריאות לא הזהירו

מקור מחלת הברוצלוזיס בצאן לא מחוסן ובצריכת מוצרי חלב לא מפוסטרים, בעיקר במגזר הערבי והבדואי ■ חשד: הגורם להתפרצות - עדר עזים שהוברח מסוריה

אם אתם נוהגים לרכוש מפעם פעם גבינות צאן בדוכנים מזדמנים (קשה לוותר על פיתה דרוזית עם לבנה), נראה שלא שמעתם עדיין על התפרצות מחלת הברוצלוזיס הידועה בשם "קדחת מלטה" - מחלה וטרינרית של צאן (כבשים ועזים) המסוכנת לאדם.

המחלה מתבטאת בחום גבוה ובשינויים קיצוניים בחום הגוף, כאבי פרקים ופגיעה בשריר הלב העלולה לגרום אף למוות - כל זה במקרה של צריכת מוצרי גבינה לא מפוסטרים מצאן שלא חוסן בזמן (עד 6 חודשים מהמלטת העז או הכבש).

אבל איך תשמעו על התפרצות המחלה, אם אף אחד לא טרח ליידע עליה? בדיקת "גלובס" מעלה כי רק בין החודשים ינואר ליוני השנה חלו במחלה 98 ישראלים בנפת עכו, לעומת 21 בלבד באזור זה ב-2013 כולה, 11 בשנת 2012 ו-16 בשנת 2011.

מוקד ההתפרצות בכפר ירכא שבגליל ובסביבתו, וזו ההתפרצות החמורה ביותר של המחלה הזכורה בשירותים הווטרינריים מאז ההתפרצות הגדולה של המחלה בנצרת לפני 25 שנה. כפי הנראה, כבר יותר מ-100 ישראלים טופלו בשנה החולפת, רובם בבית החולים בנהריה, לרבות ילדה שהייתה בסכנת מוות. איך בכל זאת לא שמעתם על כך? אולי כי רוב הנפגעים מגיעים מהכפרים ירכא וג'וליס.

במשרד הבריאות טוענים כי דווקא הזהירו את הציבור, ולראיה שיגרו לנו הודעה לעיתונות שהועברה לכתבי בריאות ב-1 ביוני. אלא שההודעה הזו, שנשלחה תחת הכותרת "לקראת חג השבועות", לא כללה את המילים "התפרצות" או "קדחת מלטה". ההודעה נראית שגרתית למדי, ובאה להזהיר מפני צריכת גבינות לא מפוסטרות תוך אזהרה כללית להימנע מרכישת מוצרי חלב בדוכנים שאינם עסק מורשה. ההודעה אכן מזהירה כי ישנה סכנה עד כדי מוות בצריכת מוצרים לא מפוסטרים, אבל בשום שלב כאמור לא מבצעים במשרד הבריאות את ההקשר בין האזהרות לבין הידיעה על התפרצות.

כפי שדווח ב"גלובס" פעמים אחדות בעבר, המחלה פרצה בשנתיים האחרונות בעיקר במגזר הערבי והבדואי, כתוצאה מחוסר פיקוח אפקטיבי של השירותים הווטרינריים על חיסון הצאן במגזר זה. כך קורה שישנו גידול עקבי למדי בהיקף התחלואה במחלה בכלל הארץ: ב-2011 היו 127 חולים, ב-2012 היו 183 חולים, בשנת 2013 המספר קפץ לכדי 336 חולים ובמחצית הראשונה של 2014 נרשמו כבר 220 חולים.

בשירותים הווטרינריים חושדים כי הגורם להתפרצות הוא עדר עזים, שלפי דיווחים שונים הוברח לישראל מסוריה לפני חודשים אחדים ופוזר ביישובים שונים במגזר הערבי בצפון. ראש מועצת ירכא, והיב חביש, מכחיש כי חלק מהעזים המוברחות הגיעו לירכא וטוען: "התגלו אצלנו 400 עזים וכבשים נגועים, אבל למזלנו זיהינו את הבעיה מוקדם מאוד וכל מי שחלה נשלח בדחיפות לטיפול, כך שאף אחד לא היה בסכנת חיים. בכפר עצמו חלו 42 אנשים ובסביבה בסך הכול כ-70 אנשים. אנחנו כבר נמצאים אחרי המחלה. יש באמת בעיה במגזר בעניין חיסונים וייצור גבינות צאן ללא פיקוח, בעיקר אצל אנשים פרטיים שמגדלים בחצר כמה עזים ולא מודעים לחוקי החיסון. בימים הקרובים נקיים הדרכה על ייצור גבינות ללא סיכון".

גם במשרד הבריאות מדגישים כי הם נוקטים פעולות הדרכה שכוללות הפצת מידע למשפחות חולים ופגישות עם מנהיגי הקהילות השונות באוכלוסיות היעד. במשרד מציינים שורה של פעולות נוספות שהם נוקטים, ובהן ניטור התחלואה וביצוע חקירה אפידמיולוגית; שיתוף פעולה עם קופות החולים וביה"ח נהריה (קבלת דיווחים על אבחון, טיפול וביצוע בדיקות); שיתוף פעולה הדוק עם משרד החקלאות (אימות מעבדתי של המקרים, העברת מידע לווטרינר המחוזי לטיפול בעדרים נגועים); הפצת תזכורת למשרד החקלאות, לווטרינריים הרשותיים ולאחיות טיפות החלב לקראת עונת הנבת החלב.

שיעור התחלואה בברוצלוזיס בנפת עכו
 שיעור התחלואה בברוצלוזיס בנפת עכו