סקר בארה"ב: אחרי "צוק איתן", רוב לאוהדים את ישראל

66% אוהדים את ישראל במידה "רבה" או "מסוימת", 46% - את הפלסטינים ■ ועם זאת: כמחצית מהנשאלים סבורים שמדיניות אובמה במזה"ת – מאוזנת

צוק איתן / צילום: רויטרס
צוק איתן / צילום: רויטרס

אחרי מבצע "צוק איתן", רוב הציבור האמריקאי מוסיף לאהוד את ישראל. מידת האהדה לפלסטינים פחותה הרבה יותר. אלה שניים מהממצאים של סקר חדש של מכון המחקר פיו (PEW), שפורסם ביום ו'.

בניגוד לצלילה במידת התמיכה לישראל באירופה במהלך "צוק איתן" ואחריו, מצביע הסקר על יציבות במידת התמיכה לישראל בכלל הציבור האמריקאי, אך הוא מראה, כמו סקר קודם של פיו, ביולי, וסקרים של ארגונים אחרים, שרפובליקאים נוטים לתמוך בישראל יותר מאשר דמוקרטים, ושהאהדה לישראל גדולה יותר אצל בני 50 ומעלה מאשר אצל בני 30 ומטה.

על פי הסקר, ל-34% מהאמריקאים יש אהדה "רבה" לישראל; ל-32% - אהדה "מסוימת"; 15% "לא כל כך" אוהדים את ישראל, ו-12% "כלל" לא. 7% לא השיבו. במילים אחרות: שני שלישים מהאמריקאים אוהדים את ישראל במידה רבה או מסוימת, וקצת יותר מרבע לא אוהדים כל כך או בכלל לא.

הצד האחר של המטבע: 11% חשים אהדה "רבה" לפלסטינים; 35% חשים אהדה "מסוימת"; 20% "לא כל כך" אוהדים ו-27% לא אוהדים "בכלל". במילים אחרות: 66% מהאמריקאים אוהדים את ישראל, במידה זו או אחרת; 46% אוהדים את הפלסטינים.

זו היה הסקר הראשון של פיו שבו שאלו הסוקרים שאלות נפרדות לגבי מידת האהדה לישראל ומידת האהדה לפלסטינים. בסקרים קודמים על המזה"ת, לרבות בסקר ביולי, "הצמידו" הסוקרים את שני הצדדים: את מי אתה אוהד יותר, את ישראל או את הפלסטינים? כאשר שאלה זו הוצגה לנסקרים ביולי, 51% אמרו שהם אוהדים יותר את ישראל, ו-14% אמרו שהם אוהדים יותר את הפלסטינים. הפעם הוקדשו שאלות נפרדות לכל צד, ומתכונת זו איפשרה לנסקרים להביע אהדה לשני הצדדים.

הסקר, שנערך בין 20 ל-24 באוגוסט, מצא שלא חל כמעט שינוי בעמדת האמריקאים כלפי ביצועיו של נשיאם, ברק אובמה, במזה"ת. 49% מהנשאלים אמרו, שמדיניותו של אובמה בסכסוך הישראלי-פלסטיני מאוזנת; 22% גרסו שהוא נוטה יותר מדי לצד הפלסטיני (שיעור נמוך למדי ביחס לשיעור הגבוה של תומכי ישראל), ו-13% אמרו שהוא נוטה יותר מדי לצד ישראל. בעמדות אלה לא חל שינוי מאז אפריל.

פילוח הנתונים מראה, ששיעור האהדה הגבוה ביותר לישראל - ושיעור האהדה הנמוך ביותר לפלסטינים - נמצא בקרב רפובליקאים, בני 50 ומעלה ואוונגאלים פרוטסנטים לבנים. לעומת זאת, דמוקרטים רבים, במיוחד דמוקרטים ליברלים, וכן צעירים ואנשים שאינם מזהים עצמם עם ממסד דתי כלשהו, הביעו אהדה, במידה זו או אחרת, לשני הצדדים.

למשל, דמוקרטים ליברלים הפגינו רמות זהות של אהדה לישראלים ולפלסטינים: 20% מהם אמרו שהם אוהדים את ישראל במידה "רבה"; ו-45% אמרו, שיש להם אהדה "מסוימת" לישראל. בה בעת, אמרו 19% מהדמוקרטים הליברלים שיש להם אהדה "רבה" לפלסטינים ו-45% אמרו שיש להם אהדה "מסוימת". בכל זאת, 23% מהדמוקרטים הליברלים הצהירו שאין להם שום אהדה כלפי הפלסטינים; רק 14% אמרו שאין להם כל אהדה לישראל.

אחת מהמסקנות החשובות של הסקר היא, אפוא, שאהדה לצד אחד אינה מוציאה מכלל אפשרות אהדה גם לצד האחר: 37% מכלל הנשאלים אמרו שהם אוהדים הן את ישראל והן את הפלסטינים. (בפילוח: 43% מהדמוקרטים ו-26% מהרפובליקאים חשים כך).

הציבור האמריקאי חלוק בסוגיה האם פיתרון של שתי מדינות הוא בר-ביצוע: 43% סבורים שפיתרון כזה אפשרי; 48% אינם גורסים כך.