לפיד: "כן להרחבת הגירעון ולא לתקציב צנע שיהיה הרסני"

שר האוצר: "החלטות כמו זו שפורסמה אתמול על הלאמת 4,000 דונם בגוש עציון מעלה את השאלה בשביל מה זה היה צריך להיות עכשיו"

יאיר לפיד / צילום: איל יצהר
יאיר לפיד / צילום: איל יצהר

"כן להרחבת הגירעון ולא לתקציב צנע שיהיה הרסני למשק" כך קרא היום שר האוצר יאיר לפיד בוועידת כלכליסט. "תקציב 2015 שאני עומד להגיש לממשלה בעוד 9 ימים נושא ברובו את דילמת חיינו היכן לשים את הכסף. אם לא נשקיע בחינוך לא יהיו לנו חיילים ב-8200. אני מכיר בצורך לתת תשובות לשורה של איומים בטחוניים חדשים".

לפיד סיפר על ילד ביישובי עוטף עזה ששאל אותו האם הוא צריך להמשיך לפחד מהמנהרות ואמר כי "יש מקומות במערכת הביטחון שבהם יש שומנים ובהם אפשר לחסוך אבל לא נחסוך אגורה מחיי הילדים והחיילים שלנו. עומדות לפנינו שתי אפשרויות לשמור על המסגרת התקציבית ועל גירעון נמוך - בעיני זו אינה האפשרות הנכונה. הדבר האחרון שהכלכלה הישראלית זקוקה לו עכשיו הם עוד מיסים ועוד קיצוצים. הניסיון הבינ"ל מוכיח שתקציבי צנע אינם מועילים, הם חונקים את הצמיחה את היזמות ויוצרים אווירה של חוסר סיכוי. אחרי מלחמה ממושכת תקציב כזה עשוי להיות הרסני למשק הישראלי".

"מעמד הביניים מרגיש שהמדינה מתייחסת אליו כמו פרה חולבת - אין כבר מאיפה לחלוב. האפשרות השנייה היא לא להעלות מיסים להרחיב את הגירעון לתת מענה לצרכים הבטחוניים ודווקא בעת הזו לשפר את השירותים החברתיים ולתת מענה לצמיחה במשק. עלינו להכיר בכך שגירעון נמוך הוא לא מטרה בפני עצמה הוא נועד לאפשר לכלכלה להתמודד עם אירועים הקסוגניים חיצוניים שאין עליהם שליטה. אירועים בדיוק כמו מערכת צוק איתן".

לפיד קרא להורדת יוקר המחייה "גם דרך מע"מ אפס שתסייע לחיילים שיצאו מעזה".

"אני לא כופר בכך שיש מחיר מסויים להעלאת הגירעון אבל באנו לשנות סדרי עדיפויות לטובת מעמד הביניים ולשינוי יש מחיר". לפיד הזכיר בנאומו את נשיא המדינה היוצא שמעון פרס "שהיה אחד משרי האוצר הכי טובים שהיו לנו" שייעץ לו בתחילת דרכו כשר האוצר "לזכור תמיד שלא להחליט זו גם החלטה ובדרך כלל זו ההחלטה הכי גרועה מכולן".

לפיד ציין כי העלות הישירה המצטברת של ארבעת המבצעים והמלחמות שבהן הייתה מעורבת ישראל בשמונה השנים האחרונות מגיעה ל-16 מיליארד שקל. "תוסיפו לזה את עלות החרם האירופי ואת העלות של אבטחת התנחלויות מבודדות" אמר לפיד.

הוא הוסיף כי אנו זקוקים להתנהלות מדינית שקולה יותר במיוחד ביחסים מול ארה"ב. "החלטות כמו זו שפורסמה אתמול על הלאמת 4,000 דונם בגוש עציון מעלה את השאלה בשביל מה זה היה צריך להיות עכשיו. מדובר במחטף שלא הובא לאישור הקבינט. גם כך קשה לשמור על תמיכת העולם. מה היה דחוף כל-כך לייצר עוד משבר עם הקהילה הבינלאומית".