פרשת הרפז: המשטרה ממליצה להעמיד לדין את גבי אשכנזי

‎זאת בגין עיכוב במסירת מסמך הרפז ושיחות רקע עם עיתונאים ■ ממליצה להעמיד לדין גם את אבי בניהו, אביחי מנדלבליט וסא"ל ארז וינר ‏‎■ פרקליטתו של אשכנזי: "הטענות משקפות חוסר הבנה של תפקיד הרמטכ"ל"

אבי בניהו  גבי אשכנזי / צילום: יוסי כהן
אבי בניהו גבי אשכנזי / צילום: יוסי כהן

‎לראשונה בתולדות המדינה: המשטרה ממליצה להעמיד לדין פלילי רמטכ"ל לשעבר. יחידת להב 433 במשטרה סיימה היום (ג') את חקירתה בחשד כי גבי אשכנזי ועוזריו ביצעו עבירות פליליות בעת שאשכנזי עמד בראש צה"ל, בין היתר על רקע מערכת היחסים העכורה ששררה בינו לבין לשכת שר הביטחון דאז, אהוד ברק.

המשטרה העבירה לידי הפרקליטות את חומרי החקירה, עם המלצה להעמיד לדין כמה מהמעורבים בפרשה, ובהם הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי; הפרקליט הצבאי לשעבר, אביחי מנדלבליט; דובר צה"ל לשעבר, אבי בניהו; וסגן אלוף ארז וינר, ששימש כעוזרו של אשכנזי.

ההחלטה הסופית אם להעמיד לדין את המעורבים נתונה בידי הפרקליטות, והחשודים יזומנו לשימוע לפני קבלת ההחלטה.

המשטרה פירטה היום בהודעתה את 6 פרשות המשנה שנחקרו ואת מסקנותיה ביחס לכל אחת מהן:

חקירת זיוף המסמך

‏בחודשים אוגוסט-אוקטובר 2010 נחקר חשד לביצוע עבירת זיוף מסמך בהקשר למקור המסמך שכונה "מסמך הרפז". לדברי המשטרה, במסגרת החקירה התגבשה תשתית ראייתית נגד בועז הרפז לביצוע עבירות זיוף בנסיבות מחמירות ושיבוש הליכי חקירה.

במסגרת החקירה הנוכחית, נבדק החשד למעורבותם של שותפים נוספים בזיוף המסמך. "ממצאי החקירה חיזקו את התשתית הראייתית, ולפיה עבירות הזיוף בנסיבות מחמירות ושיבוש הליכי משפט בוצעו על-ידי בועז הרפז לבדו, ונשללה מעורבותם של הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, עוזר הרמטכ"ל לשעבר ארז וינר ודובר צה"ל לשעבר אבי בניהו בזיוף המסמך, ואף התחזקה הסברה כי הללו חשבו כי מדובר במסמך אותנטי", נמסר.

המשטרה חקרה גם חשד לניסיון שיבוש חקירה הנוגעת לזיוף המסמך על-ידי אשכנזי, וינר, מנדלבליט, המכהן כיום כמזכיר הממשלה, ואל"מ במיל' גבי סיבוני.

"מהחקירה עלה כי ארז וינר וגבי סיבוני תיאמו ביניהם גרסאות בסמוך למועד חקירתם בפרשה. עוד עלה כי אביחי מנדלבליט עודכן על-ידי אשכנזי על כך שהוא מחזיק בידיו את המסמך, ועל אף שהיה מודע לכך שנפתחה חקירת משטרה בנושא וכי מדובר בראיה הדרושה לחקירה הפלילית, לא דיווח על כך ולא הורה לרמטכ"ל לדווח על כך במשך כיממה, וכן כי העביר מידע שקיבל על הפרשה מתוקף תפקידו למעורבים בטרם סיומה", מסרה המשטרה בהודעתה.

‏כמו כן, עלה כי "הרמטכ"ל אשכנזי השתהה בדיווח על הימצאות המסמך בידיו לגורמי משטרה או ליועץ המשפטי לממשלה שעמדו עמו בקשר בעניין, אף שידע כי נפתחה חקירת משטרה בנושא...

"ממצאי החקירה העלו כי כנגד הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירה של הפרת אמונים; וכי נגד הפצ"ר דאז ומזכיר הממשלה היום, אביחי מנדלבליט, התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות של הפרת אמונים ושיבוש הליכי משפט. כמו כן התגבשה תשתית ראייתית נגד אל"מ במיל' גבי סיבוני ונגד עוזר הרמטכ"ל לשעבר, ארז וינר, לביצוע עבירה של שיבוש הליכי משפט".

שיבוש בדיקת מבקר המדינה

בנובמבר 2010 הודיע מבקר המדינה על בדיקת זיוף המסמך. מחקירת המשטרה עלה כי לקראת בדיקת המבקר, הנחה וינר את אנשי לשכתו למחוק פגישות מלו"ז הרמטכ"ל. לאור מעשים אלה, מסרה המשטרה, התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות הפרת אמונים מצדו של וינר.

‎‎הדלפות לעיתונאים

לדברי המשטרה, מהחקירה עלה עוד כי אשכנזי מסר לעיתונאים מידע ברמת סיווג "סודי ביותר" ולמעלה מסיווג זה, במסגרת תדרוכי עיתונאים ושיחות רקע, זאת בניגוד להנחיות ראש הממשלה ולפקודות הצבא, ומבלי שיימצא שיקול ענייני מהותי המצדיק את מסירת חלק מהמידע.

גם בגין מסירת המידע הסודי ממליצה המשטרה להעמיד לדין את אשכנזי. "ממצאי החקירה העלו כי כנגד אשכנזי התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות של הפרת אמונים וגילוי בהפרת חובה, קרי גילוי ידיעה לאדם שאינו מוסמך לכך", נמסר.‏

שיבוש חקירת הדלפה לעיתונאי

בתחילת מארס 2010 הנחה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את ראש השב"כ דאז, יובל דיסקין, ואת ראש המלמ"ב, אמיר קין, לחקור חשד להדלפת מידע מסווג לעיתונאי. ממצאי חקירת הנושא העלו כי קין, בהיותו ראש המלמ"ב, עדכן את אשכנזי על הנחיית ראש הממשלה האמורה, וזה עדכן בנושא את וינר.

בהמשך לכך עלה כי וינר ובניהו סיכמו ביניהם להשמיד ראיה ולתאם עמדות הנוגעות לעניין זה. בנוסף עלה כי המידע אודות הנחיית ראש הממשלה האמורה הועבר על-ידי בניהו לעיתונאי שלא כדין.‏

"ממצאי החקירה העלו כי כנגד וינר וכנגד דובר צה"ל לשעבר, אבי בניהו, התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות הפרת אמונים, השמדת ראיות ושיבוש הליכי משפט", מסרה המשטרה.

לדבריה, בפרשייה זו לא התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביצוע עבירה פלילית כנגד הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי וראש המלמ"ב אמיר קין. יחד עם זאת, ראש אגף חקירות במשטרה סבור כי יש מקום לשקול נקיטת צעדים משמעתיים כנגד קין בגין מעשיו.‏

החזקת מסמכים מסווגים ‏

במהלך חיפוש שנערך במסגרת החקירה בבתיהם ובמשרדיהם של וינר ושל בניהו, נתפסו חומרים המסווגים ברמת סיווג "סודי" ולמעלה מסיווג זה, אשר הוחזקו ללא אישור וללא סמכות ולאחר שסיימו את שירותם בצה"ל. חוות-דעת הגורמים המקצועיים בצה"ל בנוגע לחומרים שנתפסו קבעה כי בחשיפת המידע המצוי בהם יש כדי להוות פגיעה ממשית בביטחון המדינה.‏

‏"ממצאי חקירת המשטרה העלו כי נגד וינר ונגד בניהו התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות התרשלות בשמירת ידיעות שהגיעו לידיהם אגב תפקידם וסיכון ביטחון הידיעה".‏

‏איסוף חומר נגד ברק

עוד מסרה המשטרה היום עם תום חקירתה כי"מהחקירה עלה כי הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי; עוזרו לשעבר, ארז וינר; דובר צה"ל לשעבר, אבי בניהו; ובועז הרפז עסקו באיסוף חומר שיש בו כדי להטיל דופי בהתנהלות שר הביטחון דאז ואנשי לשכתו, בין היתר באמצעות הפעלת אחרים, זאת במסגרת היחסים המתוחים ששררו בין לשכת הרמטכ"ל דאז ללשכת שר הביטחון דאז".

עם זאת, ממצאי החקירה העלו כי ככלל, לא התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות פליליות בהקשר זה.‏

עוד נאמר היום בהודעת המשטרה כי למען הסר ספק, מעבר לאמור לא התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביצוע עבירה פלילית על-ידי מי מהמעורבים האחרים שנחקרו באזהרה בפרשה.‏

‎‎פרקליטתו של אשכנזי: "טענות מופרכות"

‎‎פרקליטתו של גבי אשכנזי, עו"ד שרון קלינמן, מסרה בתגובה: ‎‎‏"לאחר מסע הכפשות נרחב שנמשך 4 שנים וחקירה חסרת תקדים בהיקפה, שכללה האזנה להקלטות של כל השיחות שהתקיימו בלשכת הרמטכ"ל במשך כל כהונתו בניסיון לאתר מעשים פסולים כלשהם, שוב נקבע כי אין ולא היה כל ממש בטענות שהועלו נגד רא"ל (מיל') אשכנזי ביחס לביצוע 'פוטש', למעורבות שלו בזיוף או בהדלפת מסמך הרפז, או ביחס ליתר הטענות שהעלה נגדו שר הביטחון לשעבר ברק.

"כל שנותר הוא טענה על שיחות רקע עם עיתונאים, שהן חלק מתפקידו של הרמטכ"ל, וטענה על עיכוב של 48 שעות במסירת מסמך הרפז.

"החקירה - שהחלה בטענות קשות וחמורות לביצוע 'פוטש' ולניסיון לחתור תחת הדרג המדיני, ניסיון לסכל מינוי של האלוף גלנט לרמטכ"ל, קשרים עסקיים עם הרפז ועוד - הסתיימה בעיקרה בטענה על כך שבשיחות תדרוך רקע של הרמטכ"ל עם פרשנים וכתבים צבאיים, הרמטכ"ל התייחס לנושאים מסווגים, שלא דלפו ולא פורסמו על-ידי העיתונאים.

"רא"ל (מיל') אשכנזי סבור כי טענות אלה משקפות חוסר הבנה של תפקיד הרמטכ"ל. הרמטכ"ל מתדרך כתבים צבאיים בנושאי ביטחון, לרבות בעניינים מסווגים, והדבר משרת מטרות ביטחוניות חשובות. כך נהגו ונוהגים גם כל ראשי מערכת הביטחון האחרים מאז קום המדינה, וזהו חלק חשוב בתפקידו של ראש המטה הכללי. הטענה כי מדובר בעבירה היא פשוט מופרכת".

‏‏"באשר לטענה בדבר עיכוב של 48 שעות מפתיחת החקירה בעניין מסמך הרפז עד הפנייה ליועץ המשפטי לממשלה, העובדות בעניין ידועות משנת 2010, כשהפרשה נחקרה לראשונה, ולא עלתה אז טענה בעניין זה. רא"ל (מיל') אשכנזי הסביר כבר כי העיכוב נבע מכך שהיה בעיצומן של הכנות לעדותו בפני ועדת טירקל לבדיקת אירועי המשט הטורקי, שבה אשכנזי ייצג את כל הצבא. ברור אפוא שגם בעניין זה לא בוצעה כל עבירה פלילית.

"‏אשכנזי מצר על כך שלצד החקירה חסרת התקדים שלו ושל לשכתו, שבה נסרקו כל השיחות האישיות והפרטיות שלו, ולא נמצא כל בסיס לטענות הקשות שהוטחו בו, לא נחקרה באופן מלא הפעילות בלשכת שר הביטחון, כולל מהלכים שביצע שר הביטחון במכוון לפגיעה ברמטכ"ל ובצבא, פרשת השמדת הקלטות בלשכת השר ופרשת הפעלת דובר מפלגת העבודה לאיסוף מידע כנגד סביבת הרמטכ"ל.

‏‏"רא"ל (מיל') אשכנזי מדגיש כי תא"ל (מיל') אבי בניהו ואל"מ (מיל') ארז וינר הם קצינים ערכיים שתרמו רבות לביטחון המדינה, והוא משוכנע כי לא ביצעו עבירה כלשהי".

‎‎‏"נעשה לאשכנזי עוול"

‏בעבר אמרה קלינמן ל"ליידי גלובס" כי "המורכבות בתיק אשכנזי גדולה הרבה יותר מההיבט המשפטי. פועלים פה כוחות מעבר לטענות המשפטיות. כל דבר מנופח מעבר לכל פרופורציה. אני מרגישה שנעשה לו עוול.‏

"אשכנזי הוא לקוח שיודע להעריך את ההתגייסות שלך וגורם לך לרצות להתגייס למענו. אתה מתחבר אליו. יש לו יכולות קיום רגשיות ואישיות נדירות. הוא אדם מאוד אנושי. אני חושבת שזה ייגמר בסדר, והוא יוכל לכל הכוחות שעומדים מולו". ‏‎‎‏

פרקליטי מנדלבליט: "אין כל שחר לטענות על שיבוש חקירה"

עורכי דינו של האלוף (במיל') אביחי מנדלבליט, הסנגור הצבאי הראשי, אל"ם אשר הלפרין, רס"ן (במיל') ז'ק חן ורס"ן (במיל') איל כהן, מסרו בתגובה: "הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר, האלוף (במיל') אביחי מנדלבליט, מסר בחקירתו תשובות מלאות ומפורטות, המבהירות בצורה חד-משמעית כי כל פעולותיו במסגרת הפרשה כפרקליט הצבאי הראשי היו ראויות ונכונות. עו"ד מנדלבליט מצר על ההמלצה חסרת הבסיס של גורמי החקירה, כמו גם על הדלפות חמורות ומגמתיות של גורמי החקירה, אשר פגיעתן בהליך המשפטי קשה וחמורה.

"לגופם של דברים, חשוב לומר כי חקירת המשטרה התמקדה בטענה כי לאחר שנודע לעו"ד מנדלבליט על כך שהמסמך המכונה 'מסמך הרפז' מצוי בידי הרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי, הוא התמהמה במסירת המידע לגורמי האכיפה שפתחו באותה עת בחקירה. יובהר כי על-פי הטענה, המדובר בפרק זמן של מספר שעות מאז נודע לו על כך שהמסמך המדובר בידי הרמטכ"ל ועד שמידע זה הועבר על-ידו ועל-ידי הרמטכ"ל דאז ליועץ המשפטי לממשלה.

"הטענות כי במעשים אלה עו"ד מנדלבליט ביצע עבירה כלשהי, או כי דבק רבב בהתנהלותו, הן טענות מופרכות. נראה כי גורמי החקירה לא הביאו בחשבון, או בחרו להתעלם במופגן, ממורכבות תפקידו של הפצ"ר כיועצו המשפטי של הרמטכ"ל החב כלפיו חובת סודיות וחיסיון, ומכך שעו"ד מנדלבליט הורה לרמטכ"ל להעביר את המידע כעבור שעות מספר ליועץ המשפטי לממשלה. אף מבקר המדינה, אשר בחן את הסוגייה, לא מצא רבב בהעברת המסמך לאחר מספר שעות לידיעת היועץ המשפטי לממשלה.

"אין כל שחר לטענת המשטרה כי עו"ד מנדלבליט שיבש את החקירה בכל דרך שהיא. כעת, משהועבר התיק לגורמים המוסמכים בפרקליטות המדינה, יוכלו בני-הסמכא המשפטיים להיווכח בעצמם כי כל פעולותיו של עו"ד מנדלבליט נעשו במסגרת הדין ושיקול-דעתו המקצועי ובהתאם לנורמות המצופות מנושא תפקיד רגיש ומורכב כפרקליט צבאי ראשי.

‏‎‎רקע: ‎‎‏"חקירה שמעלה שאלות ערכיות"

‏פרשת גבי אשכנזי-אבי בניהו-ארז וינר-אביחי מנדלבליט היא תולדה של הפרשה שכונתה תחילה פרשת "מסמך גלנט" ובהמשך "מסמך הרפז" - מסמך שנחשף בערוץ 2 ובו הנחיות כיצד לבנות ‏תדמית ‎חיובית לאלוף ‏יואב גלנט,‎‏ שהתמודד על תפקיד הרמטכ"ל בתוך הכפשת אחרים.

המסמך, שגילויו עורר סערה ציבורית, התגלה כמזויף ‎והביא לחקירה שחשפה שמאחוריו עומד בועז הרפז, מקורבו של גבי אשכנזי.

המסמך, שנכתב בתקופה שבה שררה מתיחות רבה בין שר הביטחון אהוד ברק ואנשי לשכתו לרמטכ"ל ואנשי לשכתו‏, הוביל לפיצוץ בין ברק לאשכנזי, שחשדו זה בזה כי המסמך נכתב בהוראתו של האחר‏.

מבקר המדינה יוסף שפירא, שבדק את מערכות היחסים הללו, מסר בדצמבר 2012 דוח שסקר את ההתנהלות הבעייתית בין הלשכות.

באוגוסט 2013 החליט היועמ"ש יהודה וינשטיין על פתיחת חקירה פלילית של התנהלות "חבורת" גבי אשכנזי בעקבות חומרים חדשים שהתקבלו בפרקליטות והצביעו לכאורה על ביצוע עבירות פליליות של בכירים במערכת הביטחון.

בהמשך לכך הנחה מפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, את ראש האגף לחקירות ולמודיעין, ניצב מני יצחקי, על הקמת צוות חקירה מיוחד בלהב 433 (יאח"ה), בשיתוף-פעולה עם המשטרה הצבאית החוקרת והפרקליטות הצבאית. על-פי החלטת פרקליט המדינה, החקירה לוותה על-ידי פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי).

‏המשטרה חקרה עשרות מעורבים, חלקם באזהרה, ובוצעו מגוון רחב מאוד של פעולות חקירה, לרבות טיפול בהיקף נרחב מאוד של חומרים שנאספו על-ידי מצ"ח, על-ידי מבקר המדינה ובמהלך החקירה הנוכחית.

‏עם העברת החומרים לידי הפרלקיטות ציין ראש האגף לחקירות ולמודיעין כי "חלק מההתנהלות של המעורבים אמנם אינה חוצה את הרף הפלילי, אך ללא ספק מעלה שאלות ערכיות בדבר עיסוקם זה של אישי ציבור בכירים, לא כל שכן לובשי מדים האמונים על ביטחון המדינה, אל מול הנורמות הנהוגות והמצופות מגורמים אלה". ‏‎‎‏

מסמך הרפז
 מסמך הרפז