חברת ראיית החשבון שקרסה בעקבות אנרון חוזרת לחיים

פירמת ארתור אנדרסן קרסה לפני יותר מ-10 שנים ■ חברת ייעוץ מס בסן פרנסיסקו קונה את הזכויות לשימוש בשם אנדרסן - ותיקרא "Andersen Tax"

עסקה עסקאות ידיים מיזוג לחיצת ידיים חתימת חוזה / צלם: פוטוס טו גו
עסקה עסקאות ידיים מיזוג לחיצת ידיים חתימת חוזה / צלם: פוטוס טו גו

חברת ראיית החשבון ארתור אנדרסן קרסה לפני יותר מ-10 שנים, בעקבות שערוריית קריסת ענקית האנרגיה אנרון, אבל קבוצת שותפים לשעבר בחברה הזו משוכנעת שיש עדיין ערך לשם אנדרסן. חברת ייעוץ מס בסן פרנסיסקו שמנוהלת על-ידי אותם שותפים לשעבר קונה את הזכויות לשימוש בשם אנדרסן, והחברה שלה תיקרא "Andersen Tax".

אותם שותפים לשעבר באנדרסן מהמרים על כך ש-12 השנים שחלפו משקיעת החברה מחקו כל כתם שהיה קשור לפרשת אנרון, וכי השם אנדרסן, שהוא בן 100 שנים, יקושר בתודעת לקוחות פוטנציאליים עם דברים חיוביים ולא שליליים.

"עובדים לשעבר באנדרסן נשאו עליהם תמיד את האות A בצבע ארגמן (האות הזו באדום סימלה בעבר הרשעה בניאוף)", אומר מארק וורסאץ, השותף לשעבר באנדרסן שהוביל את היוזמה. "אנחנו הולכים להפוך את ה-A הזו לאנדרסן".

אנדרסן, שהייתה מבקרת החשבונות של אנרון, השמידה מסמכים אחרי שהממשל החל לחקור את החשבונאות של חברת האנרגיה. היא הורשעה ב-2002 בשיבוש הליכי משפט, פסיקה שהייתה גזר דין מוות עבורה. בית המשפט העליון בארה"ב אמנם ביטל את ההרשעה ב-2005, אבל עד אז החברה ויתרה על רישיונותיה לראיית חשבון וסגרה את עסקיה.

חברת הייעוץ במס של וורסאץ משנה את שמה מראשי התיבות WTAS, שמייצגות את שמה המלא, שירותי ייעוץ להון ומס. 23 שותפים לשעבר באנדרסן המקורית, כולל וורסאץ, ייסדו את WTAS אחרי קריסת אנדרסן.

החברה מדורגת כעת במקום ה-16 בגודלה בארה"ב בתחומה, לפי דירוג של המגזין "Accounting Today" מ-2014. היא אחת מחברות הייעוץ במס לבדו הגדולות בארה"ב, אם כי היא קטנה בהרבה משירותי הייעוץ במס של 4 הפירמות הגדולות בראיית חשבון - PwC, דלויט, KPMG וארנסט אנד יאנג.

וורסאץ, שהוא מנכ"ל WTAS, טוען כי חברת אנדרסן לייעוץ מס בלבד - ללא ביקורת ספרי החשבונות שהכניסה את אנדרסן המקורית לצרות - יכולה להציב אתגר תחרותי ל-4 הפירמות הגדולות בעסקי ייעוץ המס.

הוא צופה כי ההכנסות העולמיות של WTAS יעלו השנה על 200 מיליון דולר, לעומת 149 מיליון דולר בשנה שעברה, בין היתר הודות להתרחבות בינלאומית, ויגיעו ל-275-300 מיליון דולר ב-2015.