הותר לפרסום: העיתונאי שדאע"ש ערף את ראשו - ישראלי

(עדכון) - מדובר בעיתונאי סטיבן סוטלוף שעלה לישראל בשנת 2005 והתגורר במשך שנים בתל-אביב

סטיבן סוטלוף / צילום מסך
סטיבן סוטלוף / צילום מסך

העיתונאי סטיבן סוטלוף, שראשו נערף על-ידי פעילי ארגון הטרור "המדינה האסלאמית" (דאע"ש), היה אזרח ישראלי - כך הותר היום (ד') לפרסום.

סוטלוף, יהודי-אמריקאי, עלה לישראל בשנת 2005 ולמד במרכז הבינתחומי בהרצליה. עצם היותו ישראלי נשמרה בסוד, משום שנהג לסקר את אזורי הלחימה במזרח התיכון.

חודשים ספורים לפני שנחטף בסוריה, עוד התגורר סוטלוף בן ה-31 בתל-אביב ואף שיחק רוגבי בקבוצה של העיר רעננה. חברו לקבוצה, מייק ספיר, תיאר את מערכת היחסים הקרובה עם העיתונאי האמיץ, שלא אחת סיכן את חייו למען עבודתו. "הוא היה מגיע למקומות האלה ומתחבר לתושבים, הם הראו לו כל מה שקורה מאחורי הקלעים", סיפר חברו.

"הוא ביקש לקחת חלק במשחקים, הוא בחור ממש טוב. הוא הכיר אותנו לאחר שצפה איתנו בשחקי המכביה", סיפר טרי, ששימש בעבר בתפקיד בהנהלת הקבוצה.

זמן קצר קודם לפרסום היותו אמריקאי-ישראלי, אישרה ארה"ב כי הסרטון שבו מתועד פעיל דאע"ש כשהוא עורף את ראשו הוא אותנטי. "קהילת המודיעין האמריקאית ניתחה את הסרטון הנוכחי והגיעה למסקנה כי מדובר בסרטון אמיתי", אמרה קייטלין היידן, דוברת המועצה לביטחון לאומי. עם זאת, טרם נקבע בוודאות אם הרוצח הוא "ג'ון הג'יהדיסט", הבריטי שתועד בסמוך אליו.

גם נשיא ארה"ב ברק אובמה, שעיני העולם נשואות אליו כדי לראות כיצד יגיב למעשה, גינה את הרצח האכזרי. "הצדק ייעשה", הדגיש אובמה. "סטיבן נלקח מאתנו באכזריות בברבריות של ארגון דאע"ש, ואנו מתאבלים עליו".

"סטיבן אהב את העולם המוסלמי ונסע למזרח התיכון כדי לספר את סיפורם של המדוכאים", ספד לו אובמה. "אנו לא ניכנע להפחדות, אנו נתאחד נגד הטרוריסטים. לא נשכח את האירוע: זרועות הצדק שלנו יגיעו לתפוס את הרוצחים".

משפחתו של סוטלוף בן ה-31 הודיעה אמש (ג') כי החלה להתאבל על הבן לאחר קבלת הידיעה הקשה. לאחר הסרטון הראשון ששחרר ארגון הטרור, בו נערף ראשו של העיתונאי ג'יימס פולי, הועלו מספר טענות לפיהן הסרטון מפוברק, אך בארה"ב מבהירים כי הסרטון הנוכחי שונה.

תיעוד הרצח של סוטלוף עורר דאגה רבה גם בבריטניה, מכיוון שבסוף הסרטון מאיים פעיל דאע"ש על חייו של עיתונאי בריטי בשם דיוויד היגינס. שר החוץ הבריטי, פיליפ האמונד, עדכן כי בריטניה ניסתה לשחרר את העיתונאי, אך ללא הצלחה. האמונד הוסיף כי בריטניה שוקלת לתקוף מהאוויר את ארגון הטרור, והדגיש כי הסרטון "לא ישנה את המדיניות שלנו".

הבוקר סיפרו מספר ישראלים לכתב חדשות 2 Online מתן חצרוני על היכרותם עם סוטלוף. "הוא היה מודע היטב לסיכונים שכרוכים בעבודה שלו ולמקומות שאליהם הוא מגיע", סיפרה אחת מהן, אביגיל. "הייתה לו תחושה של שליחות, הוא אהב את זה וחי למען זה".

אמה, שפגשה גם היא את העיתונאי, סיפרה כי נדהמה "מכך שהוא כל הזמן נכנס לגוב האריות".

באחד מאותם מפגשים, סיפר העיתונאי על אירועים קשים שחווה במהלך הימים שהעביר בלוב, במצרים ובסוריה. "היו לו סיפורים מטורפים, הוא צילם התפרעויות במצרים, וכמעט ביצעו בו לינץ', הוא היה מאושפז בגלל זה במשך תקופה מסוימת", סיפרה המארחת. "גם בסוריה הוא כמעט נהרג מכדורים תועים שנורו לעברו".

לדברי הישראלית שנפגשה עמו ובילתה איתו קרוב לשבוע, היא נחרדה לגלות כי האיש שמופיע בסרטון עריפת הראש האכזרי, הוא אותו בחור נחמד וצעיר שזכתה להכיר. "הוא נראה אחרת, לא היה דומה לעצמו", היא מתארת. "צפיתי רק בתחילת הסרטון, ברגע שגיליתי שדאע"ש מחזיקים בו ידעתי שהוא איש מת, שזה רק עניין של זמן".

החוטף במסר לאובמה: "אתה הרגת עוד אזרח אמריקאי"

סוטלוף, שעבד כפרילנסר עבור העיתונים "טיים" ו"Foreign Policy", נראה לאחרונה בסוריה באוגוסט 2013, ומאז ועד לפרסום סרטון עריפת הראש של עמיתו ג'יימס פולי, עקבותיו לא נודעו.

בקטע הווידיאו המזעזע, שנפתח בכיתוב "מסר לאמריקה", נראה האיש שמחזיק בו, שכבר זכה לכינוי "ג'ון הג'יהדיסט", כשהוא מטיל את האחריות למעשה המבחיל על ממשל אובמה.

"חזרתי, אובמה, וחזרתי בגלל מדיניות החוץ היהירה שלך ביחס למדינה האסלאמית. בגלל התעקשותך להמשיך ולהפציץ בעיר ארמלי ואת סכר מוסול על אף אזהרותינו החמורות", אומר החוטף למצלמה בעודו אוחז בסכין. "אתה, אובמה, בשל פעולותיך, הרגת עוד אזרח אמריקאי. וכשם שהטילים שלך ממשיכים לפגוע בבני עמנו - הסכין שלנו תמשיך לפגוע בצווארם של בני עמך".

ברגעיו האחרונים, כשהוא מוטל על ברכיו, נאלץ סוטלוף לומר למצלמה כי "מהמעט שידוע לי על מדיניות החוץ, אני זוכר שפעם לא יכולת לנצח בבחירות מבלי להבטיח להחזיר את החיילים הביתה מעיראק ומאפגניסטן ולסגור את גואנטנמו. הנה אתה עכשיו, אובמה, מתקרב לתום כהונתך, ולא השגת שום דבר מהאמור לעיל, ואתה מוליך אותנו, את העם האמריקאי, בתואנות-שווא אל תוך האש הבוערת".