השבוע השחור של פרדי רובינסון: נתבע גם במיליון שקל

שלושה אנשים עסקים מרומניה מבקשים לאכוף פסק-חוץ שניתן בבוקרשט נגד רובינסון, בטענה כי הוא חייב להם כ-230 אלף אירו

פרדי רובינסון / צילום: תמר מצפי
פרדי רובינסון / צילום: תמר מצפי

שבוע לא פשוט עובר על פרדי רובינסון, לשעבר מנכ"ל ויו"ר חברת הנדל"ן הציבורית מילומור ופעיל בשוק ההון: ימים ספורים לאחר שפרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה נגדו כתב אישום חמור בגין העברות של עשרות מיליוני שקלים מהחברה-הבת של מילומור, "שחר המילניום", הוא נאלץ להתמודד גם עם תביעה אזרחית נגדו. שלושה אנשי עסקים מרומניה הגישו אתמול (ג') לבית משפט השלום בת"א בקשה לאכיפת פסק חוץ שניתן על ידי בית משפט העליון ברומניה נגד רובינסון, בטענה כי הוא חייב להם כ-230 אלף אירו (כמיליון שקלים), לפי פסק הדין שניתן ברומניה.

לפי הבקשה, בפסק הדין הרומני, חויב רובינסון לשלם לשלושה סכום של 90 אלף אירו, בתוספת ריבית של 6% לשנה החל משנת 2005, וכן הוצאות משפט בסך 7,600 ליי רומני.

לטענת שלושת אנשי העסקים, המיוצגים בידי עו"ד שי בר-ניר ממשרד מ. פירון ושות', בינואר 2003 הם חתמו על הסכם מכירת מניות, במסגרתו מכרו לחברת KOLAL BV, חברת אחזקות הולנדית בבעלות רובינסון (אשר מכרה ב-2006 לבנק לאומי את השליטה בבנק הרומני 'ביורום' תמורת 34 מיליון דולר), מניות בחברה הרומנית "CROMA", בתמורה ל-300 אלף אירו. בהסכם נקבע שהתמורה תשולם בתשלומים שווים של 30 אלף אירו במשך 10 שנים.

ואולם, נטען בתביעה, לאחר שרובינסון ו- KOLAL נמנעו משלם לתובעים את התמורה שנקבעה בהסכם מכירת המניות, הגישו אנשי העסקים נגדם תביעה בבית המשפט המחוזי בבוקרשט לחייבם לשלם סכום של 90 אלף אירו בתוספת ריבית. התביעה, כך נטען, התקבלה בנובמבר 2009, ובית משפט המחוזי בבוקרשט חייב את רובינסון במלוא הסכום יחד עם החברה.

רובינסון ו-KOLAL עירערו לבית משפט של ערעור בבוקרשט, שדחה את הערעור באפריל 2011. רובינסון הגיש ערעור נוסף לבית המשפט העליון ברומניה, אך בינואר 2012 נדחה גם ערעור זה. לטענת בעלי העסקים, רובינסון לא שילם את הסכום שנפסק. לדבריהם, מתקיימים כל התנאים הקבועים בחוק אכיפת פסקי חוץ, ולכן יש לאכוף את פסק הדין בישראל.

מטעמו של רובינסון נמסר: "הפרשייה מתבררת ברומניה. הנתונים שהוצגו אינם משקפים את המציאות. כל עוד ההליך המשפטי נמשך אין מקום להשיב על הבקשה. יצוין כי לא הגיעה לרובינסון שום בקשה מוגרם משפטי בישראל או ברומניה".

ביום ראשון הגישה מחלקת ני"ע בפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) כתב אישום נגד רובינסון, בגין ביצוע משיכות כספים אסורות בהיקף של 35.4 מיליון שקל, מהחברה "שחר המילניום" לחברה האם שלה "מילומור", ללא תמורה וללא ביטחונות, כדי לספק מימון זמני ונזילות למילומור, שסבלה ממצוקה כספית קשה. כתב האישום הוגש גם נגד נושאי משרה בכירים בחברה.

לפי כתב האישום, המשיכות האסורות בוצעו בשנים 2005-2007, תוך שרובינסון מסתיר את מעשיו ממרבית נושאי המשרה בחברות, ממבקר הפנים של "שחר המילניום" ומנאמן האג"ח שלה.

כתב האישום מייחס לרובינסון עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות מרמה והפרת אמונים בתאגיד, עבירות מנהלים בתאגיד ועבירות דיווח במטרה להטעות. כמו-כן הוא מואשם בשיבוש מהלכי משפט והדחת עד.