אחרי הכהונה הקצרצרה באי.די.בי: אהרון פוגל ליו"ר צים

פוגל, שבעבר כיהן במספר תפקידים מרכזיים במשק, ובהם קבוצת מגדל, נבחר על-ידי ועדת האיתור המיוחדת שהקים דירקטוריון צים החדש בעקבות הסדר החוב בחברת הספנות

אהרון פוגל / צלם: איל יצהר
אהרון פוגל / צלם: איל יצהר

אהרון פוגל יהיה היו"ר הבא של חברת הספנות צים, שעברה לאחרונה הסדר חוב ענק, שבמסגרתו ויתרה החברה לישראל על הבעלות בה (אך נותרה בעלת מניות מרכזית).

פוגל, שלאחרונה פרש מתפקיד יו"ר אי.די.בי פתוח, ובעבר כיהן במספר תפקידים מרכזיים במשק, ובהם קבוצת מגדל, נבחר על-ידי ועדת האיתור המיוחדת שהקים דירקטוריון צים החדש בעקבות הסדר החוב בחברת הספנות, ושהמליצה בין היתר גם על עמוס שפירא, לשעבר מנכ"ל סלקום, וכיום נשיא אונ' חיפה.

פוגל שימש בעבר גם כיו"ר קבוצת הביטוח מגדל וענקית שירותי המחשוב נס טכנולוגיות. לפני כן היה ראש אגף תקציבים ומנכ"ל האוצר, והוא מכיר היטב את הממשק בין השוק הפרטי והציבורי. הוא נחשב למקורב מאוד לניר גלעד, מנכ"ל החברה לישראל ויו"ר צים הקודם, שגם הוא יוצא משרד האוצר.

קודם לפוגל עלו שני שמות אחרים לתפקיד מכיוונה של החברה לישראל: האלוף (מיל') יואב גלנט, שסירב לתפקיד, ומנכ"ל צים הפורש, רפי דניאלי, שלמינויו התנגדו הגופים המוסדיים המחזיקים בצים, והמהלך נחסם. עם זאת, בסביבת החברה מציינים כי מנכ"ל צים הפורש, שנמצא בחברת הספנות זה 35 שנה, צפוי להישאר בדירקטוריון החברה לשביעות רצון הצדדים.

עיקרו של הסדר החוב השני בצים, שאושר לאחרונה, כולל תספורת של 50% על חוב בהיקף של כ-3 מיליארד דולר (מתוכו חוב אג"ח של 391 מיליון דולר). ב-2009 עברה צים הליך הסדר חוב ראשון.

במסגרת ההסדר הנוכחי הזרימה החברה לישראל כ-200 מיליון דולר לצים, בתוספת הלוואה של 50 מיליון דולר וערבות של 10 מיליון דולר, תוך שהיא מדוללת להחזקה של 32% ממניות החברה, ומוחלת לה על חוב של כ-244 מיליון דולר. מחזיקי האג"ח מצדם ויתרו כאמור על 50% מהחוב, וקיבלו בתמורה כ-68% ממניות החברה.