תתפלאו, אבל התחבורה הציבורית בישראל יעילה

סקר הבודק את הרגלי הנסיעה בתחבורה ציבורית המונית ב-13 מטרופולינים בעולם מדרג את ישראל במקום גבוה מהצפוי ■ בדיקת העדפות הנוסעים הישראלים מזהה: הכי חשובה להם הוודאות לגבי מועד הגעת הרכבת והאוטובוס לתחנה

מחכה לרכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף
מחכה לרכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף

חושבים שהתחבורה הציבורית אצלנו לא יעילה? חישבו שוב. סקר של חברת moovit המתפרסם ב"גלובס" לראשונה, מגלה שלפחות במבחן היעילות הנמדדת בשיעור זמן ההמתנה במסע מנקודת המוצא אל היעד, התחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב נמצאת בשליש העליון בין המטרופולינים במדינות שהשתתפו בסקר.

הסקר נעשה דרך אפליקציית moovit, שתכליתה מסירת מידע אודות הנסיעה על מנת להפוך אותה לנוחה ויעילה יותר: בחירת מסלולים, מועדי הגעה וכיוצא בזה.

הסקר נדגם בשבוע הראשון של חודש אוגוסט, זו הפעם השלישית השנה, ונערך במטרופולינים באמריקה (ארה"ב ואמריקה הלטינית), באירופה ובישראל, בקרב 12 אלף משתמשים. מטרת הסקר לבחון את השימוש בתחבורה הציבורית בהיקף בינלאומי והוא מנסה להעריך את רמת השירות בתחבורה ההמונית בערים לפי פרמטרים של זמן. ראשית, נמדד משך זמן המסע בתחבורה הציבורית, לאחר מכן חולץ ממנו זמן ההמתנה בתחנות.

בין כיכר רבין לטיימס סקוור

את ראש טבלת הזמן כובשת לוס אנג'לס. נסיעה ממוצעת שם נמשכת 134 דקות ביום - שעתיים ורבע. נזכיר שמדובר במטרופולין המתוכננת כמקדש לרכב הפרטי, שכבישים מהירים חוצים אותו לאורכו ורוחבו, ואפשר לבסס מנתון זה בעיקר את מצבה הנורא של התחבורה הציבורית שם. המטרופולינים האירופאיים פריז, ברצלונה ומילאנו משיגות את תחתית הטבלה במשך זמן הנסיעה הממוצע בתחבורה ציבורית-המונית, הנמשך כשעה וחצי.

דירוג רמת השירות בתחבורה הציבורית במטרופולינים נקבע על פי היחס בין זמני ההמתנה לזמני הנסיעה. כך למשל, בעוד שבפריז הנוסעים בתחבורה ציבורית המונית (רכבות, אוטובוסים וחשמליות) "ישרפו" רק 23% ממשך המסע כולו בהמתנה לכלי התחבורה, ולכן היא נמצאת בראש טבלת היעילות, ברומא, הממוקמת במקום האחרון בדירוג, 44% מזמן המסע מתבזבז בהמתנה לכלי הרכב שיגיע.

נחמד כמובן לגלות שישראל חולקת את המקום הרביעי והחמישי בדירוג עם ניו יורק. בשתיהן זמן ההמתנה המשוכלל הממוצע של כל הנסיעות שנמדד הוא קצת יותר מרבע הדרך (27%), אך ככל שהנתון הזה מחמיא, הבה נזכור שמדד היעילות הזה מתעלם ממשך הנסיעה עצמו. כך למשל בניו יורק זמן הנסיעה היומי הכולל בתחבורה ציבורית הוא 114 דקות, שהם 24 דקות יותר מאשר בתל אביב. המדד גם מתעלם מהמרחק שנגמא בזמן זה. בהנחה כי הנוסע במטרופולין ניו יורק עובר ביום מרחקים גדולים בהרבה מאשר המרחקים של הנוסע השכיח בתל אביב, ואולי גם נדרש למספר החלפות רב יותר, תמונת היעילות והדמיון בין שירות התח"צ בשני המטרופולינים ישתנו קצת. בהקשר זה נזכיר כי המתנה בתחנה אינה חייבת להיות זמן מבוזבז - ככל שתחנה ממוקמת בסביבה המאפשרת לנצל את ההמתנה לקניות, למנוחה או לעבודה בתנאים נוחים, הרי ש"דקה אבודה" הופכת ל"דקת עבודה" כמאמר הסלוגן הנושן.

מהירות חשובה, נוחות קצת פחות

הסקר אינו בודק את מספר ההחלפות הנעשות בכל נסיעה, אולם נמצא כי ההחלפות הן גורם משמעותי עבור ישראלים. 30% מהמשיבים הישראלים הגדירו כי הם יבחרו בכלי התחבורה שידרוש מהם פחות החלפות בין קווים. 45% מהישראלים אמרו כי משך הנסיעה הוא הגורם החשוב ביותר. דבר המזכיר את הוויכוח שהתעורר סביב הרפורמה בתחבורה הציבורית אשר תכליתה הייתה לקצר את זמני הנסיעה, אולם לחייב את הנוסעים לעשות יותר החלפות. בהינתן שיותר משני שליש הישראלים משתמשים בתח"צ 5 עד 6 ימים בשבוע, כלומר לשם נסיעה לעבודה או ללימודים, אפשר להבין את הממצא שלפיו מחיר ונוחות אינם שיקול משמעותי בבחירת כלי תחבורה. רק 14% מהנוסעים הישראלים ציינו את נוחות הנסיעה (מקום ישיבה, מיזוג אוויר, שולחן) כשיקול, ורק 12% אמרו כי המחיר ישנה את בחירתם בכלי תחבורה ציבורית כזה או אחר. נקודה לתשומת לב לאור התלונות על מחירי הנסיעה הגבוהים ברכבת - זה, מסתבר, לא מה שמונע מרוב הישראלים לבחור בה ככלי התחבורה הראשי שלהם.

כמעט מחצית מהנוסעים (48%) דיווחו כי הנקודה הכואבת ביותר בשימוש בתחבורה הציבורית בישראל הוא חוסר הוודאות לגבי מועד הגעת כלי התחבורה לתחנה (זאת לפני השימוש ב-moovit). הסקר מוכיח שהוודאות לגבי מועד ההגעה של כלי הרכב הוא עניין קריטי, חוצה מדינות ומטרופולינים בעולם. בכל המטרופולינים שנסקרו, להוציא את מקסיקו סיטי, ריו דה ז'נירו ובוגוטה, הוודאות לגבי ההגעה היא הדבר המטריד ביותר את הנוסעים. בריו דה ז'נירו ובבוגוטה - דווקא שתי ערים שהתחבורה הציבורית בהן עוברת תהליכי פיתוח אדירים בתקציבי ענק - הנוסעים ציינו את העומס של כלי התחבורה כהיבט המפריע ביותר. במקסיקו טענו הנוסעים שהקושי הגדול ביותר הוא שאינם יודעים מה המסלול הטוב ביותר ליעד.

*** ניר ארז, מנכ"ל moovit, מסיק משלושת הסקרים כי התחבורה הציבורית בישראל משתפרת, וזאת הוא לומד מקיצור זמני הנסיעה וההמתנה. moovit יצאה לשוק ב-2012, וצברה 9 מיליון משתמשים ב-40 מדינות ו-400 ערים.

תחבורה ציבורית
 תחבורה ציבורית