אוגוסט בכביש: המרחק מנתניה לת"א התקצר ב-20 דקות

הממוצע לנסיעה בשעות הבוקר (7-9) ביום ראשון ב-37 הנתיבים שבודקת עבורנו חברת וויז עמד בחודש אוגוסט האחרון על 46 דקות - לעומת 54 דקות בינואר השנה

פקק באיילון / צילום: תמר מצפי
פקק באיילון / צילום: תמר מצפי

כמה טוב שיש את חודש אוגוסט, שבמהלכו כבישים פתוחים ונסיעה חופשית עם הרכב הפרטי בכבישי הארץ הופכים מחלום למציאות. השנה, כשלחופשות הקיץ המשפחתיות נוסף המבצע בעזה ומטחי הרקטות שנורו לעבר ישראל ושיתקו חלקים רבים במדינה, התנועה בימי החול בכבישי הארץ, אל העבודה וממנה, הייתה חלקה ומהירה מתמיד.

ובמספרים: הממוצע לנסיעה בשעות הבוקר (7-9) ביום ראשון ב-37 הנתיבים שבודקת עבורנו חברת וויז עמד בחודש אוגוסט האחרון על 46 דקות - לעומת 54 דקות בינואר השנה ונתון דומה באוגוסט אשתקד. גם בחזור, בשעות אחה"צ (4-6), המגמה דומה. באוגוסט האחרון לקח לנו בממוצע 52 דקות לחזור הביתה מהעבודה, לעומת 56 דקות בינואר ו-55 דקות באוגוסט 2013.

אבל הממוצע כמובן מספק חלק קטן מהסיפור, והוא "סבל" בחודש האחרון מכמה נתיבים - בעיקר כאלה שיצאו או שנכנסו לבאר שבע - שהיו משום מה ארוכים יחסית דווקא באוגוסט. ייתכן מאוד שהנהגים נאלצו להתמהמה באותם נתיבים בדרום לא בגלל עומס בדרכים, אלא בגלל האזעקות התכופות שהכריחו אותם לעצור לכמה דקות ו"האריכו" את משך הנסיעה.

ברוב המוחלט של הנתיבים, המגמה כאמור הייתה הפוכה לחלוטין. כמה דוגמאות בולטות: מקדימה-צורן ועד למרכז עזריאלי בתל אביב, נסיעה שאורכת בדרך כלל למעלה משעה בשעות הבוקר, לקחה באוגוסט פחות מ-48 דקות; ממודיעין למרכז תל אביב, נסיעה של 44 דקות ביום רגיל בינואר, ארכה באוגוסט 32 דקות בלבד; מפתח תקווה לעזריאלי, נסיעה שאורכת למעלה מחצי שעה בימים כתיקונם, לקחה באוגוסט 22 דקות בלבד. פער בולט מאוד נרשם בנתיב הידוע לשמצה שבין מזרח נתניה לעזריאלי תל אביב - שם נסעו החודש הנהגים בשעות הבוקר 38 דקות בממוצע, לעומת 57 דקות בינואר או 52.5 דקות באוגוסט אשתקד.

גם הכיוון ההפוך היה פתוח. מי שנסע בבוקר מאזור עזריאלי בתל אביב לקדימה-צורן והגיע בתוך 35 דקות, לעומת 55 דקות שלקח לו בינואר; מעזריאלי לפתח תקווה, נסיעה של למעלה מחצי שעה בדרך כלל, לקחה רק 20 דקות.

אחרי הצהריים המגמה דומה. מנתניה לעזריאלי תל אביב, נסיעה שלקחה 62 דקות בינואר, לקחה החודש 44 דקות בלבד.

אבל אוגוסט הוא כמובן רק האשליה. וכפי שהזהיר שר התחבורה ישראל כ"ץ לפני ימים אחדים: "בשנים הבאות צפויות להיבנות עוד כ-300 אלף יח"ד בגוש דן ויש צורך בהול ב-80-100 מיליארד שקל על מנת לקדם את מערכת ההיסעים ההמונית בגוש דן - אחרת צפויה קטסטרופה".

זמן נסיעה
 זמן נסיעה