"סבירות גבוהה יחסית לכשל פירעון בטווח המיידי בקרדן NV"

כך להערכת S&P מעלות ■ שעון החול של הבעלים יוסף גרינפלד ואבנר שנור אוזל ■ חברת הדירוג: "קוצר הזמן עד לפירעונות החוב העומדים בפתח מעצים סיכון האשראי של החברה"

יוסף גרינפלד / צילום: תמר מצפי
יוסף גרינפלד / צילום: תמר מצפי

כחודשיים לאחר שאשררה דירוג B לקרדן NV , ובעקבות דוחות כספיים שפרסמה האחרונה - ובהם הערת "עסק חי", מזדרזת S&P מעלות "ליישר קו" עם המציאות בשטח, ומפחיתה את הדירוג בשתי דרגות ל-CC - דרגה אחת לפני דירוג D המשקף חדלות פירעון.

תחזית הדירוג נותרה שלילית, ובחברת הדירוג מציינים, כי העדכון שפרסמה משקף את "מצוקת הנזילות הגוברת של החברה בטווח הקצר".

סדרות האג"ח של קרדן NV נסחרות בתשואות זבל של 33%-72%, ומניית קרדן סיכמה את יום המסחר בירידה של 5.3% לשווי חברה זעום של 155 מיליון שקל.

במעלות ציינו, כי "בחודשיים שחלפו מאז המעקב האחרון, אנו עדים להתקדמות במאמצי ההנהלה לביצוע מימושים משמעותיים בנכסי הקבוצה. עם זאת, העסקאות הנבחנות טרם הבשילו לכדי הסכמים מחייבים". עוד הוסיפו, כי "מכירתם של נכסים לא סחירים היא משימה מאתגרת במיוחד, וקוצר הזמן עד לפירעונות החוב העומדים בפתח מעצים את סיכוני האי-ביצוע בזמן (execution risk) של המימושים המתוכננים, ולפיכך, את סיכון האשראי של החברה, בטווח המיידי".

ההערכה במעלות היא כי קרדן "נזקקת למקורות נוספים בגובה של כ-130 מיליון אירו לטובת פירעון חובות עד סוף פברואר 2015". עיקר הסכום (כ-100 מיליון אירו) הוא תשלום למחזיקי האג"ח בחודש פברואר, והיתרה (28 מיליון אירו) לבנק דיסקונט בחודש דצמבר.

הורדת הדירוג שפרסמה מעלות מגיעה כאמור כמה ימים לאחר שקבוצת ההשקעות שבשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור הציגה לראשונה הערת "עסק חי" בדוחות הרבעון השני שלה. במעלות התייחסו להערת רואי החשבון, וציינו כי "על בסיס ניסיון העבר עם חברות שהוצמדה להן הערת 'עסק חי', אנו סבורים שישנו חשש שההערה כשלעצמה עלולה תחת נסיבות מסוימות להוות זרז להתפתחויות בלתי צפויות, אשר יובילו לכשל פירעון של החברה".

במעלות מוסיפים, כי הדירוג הנוכחי והתחזית השלילית "משקפים את הערכתנו שישנה סבירות גבוהה יחסית שקרדן NV תגיע לכשל פירעון בטווח המיידי (עד חצי שנה), בין אם כתוצאה מאי תשלום, מכל סיבה, של חוב פיננסי במועד המקורי, ובין אם כתוצאה מהגעה להסדר חוב או פריסה מחדש של חוב קיים".

סך החוב הפיננסי (סולו) של קרדן NV מסתכם ב-358 מיליון אירו (1.7 מיליארד שקל) - כמעט כולו התחייבויות אג"ח, וקופתה ריקה כמעט לחלוטין.

קרדן NV מתמקדת כיום בשלושה תחומי פעילות עיקריים: נדל"ן בסין, תשתיות מים (באמצעות חברת תהל) ושירותים פיננסיים במדינות מזרח אירופה.