מהפך במועצת זכויות האדם? ישראל כבר לא הנבל הראשי

הנציב החדש של הוועדה מסווג את הקיצוניים האיסלמיים כאתגר הגלובלי העיקרי בנאום הבכורה שלו בוועדה ■ בקטע על הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא מציין את זכות ישראל לחיות ללא איום של מטחי טילים

דאע"ש / צילום: רויטרס
דאע"ש / צילום: רויטרס

האם מסתמן מהפך, או למצער שינוי, בגישה האנטי-ישראלית הבוטה של המועצה לזכויות האדם של או"ם בז'נווה עם מינויו של זעיד אל חוסייין, בן למשפחת המלוכה בירדן, כנציב החדש של הארגון?

בנאום הבכורה של אל חוסיין במושב המליאה של המועצה, אתמול (ב'), שבו הוא שירטט את מפת האתגרים הגדולים שניצבים לפניה, ישראל שוב אינה מובלטת כנבל הראשי ברשימת רומסי זכויות האדם, כפי שהיה נהוג בעבר. את מקומה תפסו ארגוני האיסלאם הקיצוני בסוריה ובעיראק ומשטרו של בשאר אסד בסוריה. יתר על כן, בקטע הקצר על הסכסוך הישראלי-פלסטיני, שנדחק אי שם למחצית השניה של הנאום, טרח אל חוסיין להדגיש את זכות ישראל לחיות ללא איום של טילים.

בשלב זה אולי מדובר בסמנטיקה בלבד, אבל לנואנסים סמנטיים יש חשיבות ביקום הדיפלומטי, במיוחד כאשר משווים את הנאום של אל חוסיין להתבטאויות של הנציבה הקודמת של המועצה, נאווי פילאי, שהאשימה את ישראל ב"פשעי מלחמה מבישים". בנאומה האחרון במועצה היא טענה שישראל הפרה את זכויות האדם של הפלסטינים מפני שהיא לא סיפקה להם את מערכת "כיפת ברזל".

בהשוואה, הקטע על הסכסוך בין ישראל לפלסטינים בנאום אל חוסיין רחוק מלהיות פרו-ישראלי, אבל הוא גם רחוק מלהיות השתלחות גסה נגד ישראל.

"דוגמה נוספת לצורך לשים קץ לאפליה ולהתחמקות מאחריות הוא הסכסוך הישראלי-פלסטיני, עם האלימות וההרס שמאפיינים את משברים החוזרים ונישנים בעזה", אמר אל חוסיין. הוא פירט את האבידות בנפש בשני הצדדים והמשיך: "לדור הנוכחי ולדורות הבאים של הפלסטינים בעזה, בגדה המערבית, לרבות מזרח ירושלים, יש זכות לחיות חיים נורמליים בכבוד: ללא עימות, ללא הסגר, למען האמת ללא מגוון גדול של הפרות יום-יומיות של זכויות האדם, שהן תוצאה של כיבוש צבאי, התנחלויות בלתי חוקיות, שימוש מופרז בכוח הרס בתים, והחומה שמוסיפה להיבנות לאורך השטחים הפלסטינים הכבושים. ההסגר בן שבע השנים חייב להסתיים וכל הצדדים חייבים לשאת באחריות להפרות. בהקשר זה, אני רוצה לציין שלישראלים יש זכות לחיות בביטחון, ללא חשש מירי של מטחי טילים ללא אבחנה".

אל חוסיין קרא גם להגן על אזרחים ב"עימות הראוי לגינוי" באוקראינה; שיבח את החקירות בהפרות של זכויות האדם בקוריאה הצפונית ובסרי-לאנקה; גינה את "שרשרת ההפרות של זכויות האדם" ביחסה של אוסטרליה למהגרים בלתי חוקיים; והביע דאגה מהנוהל של ארה"ב לעצור ילדים שמסתננים לשטחה ממקסיקו ללא ליווי מבוגרים.

אבל את עיקר ביקורתו ייחד הנציב החדש לדאע"ש ולארגונים איסלמיים אחרים בסוריה ובעיראק: סוריה נהפכה ל"בית מטבחיים"... וה'מדינה' שהקים דאע"ש בסוריה ובעיראק היא "בית דמים זדוני ואכזרי". הצעדים הברוטליים של של דאע"ש, בדומה לצעדים של ארגונים איסלמיים קיצוניים אחרים במזה"ת ובאפריקה "נושאים רק בשורת השמדה למוסלמים, נוצרים, יהודים ואחרים; בעצם לכל בני-האדם שאמונותיהם שונות משלהם".

"הטאקפירים (מוסלמים שמאשימים מוסלמים אחרים בכפירה, ר.ד.), אלה שמכונים דאע"ש, ששולטים עתה על שטחים נרחבים בצפון עיראק, מפגינים התעלמות מכוונת ומוחלטת מזכויות האדם", אמר אל חוסיין. "להיקף האלימות הברוטלית שהם נוקטים נגד קבוצות אתניות ודתיות אין תקדים בדורות האחרונים..."

על משטר אסד אמר הנציב החדש: "הדו"ח העדכני של ועדת חקירה בינלאומית על סוריה מציג ראיות חדשות לכך, שהציוויליזציה העתיקה בעולם נהפכה לבית מטבחיים, שבו ילדים מעונים לעיני הוריהם, או שהם מוצאים להורג בפומבי, וברקע הרג והרס ללא אבחנה".

"אני רוצה להזכיר למועצה שהתקפות שיטתיות על אוכלוסיה אזרחית בגלל הרקעה האתני או הדתי שלה הן פשעים נגד האנושות", הכריז אל חוסיין.

כאמור, קשה לשפוט, על סמך נאום אחד, מה יהיה הלך הרוח של המועצה כלפי ישראל בחודשים הבאים. כמובן, ועדת החקירה של המועצה, שאמורה לבדוק הפרות אפשריות של זכויות האדם במבצע צוק איתן, בראשות הפרופסור הקנדי וויליאם שאבאס, בעל רקורד של הצהרות אנטי-ישראליות, תעשה את עבודתה, ולא קשה לנחש מה יהיו מסקנותיה. ובכל זאת, דברי אל חוסיין עשויים להצביע על קיצוץ בהשתלחויות המועצה נגד ישראל.