המועצה הארצית לתכנון ובנייה החלה לדון בעדכון תמ"א 35

ד"ר שוקי אמרני: "אני מצפה שחברי המועצה יצביעו בסופו של דבר ברוב בולט בעד ההצעה שתועלה. התכנית שתאושר אמורה לתת מענה לנושא התכנון להרבה מאוד שנים ולכן יש למצוא בה את האיזונים הדרושים"

לאחר שנים של עבודת עדכון מקצועית לתמ"א 35 ולאחר שבועות ארוכים של הסתייגויות וויכוחים על אופי ההמלצות לעידכון תוכנית המתאר המשמעותית ביותר במדינת ישראל החלה המועצה הארצית לתכנון ובנייה לדון היום (ג') בנושא.

בדיון משתתפים מנכ"ל משרד הפנים, שוקי אמרני, שורה ארוכה (למעלה מ-20) חברי המועצה הארצית, בהם גם נציגי ארגוני הסביבה. עוד משתתפים בדיון ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ וראש עיריית חיפה, יונה יהב.

"אני מקווה שתתקבל החלטה טובה, מושכלת ונכונה, שתיקח בחשבון את מכלול השיקולים העומדים לפנינו", כך אמר ד"ר אמרני בתחילת הדיון, "אני מצפה שחברי המועצה יצביעו בסופו של דבר ברוב בולט בעד ההצעה שתועלה. התכנית שתאושר אמורה לתת מענה לנושא התכנון להרבה מאוד שנים ולכן יש למצוא בה את האיזונים הדרושים".

גם היום, שעות לפני ההכרעה המסתמנת, המשיכו מתנגדי העידכון במתכונתו המוצעת להזהיר מפני השלכותיו בעתיד: "אישור תמ"א 35 החדשה יהיה הודאה בכישלון התכנית שאושרה לפני כמעט עשור וחותמת רשמית להפקרת תושבי הדרום, הצפון והפריפריה בישראל בכלל", כך אומר יו"ר מרכז המועצות האזוריות בישראל שמוליק ריפמן. "במקום להשקיע בפיתוח הפריפריה בנגב ובגליל חוזרת מדינת ישראל לגבולות "מדינת תל אביב". התוצאה תהיה שהצפיפות במרכז הארץ תגדל והפערים החברתיים והכלכליים בין תל אביב ובין הנגב והגליל יצמחו. זוהי חשיבה לטווח קצר שאסור שתיכנס לתוך תכנית מתאר, אשר נועדה להציב יעדים לטווח הרחוק ולהגן על משאב השטחים הפתוחים באמצעות תכנון שקול ואחראי. אני קורא לשר הפנים לדחות את התכנית ולקדם חשיבה מחודשת על הנחות היסוד השגויות מאחורי אותם עדכונים".

עוד טרם התחיל הדיון בעדכון תמ"א 35, בו עתידה היום להתקבל הכרעה, עסקה המועצה הארצית בנושאים אחרים. בין היתר אושרה תמ"א למצוק החופי בישראל וגם נבחרו שלושה נציגים מקרב חברי המועצה הארצית שיהיו חברים בוועדה הארצית לתכניות מועדפות לדיור (הותמ"ל).

חברי המועצה הארצית שנבחרו לתפקיד זה הם ראש עיריית עכו שמעון לנקרי, ראש עיריית אלית מאיר הלוי וראש המועצה האזורית אשכול חיים ילין. כזכור, הותמ"ל היא "ועדת על" חדשה שהקמתה אושרה בקבינט הדיור ואושרה גם במליאת הכנסת עם תום מושב הקיץ האחרון. ועדה זו היא יוזמה של משרד האוצר שמטרתה זיהוי שטחי קרקע עליהם ניתן להקים שכונות של מעל 750 יחידות דיור. הותמ"ל אמורה להוות גם את הזרוע התכנונית של תוכנית הבנייה להשכרה לטווח ארוך של שר האוצר לבניית 150 אלף יחידות דיור להשכרה.

על פי החוק שאושר, הותמ"ל תפעל כהוראת שעה לארבע שנים, וכל אחת מהתוכניות תכלול 30% דיור להשכרה ארוכת טווח, כאשר 15% מהן יהיו במחיר מפוקח ו-15% במחיר השוק. שאר הדירות ישווקו למכירה בשוק החופשי. נציין כי נכון להיום אושרה בכנסת רק הקמת הועדה בעוד חלק נוסף שנכלל בהצעת החוק המקורית, חלק המתייחס להליך חדש בשם נטילת הקרקע שאמור לאפשר למדינה להפוך שטחים חקלאיים לשטחי בנייה בהליך מהיר עוד טעון דיון בועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת ואישור לקריאה שניה ושלישית.