"אפשר לבנות מיליון דירות גם בלי להרוס ריאות ירוקות"

השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, בכנס בנייה ירוקה: "אחד הנושאים המרכזים שעל הפרק הוא יישום תכנית כוללת להחלפת גגות האסבסט ביישובי הדרום"

עמיר פרץ / צלם:  איל יצהר
עמיר פרץ / צלם: איל יצהר

"הלחימה בעזה חשפה בעיות רבות גם בתחום הסביבה. צדק חברתי הוא צדק סביבתי ושניהם תלויי השלום", כך אמר הבוקר (שלישי), עמיר פרץ, השר להגנת הסביבה בכנס של המועצה הישראלית לבנייה ירוקה בתל-אביב.

את הכנס, שעמד בסימן "בונים בראייה ארוכת-טווח", פתח השר פרץ בהתייחסו לנושאים המדיניים-בטחוניים: "העימות האלים שהיה בעזה, יצר מצב חדש באזור, עכשיו כולם מוכנים כבר למפה המדינית החדשה. אנחנו רואים התעצמות של הציר המתון, הסיכונים של הארגונים הקיצוניים עומדים לא רק על ראשה של מדינת ישראל אלא על ראשיהם של אנשי הקהילה הבינלאומית".

פרץ הוסיף כי יש קשר הדוק בין הנושאים הירוקים לנושאים החברתיים, גם אלו שהלחימה בעזה חשפה: "אינני מסתיר את דעתי, אני תבעתי את המושג שצדק חברתי וסביבתי חיים יחד בכל תחום ונושא. צדק הולך יחד עם שלום והסדרים מדיניים. לסביבה אין גבולות, גם ברמה האזורית וגם ברמה הבינלאומית, יש לנו ממשקים טבעיים מול האויבים שלנו גם, איומים ימשיכו לבוא מכל הכיוונים אם לא יהיה פה שיתוף-פעולה אזורי בינלאומי.

"טיל שפוגע בגג העשוי מאסבסט יוצר סביבה מסוכנת. אחד הנושאים המרכזים שעל הפרק הוא יישום תכנית כוללת להחלפת גגות האסבסט ביישובי הדרום".

עוד אמר פרץ כי "אחרי שדאגתי לשטחים המאוכלסים עם כיפת ברזל תפקידי כעת כשר להגנת הסביבה, עלי לדאוג לשטחים הפתוחים. לא נראה דירה אחת ב-7 השנים הקרובות מהחלטה על תוספת תמ"א 35. יש היום אפשרות לתכנן בשטחים העירוניים כמיליון דירות והפוטנציאל הקיים גדול גם בלי להרוס ריאות ירוקות".

בנוסף הצהיר השר שרשויות מקומיות אשר יגישו תכניות לבניית מבנים ציבורים ירוקים, יקבלו מימון הפרש העלויות של הבניה הירוקה ביחס לבניה מסורתית: "אנחנו נממן את הפרשי עלויות הבנייה, אני מאמין שמהלך זה יביא להאצה משמעותית בתחום".

מיכל ביטרמן יו"ר הועד המנהל של המועצה הישראלית לבנייה ירוקה ציינה: "הבנייה הקיימת בישראל מהווה אתגר ענק ונקודת תורפה משמעותית בכל הקשור להתייעלות אנרגטית של בניינים וצריכת משאבים. עבודות בנושא זה מתקיימות כיום ביוזמת המשרד להגנת הסביבה, משרד האנרגיה ועיריית תל-אביב".

"השיח שאנחנו מקדמים צריך להיות פשוט ובהיר, בניה ירוקה היא לא מותרות", אמרה הילה בייניש, מנכ"ל המועצה לבנייה ירוקה. "למרות המצב הביטחוני שמקשה עלינו השנה אנחנו בכל זאת מאמינים שזה לא יגרע מזה ולכולנו מגיע איכות חיים טובה יותר לאורך זמן ונצליח לבנות ירוק בראייה רחוקת-טווח".