"אם יש כסף למע"מ אפס צריך להפנות אותו לדיור הציבורי"

התחדשו הדיונים על הצעת החוק למע"מ בשיעור 0% בועדת הכספים של הכנסת ■ פורום הדיור הציבורי: "הממשלה מייבשת את הדיור הציבורי בנימוק שאין למדינה את המשאבים לשיקום מלאי ותחזוקת הדיור הציבורי"

התחדשו הדיונים על הצעת החוק למע"מ בשיעור 0% בועדת הכספים של הכנסת. גם לאחר שבשבוע שעבר דנה הועדה בנושא במשך יומיים, טרם הושגה התקדמות והסתייגויות רבות עדיין מונחות על שולחן הוועדה. הדיון בוועדה שהתחדש כאמור היום (ג') עתיד להימשך גם ביום ה' הקרוב וככל הנראה גם בשבוע הבא. בשל ההסתייגויות הרבות שהגישו לחוק חברי האופוזיציה (מעל ל-1000), מתעכבת הוועדה על כל סעיף וסעיף ונמצאת עדיין בשלב ההגדרות של החוק.

בינתיים, ממשיכות להישמע התנגדויות לחוק המוצע גם מחוץ לחדר הוועדה שבכנסת מטעם ארגונים חברתיים. "חוק מע"מ אפס מוכיח שיש כסף לשקם את הדיור הציבורי אך במקום זה הממשלה בוחרת להוציא מיליארדי שקלים על חוק שרק ירחיב פערים חברתיים", כך נמסר היום מפורום הדיור ציבורי. "בשנתיים האחרונות הכריזו ראש הממשלה, שר האוצר ושר השיכון על רצונם לשקם את הדיור הציבורי בישראל, וגם ועדת אלאלוף שמינתה הממשלה המליצה על הכפלת מלאי הדיור הציבורי בישראל. בפועל הממשלה מייבשת את הדיור הציבורי בנימוק שאין למדינה את המשאבים לשיקום מלאי ותחזוקת הדיור הציבורי, והעלאה של הסיוע בשכר הדירה לזכאים. כעת מתברר שהמדינה מוכנה להוציא 2.5 מיליארד שקל בשנה עבור רכישה של דירות, סכום שמהווה סכום כמעט כפול מהסיוע לשכר דירה של הזכאים בישראל".

"המדינה מחוייבת על פי חוק לשקם את הדיור הציבורי וטוענת שאין לה כסף לקיים את החוק, אם יש כסף לטובת שיקום שוק הדיור, צריך לנהל דיון שקוף ומקצועי לאן הכסף הזה צריך ללכת, לא ייתכן שהמדינה נרמסת תחת פערים חברתיים בלתי אפשריים, והמדינה מחוקקת חוק שמרחיב פערים אלה", אמרה עידן אבידני חברת הפורום והקשת הדמוקרטית המזרחית.

בפורום גם מתייחסים לעובדה שחלק מהעולים החדשים לא יהיו זכאים להטבת המע"מ, וזאת בהשל פטורים שקיבלו בעבר שמוציאים אותם מהקריטריונים לזכאות המלאה לדירה מוטבת על פי הצעת החוק. "העולים נפגעים בתוכנית הזאת פעמיים" מסבירה מרינה זמסקי מפורום משפחות העולים, "פעם אחת פגעו באלה שעלו בגיל מבוגר ושצה"ל בעצמו דחה אותם, וכיוון שלא שירתו לא זכאים להנחה. ופעם שנייה מייצרים חוק שלא מסייע לתקרת הזכוכית הקשה ביותר שעולים נתקלים בה והיא ההון הראשוני, התוכנית תצמצם מעט מאוד את ההון הראשוני והיא לא נוגעת בעיקר השוק, שהוא דירות משומשות".

על פי הנוסח העדכני ביותר של הצעת חוק המע"מ, תוגדר הטבת המע"מ כהוראת שעה המוגבלת למשך 7 שנים ולא כחוק ללא הגבלת זמן. לאחר 7 שנים יידרש דיון נוסף בהוראת השעה והיא תצטרך לעבור דיון מחודש בועדת הכספים ואישור של שר האוצר. בנוסף, על פי הנוסח המעודכן יכללו בהטבה גם צמודי קרקע באזורי עדיפות לאומית, בתנאי שהם נבנים על ידי קבלנים שבונים לפחות 15 יחידות דיור במקום מסויים. ההגדרות המדוייקות להטבה המתייחסות לצמודי הקרקע כמו גם רשימות השמאי הממשלתי במשרד המשפטים, טל אלדרוטי, המתייחסות למחיר למ"ר הרלוונטי לנכסים אלו יגובשו במועד מאוחר יותר.

עוד שני שינויים בנוסח החוק המעודכן מתייחסים לרף המחיר המקסימלי של דירה לגביו יוכלו מי שלא שירת שירות צבאי או לאומי-אזרחי לקבל את ההטבה (שינוי מ-950 אלף שקל למיליון שקל) והחלת הוראות מעבר הנוגעות למפרט בו יצטרכו לעמוד הדירות החדשות שיימכרו במסגרת ההטבה. מכיוון שהמפרט שחיברו במשרד השיכון הוא רחב ומפורט ולא יכול לכלול דירות שבנייתן כבר החלה או שיווקן כבר החל, יגובשו הוראות מעבר לתקופה קצובה במהלכן דירות אלו לא יצטרכו לעמוד במפרט ורק דירות שבנייתן טרם החלה יחוייבו לעמוד במפרט זה.