הרוק סטאר מכה שנית

המופע של מיכאל גולן לא כולו יח"צ, אלא יוזמה שמנסה לטפל באחד מכשלי שוק הסלולר

מיכאל גולן / צילום: דור מלכה
מיכאל גולן / צילום: דור מלכה

בדיוק כמו ההשקה של פעילות הסלולר של גולן טלקום לפני 25 חודשים, גם הפעם השתמש מיכאל גולן באותו הגימיק: מסיבת עיתונאים במלון לאונרדו ברמת-גן, אותו אולם, במה מוארת מוגבהת והוא סולו על הבמה. כמו כוכב רוק שניזון מאהדת הקהל מופיע גולן אחת לשנה ונותן הופעה.

האמת חייבת להיאמר: זה לא מופע שכולו יחסי ציבור, אלא יוזמה שמנסה לטפל באחד הכשלים בשוק הסלולר: מחירי השיחות והגלישה היקרים של הצרכנים הטסים לחו"ל.

גולן, שפתח במלחמות הסלולר לפני שנתיים והוריד את התעריפים לרצפה, מזהה את תחושות הציבור: לציבור כואב בכיס כשהוא נוסע לחו"ל ומשתמש במכשיר הסלולר שלו.

המבצע נכלל בתוכנית ה-99 שקל לחבילה, לעומת חבילה "רגילה" של 37 שקל. לקוח חדש או קיים יצטרך להחליט אם להצטרף לחבילה היקרה (יחסית כמובן: זה היה רף הפתיחה בתחרות) של חו"ל ללא הגבלה. המשמעות השנתית היא תוספת של מעל 700 שקל (ההפרש בין כ-100 שקל בחבילה החדשה לכ-40 שקל בחבילה הרגילה).

ועוד עניין שהצרכנים יצטרכו להביא בחשבון: אמנם יש תנועה ערה למדינות היעד הכלולות בתוכנית החדשה של גולן, אבל ארה"ב לא כלולה בחבילה.

זו הזווית הצרכנית, אבל יש גם היבט עסקי: גולן מייצר באזז תקשורתי, והוא עושה את זה לא רע כמעט בגפו. הוא כמעט לא מפרסם וגם בפרסומות מופיע בעצמו. הוא נהנה מאהדת התקשורת, וזו גם הסיבה שלא שכח לשבח אותה במסיבת העיתונאים אתמול (ג') כמי שעומדת לצדו.

גולן טלקום היא חברה פרטית, והדוחות הכספיים שלה לא גלויים. עם זאת, אפשר להניח שגם אחרי שנתיים של פעילות החברה אינה רווחית. יתרה מזאת, ההכנסה הממוצעת למנוי (ARPU) בגולן, לאור המבצעים האגרסיביים של החברה, נמוכה.

ייתכן שהמבצע החדש מנסה להעלות אותה, כי קשה להניח שברמה הנוכחית גולן מסוגלת להרוויח. ייתכן שגולן מנסה להעביר מסר לשר התקשורת גלעד ארדן, ששוקל להכניס מפעיל נוסף לשוק: "אני הוא שזה שמחולל את התחרות בשוק הסלולר, זה טוב לי וגם טוב לך. הציבור אוהב את מה שאני עושה. אין צורך במפעיל נוסף, יש כבר חמישה".