עובדי חח"י נערכים לעימות: "הרפורמה לא ראויה לתגובה"

המדינה הקשיחה את עמדתה וקיצצה את תוספות הפנסיה לעובדים ■ יו"ר ההסתדרות: טעות לחשוב שאפשר להעביר רפורמות בלי הסכמות

חשמל / צילום: יוסי וייס, דוברות חברת החשמל
חשמל / צילום: יוסי וייס, דוברות חברת החשמל

ועד עובדי חברת החשמל הורה לעובדים להיערך לעימות בעקבות דחיית הצעת המדינה שהוצגה אתמול (ב') ליו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן.

בוועד סירבו הבוקר להגיב על ההצעה, המבטאת הקשחה ניכרת של עמדות המדינה ואמרו כי היא "לא ראויה לתגובה" וכי הוועד מצטרף לעמדתה הרשמית של ההסתדרות.

ניסנקורן הודיע כבר אמש כי "אם יש גורם ממשלתי שחושב שאפשר להעביר רפורמות לאומיות בעלות השלכות כה רחבות על ציבור העובדים, מבלי להגיע להסכמות העובדים - הוא יגלה שטעה. אין עובד במדינת ישראל שיסכים להתנהלות חד-צדדית ופוגענית כזו. ההסתדרות לא תאפשר זאת".

הצעת המדינה הוגדרה כ-Take it or leave it ולעובדים ניתנו 30 יום להשיב עליה בחיוב. עיתוי ההצעה נבחר בגלל הדיון המכריע שאמור להתקיים בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה ב-15 בספטמבר סביב בקשת העובדים להתיר להם לנקוט עיצומים עד כדי השבתה חלקית של העבודה בחברה.

השינוי המהותי העיקרי בהצעה הוא קיצוץ של מעל 50% בגובה התוספת לפנסיה שיקבלו העובדים שיישארו בחברה לאחר הרפורמה. יו"ר הוועד מיקו צרפתי הגדיר את התוספת לפנסיה כסוגיה המהותית ביותר מבחינת העובדים במסגרת הסכם רפורמה וטען כי הגדלת הפנסיה מצדיקה ויתור של הוועד על זכות הווטו שלו בניהול כוח האדם בחברה ופגיעה בזכויות אחרות שמהם נהנים כיום העובדים.

צרפתי המכהן כיו"ר הוועד זה קרוב ל-10 שנים, רואה את הבעיה העיקרית כיום בחברה בכך שכ-50% מהשכר המשולם לעובדים איננו מוכר לצרכי פנסיה, כך שבפועל מקבלים העובדים הפורשים פנסיה בגובה של כ-40% מהשכר האחרון שקיבלו בתקופת עבודתם.

במהלך המו"מ מול ועדת יוגב, בראשות מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב, דרש הוועד תוספת של 3,000 שקל לפנסיה לכל עובד שיישאר בחברה. 1,700 העובדים שאמורים לפרוש מהחברה במסגרת הרפורמה היו אמורים לקבל תוספת של 1,000 שקלים לפנסיה החודשית.

בוועד טוענים כי במסגרת הדיונים הושגו הסכמות עקרוניות על הגדלת הפנסיה בסכום של 2,500 שקלים וכי הממונה על השכר באוצר קובי אמסלם לא התנגד לתוספת של 2,000 שקל לכל עובד. ואולם, בהצעה שהועברה אמש לניסנקורן דובר על תוספת של 1,000 שקלים בלבד לעובדים הנשארים ולפורשים.

לפי הערכות משמעות קיצוץ הסכום לעובד מ-2,500 ל-1000 שקלים היא חיסכון של כ-2 מיליארד שקל בעלות הרפורמה למדינה. בחברת החשמל מועסקים כיום כ-13 אלף עובדים ומספרם צפוי לרדת לכ-11,700 עד 2025.

בנוסף להגדלת הפנסיה חוזרת ההצעה על סיכומים שכבר הושגו במסגרת דיוני ועדת יוגב ובהם מענק בסך 50 אלף שקל לעובדים הנשארים, שישולם בשלוש פעימות; המרת הטבת החשמל לעובדים בתשלום כספי קבוע לשכר, שיהיה שווה לצריכה שנתית בהיקף של 7,500 קוט"ש (בדומה לצריכת החשמל הממוצעת למשק בית); הוצאת נכסי יחידת ניהול המערכת לחברה ממשלתית חדשה; הנפקת 15% מהמניות בבורסה; מכירת תחנות כוח קיימות ברמת חובב וקרקעות לתחנות כוח באשדוד ובאלון תבור ושורת צעדים להגברת הגמישות הניהולית.

הפערים בתוספת לפנסיה
 הפערים בתוספת לפנסיה