אובמה נחוש: "יש לי הסמכות להשמיד את דאע"ש"

לקראת נאומו הלילה, נפגש נשיא ארה"ב אובמה עם מנהיגי שתי המפלגות בקונגרס והדגיש בפניהם כי הפעם – בניגוד לשנה שעברה – אין בכוונתו לבקש את אישורם כדי לפעול צבאית נגד דאע"ש

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב ברק אובמה אמר למנהיגי הקונגרס האמריקאי כי יש לו את הסמכות לחסל את ארגון דאע"ש, והדגיש כי הפעם הוא לא יבקש את אישור הקונגרס לנקוט פעולה צבאית נגד ארגון הטרור.

אובמה נפגש אמש בבית הלבן עם המנהיגים הרפובליקניים והדמוקרטים בבית הנבחרים ובסנאט האמריקאי, לקראת הנאום שהוא אמור לשאת הלילה (רביעי) לאומה האמריקאית ולהסביר בהם את המהלכים הבאים נגד ארגון דאע"ש, שלא רק מטיל אימה על מיליוני אזרחים בעיראק ובסוריה אלא גם ממוטט את הניסיון האמריקאי לייצב את עיראק אחרי נסיגת צבאה משם.

"הוא פרש את אמונתו כי האומה חזקה יותר והמאמצים שלנו אפקטיביים יותר כשהנשיא והקונגרס עובדים ביחד כדי להילחם באיומים על הביטחון הלאומי, כמו בדאע"ש", אמר הלילה דובר הבית הלבן בוושינגטון.

בקיץ שעבר, אחרי המתקפה הכימית של משטר אסד שהרגה למעלה מאלף אזרחים בפרברי דמשק, ארה"ב התכוונה לבצע פעולה צבאית בסוריה אך נסוגה ברגע האחרון, כשהנשיא אובמה טען כי הוא יבצע פעולה שכזאת רק לאחר אישור הקונגרס, וספג קיטונות של בוז מהימין האמריקאי על הססנותו וחוסר רצונו לפעול. בהמשך, כידוע, לא היה צורך בפעולה כי סוריה התפרקה מהנשק הכימי שברשותה.

החוקה האמריקאית קובעת כי נשיא ארה"ב הוא המפקד העליון של הצבא האמריקאי, והוא יכול לשלוח את הצבא לפעולות נרחבות ללא צורך חוקי לאשר את הפעולות בקבינט האמריקאי או בקונגרס. עם זאת, על מנת להכריז מלחמה חייב הנשיא האמריקאי את אישור הקונגרס.