משהו גדול מאוד קורה לדולר בשוק המט"ח העולמי

שער הדולר זינק לשיא של 3.62 שקלים כחלק ממגמה עולמית ■ אסטרטג בסיטיגרופ: השוק עדיין לא הפנים מה הולך לקרות כאן בחודשים הקרובים ■ גם קרנות הגידור הגדולות מהמרות על הדולר

ג'נט ילן  / צלם: רויטרס
ג'נט ילן / צלם: רויטרס

המשקיעים נוהרים כעת לדולר האמריקני ומעלים אותו לרמות גבוהות מול מגוון רחב של מטבעות - והשווקים מתרגלים לתרחישים הכלכליים השונים במדינות המפותחות ולאפשרות של העלאת ריבית על ידי הפדרל ריזרב.

הדולר נסחר אתמול (ג') בשיא של שש שנים מול הין היפני, 106.39 ין, ובשיא של 14 חודשים מול סל של 14 מטבעות. עלייתו משקפת את הניגודים במדיניות המוניטרית משני עברי האוקיינוס האטלנטי. הבנק האירופי המרכזי צפוי להמשיך להקל את מדיניותו כדי להיאבק באיום של דפלציה, ואילו הפד צפוי לפרסם פרטים חדשים על העיתוי שבו הוא יעלה את הריביות שלו.

"אנחנו עוברים לשלב חדש. QE3 (ההקלה הכמותית השלישית) כבר לא תהיה איתנו עוד כמה חודשים, ואנחנו הולכים לקראת העלאת הריבית הראשונה (מאז 2008)", אמר סטיבן ינס, מנהל קרן הגידור SLJMacro, "לדולר שסבל מתת-ערך יש סיכוי למצוא רמה נורמלית, אחרי שהוא דוכא על ידי הפד".

ההרעה בתחזיות הכלכליות למרחב האירו ויפן, יחד עם רמז חדש שקובעי המדיניות בפד ישנו את ההנחיות שלהם על שערי הריבית, הוציאו את שוק המט"ח העולמי שמגלגל 5 טריליון דולר ביום מתקופה של שפל בתנודתיות שלו.

העלייה של 6% במדד הדולר מתחילת יולי נתפסה בעיקר כתגובה להקלה המוניטרית של ה-ECB (הבנק המרכזי האירופי), אך הדולר שאב השבוע כוח מהתפתחויות בארה"ב. הקפיצה אתמול באה לאחר ששלוחת הפד בסן פרנסיסקו פרסמה מחקר שטען שהשוק אינו מתמחר כיאות את הקצב שבו יוכל הפד להעלות ריביות כאשר הוא יתחיל בכך.

"השוק ממעיט משמעותית בעיתוי ובקצב שבו יהיה הידוק בארה"ב", אמר סטיב אנגלנדר, אסטרטג בסיטיגרופ, "זהו האיתות הראשון לכך שיכול להיות כאן סיפור אמריקני שלא יהיה כל כך ידידותי לשווקים".

מטבעות שווקים מתעוררים שרגישים במיוחד לריביות בארה"ב צנחו השבוע. הלירה הטורקית, הרנד הדרום אפריקני והפזו המקסיקני היו בין המטבעות היורדים ביותר.

המשקיעים כבר בנו פוזיציות גדולות נגד האירו והין בשוקי החוזים העתידיים, מתוך הימור שהבנקים המרכזיים באירופה ויפן יגדילו את התמריצים שלהם לכלכלות. ציפיות השוק הן שה-ECB יקל את מדיניותו שוב בחודשים הקרובים, כאשר הוא נאבק בכלכלה הקפואה ובאינפלציה הנמוכה במרחב האירו.

במקביל, האי ודאות ביחס לתוצאות משאל העם על עצמאות סקוטלנד בעוד שבוע, וביחס לעיתוי העלאת הריבית הראשונה על ידי הבנק אוף אינגלנד, פגעו בליש"ט, שספגה שלשום (ב') את הירידה היומית החדה ביותר שלה זה שנה ויותר, לפני שהיא התייצבה אתמול.

קרנות גידור שהימרו בגדול על הדולר ועל עליית הריבית בתחילת 2014 היו מתוסכלות רוב השנה מן היוניות של הפד, שנבעה ממזג האוויר החורפי השקה בצפון אמריקה ומהיציבות הלא צפויה של האירו. המשך המדיניות המרחיבה בעולם המפותח החזיק סוגי נכסים רבים ביציבות מחירים.

הגאות הנוכחית בדולר מספקת אתנחתא לכמה מקרנות הגידור הגדולות בעולם. מנהלי קרנות מקרו (כמו פול טיודור ורוב סיטרון) רשמו רוב השנה הפסדים, אך מצב המגזר שלהם השתפר באוגוסט שבו החל הדולר להתאושש. מדד קרנות המקרו Eurekahedge עלה באוגוסט ב-1.07% ומתחילת השנה מסתכמת עלייתו ב-1.68%.

מארק צ'נדלר, אסטרטג השווקים העולמיים בבראון ברדרס הרימן, אמר: "ההתנתקות (של ארה"ב מאירופה ויפן) צוברת תאוצה ומעיקה על האירו, תוך חיזוק הדולר. ארה"ב מובילה כעת, ואירופה ויפן הן בקצה השני של טווח קבלת ההחלטות של הבנקים המרכזיים".