אובמה: נצוד את הטרוריסטים שמאיימים על ארצנו היכן שלא יהיו

בנאום לאומה הכריז נשיא ארה"ב: לא אהסס לנקוט פעולה נגד דאע"ש בסוריה, כמו גם בעיראק" ■ זו ליבת העיקרון שמנחה את נשיאותי: מי שמאיים על אמריקה, לא יימצא מקום מקלט"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

בנאום לאומה, ערב יום השנה ה-13 לפיגועי הטרור ב-11 בספטמבר 2001, הכריז נשיא ארה"ב, ברק אובמה, על הרחבה משמעותית של הפעולה נגד ארגון הטרור דאע"ש: "נצוד את הטרוריסטים שמאיימים על ארצנו היכן שלא יהיו... ליבת העיקרון שמנחה את נשיאותי היא, שמי שמאיים על אמריקה לא יימצא מקום מקלט". כצפוי, הוא הודיע שמטרות של דאע"ש בסוריה שוב לא יהיו חסינות מהפצצות של חיל האוויר האמריקאי ושארה"ב תספק סיוע למורדים המתונים בסוריה, צעד שהיא נמנעה מלעשות עד עתה.

על רקע סקרים שמצביעים על תמיכה מסיבית של הציבור האמריקאי בנקיטת צעדים צבאיים נגד דאע"ש, אמר אובמה, כי ארה"ב מגייסת קואליציה גלובלית "לשחוק ובסופו של דבר להשמיד את דאע"ש באמצעות אסטרטגיה מקיפה ומתמשכת של לוחמה בטרור". אך הוא הזהיר שלא מדובר בניצחון בן לילה: "יעבור זמן עד שיעלה בידינו לעקור את הסרטן של דאע"ש"

"אני יודע שאמריקאים רבים מודאגים מהאיום שנשקף מהטרוריסטים של דאע"ש", אמר הנשיא. בפניה ישירה לצופים הוא הוסיף: "אני רוצה שתדעו שארה"ב מתמודדת עם האיום הזה בעוצמה ובהחלטיות.... אבל זה לא המאבק הבלבדי שלנו. העוצמה האמריקאית יכולה לחולל תוצאה מכרעת, אך איננו יכולים לעשות בשביל העיראקים מה שהם חייבים לעשות למען עצמם. איננו יכולים למלא את מקומם של שותפינו הערבים במאמץ להגן על האיזור. לכן עמדתי על כך שכל פעולה אמריקאית נוספת תהיה תלויה בהקמת ממשלה כוללנית בעיראק, והעיראקים אכן עשו זאת בימים שחלפו. לכן, אני יכול להודיע הערב, שאמריקה תנהיג קואליציה רחבה כדי לסתום את הגולל על איום הטרור".

אובמה מנה ארבעה יסודות לאסטרטגיה שגיבשה ארה"ב:

■ קמפיין שיטתי של הפצצות אוויריות נגד הטרוריסטים. בשיתוף עם הממשלה בעיראק, תרחיב ארה"ב את הגדרת המשימות מעבר להגנה על אזרחים אמריקאים או סיוע הומניטרי. לכן, יופצצו מטרות של דאע"ש היכן שלא יהיו, בסוריה או בעיראק.

■ יוגדל הסיוע האמריקאי לכוחות המקומיים שיילחמו נגד דאע"ש על הקרקע. הנשיא קרא לקונגרס לאשר משאבים כדי לאמן ולצייד את הלוחמים האלה. "במאבק נגד דאע"ש איננו יכולים לסמוך על משטר אסד, שמטיל טרור על אזרחיו שלו, משטר שלעולם לא ישיב לעצמו את הלגיטימציה שאיבד. לכן, אנו חייבים לחזק את האופוזיציה כמשקל נגד לדאע"ש".

■ "נוסיף לעשות שימוש ביכולות המשמעותיות שלנו ללוחמה נגד הטרור כדי לסכל התקפות של דאע"ש. יחד עם שותפינו, נכפיל את המאמצים לסכור את צינורות המימון של הטרוריסטים; לשפר את המודיעין; לחזק את ההגנה שלנו; להדוף את האידיאולוגיה המעוותת של הארגון הזה; ולהפסיק את זרם הלוחמים הזרים שנכנסים למזה"ת ויוצאים ממנו".

■ "נוסיף לספק סיוע הומניטרי לאזרחים חפים מפשע שנעקרו מבתיהם ע"י דאע"ש, לרבות סונים ושיעים שנשקפת להם סכנה חמורה, וכן רבבות נוצרים ומיעוטים דתיים אחרים".

אובמה הדגיש, כי הפעולה הצבאית שמתוכננת נגד דאע"ש תהיה שונה לגמרי משתי המלחמות שיזם קודמו, ג'ורג' וו. בוש, באפגניסטאן ובעיראק. ארה"ב לא תשלח כוחות ללוחמה קרקעית. תרומתה תהיה הפצצות ממוקדות נגד מטרות בעלות ערך גבוה, כפי שנהגה ארה"ב בלוחמה המתמשכת נגד טרוריסטים מקבוצות איסלמיות קיצוניות בסומליה ובתימן.

"לכוחות האמריקאיים לא היו משימות לוחמה (על הקרקע)", אמר הנשיא. "לא ניגרר למלחמה קרקעית נוספת בעיראק.. כוחות אמריקאים לא יהו מעורבים בלחימה במדינות זרות".

הנשיא התייחס בבוז לדאע"ש, שמכנה עצמו המדינה האיסלמית. לארגון הזה אין מדינה והוא לא איסלמי, אמר אובמה. "אין דת שסומכת יד על מה שהטרוריסטים של דאע"ש עושים. הם מוציאים להורג שבויי מלחמה. הם הורגים ילדים. הם משעבדים ואונסים נשים ומוכרים אותן לנישואי כפיה. ובפעולה ברברית, הם רצחו שני עיתונאים אמריקאיים, ג'ים פולי וסטיוון סוטלוף".