שיא: 150 תלונות נגד התוכנית "אמא מחליפה" ב-24 שעות

בתוכנית "אמא מחליפה" ששודרה אמש כינה אחד המשתתפים משתתפת אחרת בכינוי "רוסיה מסריחה", לצד התנהגות ושיח אלימים ובוטים כלפי יוצאים חבר העמים ■ קשת בתגובה: "לא הייתה כוונה לפגוע ברגשות הצופים"

מספר חסר תקדים של 150 תלונות בתוך יממה אחת על התוכנית "אמא מחליפה": במהלך התוכנית ששודרה אמש (ד') על-ידי זכיינית ערוץ 2 קשת כינה אחד המשתתפים משתתפת אחרת בכינוי "רוסיה מסריחה", לצד התנהגות ושיח אלימים ובוטים כלפי יוצאים חבר העמים.

הדבר הצית את מחאת הציבור, כאשר צופים כינו בתלונותיהם את ההתנהגות שהוצגה כ"התעללות רגשית", "השפלה וזלזול", "התנהגות פוגענית, אלימה ומשפילה", והלינו על אי-התערבות ההפקה.

"האם המטרה להגדיל את הקיטוב והאיבה בין העדות בישראל? מדוע לא הייתה עריכה או הנחיה ראויה לתוכנית?", כתבה אחת המתלוננות.

מתלוננת אחרת הביעה דאגה לא רק מהתוכן אלא גם משעת השידור: "אמירות גזעניות ופוגעניות כלפי אוכלוסייה מסוימת. התוכנית הייתה קשה לצפייה, בייחוד לאור העובדה שיש ילדים שערים בשעה כזו".

מתלונן אחר הוסיף: "התביישתי והתעצבתי בצפייה בפרק וטוב היו עושים לו היו גונזים אותו מלכתחילה".

בעקבות התלונות הרבות פנה הבוקר (ה') נציב פניות הציבור ברשות השנייה, דוד רגב, אל קשת לקבלת תגובתה טרם קבלת החלטה על אופן הבדיקה והטיפול בנושא.

"צפייה ראשונית בקטעים עליהם הלינו הצופים מעוררת אי-נוחות קשה. ככלל, אני מתנגד לאמירות גזעניות נגד אוכלוסיות שונות בישראל. אין מקום לאמירה פוגעניות שכאלה, ויש להתייחס אליהן באפס סובלנות", אמר רגב.

מנכ"ל הרשות השנייה, שי באב"ד, הוסיף: "מדובר בתכנים לא נעימים, שעושים שימוש ציני בסיטואציות אנושיות ובסבלם של אנשים. הרשות השנייה טיפלה בעבר בשידור אמירות פוגעניות במסגרת פרומו לתוכנית 'סופר נני', ואף במקרה זה תפעל במלוא החומרה על מנת שלא לאפשר למקרה זה להישנות".

קשת: "לא הייתה כוונה לפגוע"

מקשת נמסר בתגובה: "'אמא מחליפה' מייצרת מפגש בין משפחות מרקע שונה. מדובר בתוכנית לא מתוסרטת, והמשפחות שבחרו להשתתף בה הביאו את הווייתן האמיתית והאותנטית למסך.

"לעיתים, כפי שקרה בפרק ששודר אמש, השוני בין שתי המשפחות מובהק, עד שהמפגש נעשה טעון במיוחד ומציב מראה מול ההבדלים העמוקים של חלקים שונים באוכלוסייה הישראלית.

"בתוך כך, עולות שאלות אמיתיות של רב-תרבותיות: עד כמה אנו מקבלים את מי ששונה מאיתנו ועד כמה אנחנו מכבדים איש את מקומו של האחר ואת זהותו כחלק מהחברה הישראלית. גם כשהתשובות קשות והמראה הניצבת מולנו שונה, יש חשיבות לעצם ההתבוננות בנקודה הזו.

"לא הייתה כל כוונה לפגוע ברגשות הצופים, ואנו מצרים אם נעשתה פגיעה כזו".