החיים על-פי ג'ק מא: יזם חברתי מזן חדש - או מוכר בלופים?

הוא נכשל פעמיים בבחינות הקבלה למכללה, העלה את הפילנתרופיה הסינית על המפה ונוהג לקנות עסקים של חברים ■ איך הפך מייסד עליבאבא, שמתכנן את ההנפקה הגדולה בתולדות ארה"ב, לסלבריטי

ג'ק מא / צילום: רויטרס
ג'ק מא / צילום: רויטרס

1. האג'נדה החברתית של מא

ג'ק מא, האיש העשיר ביותר בסין - שווי של 22 מיליארד דולר לפי טבלת המיליארדרים של סוכנות בלומברג - והיו"ר הפעיל של קבוצת עסקי האינטרנט עליבאבא גרופ הולדינג, אינו המיליארדר הקפיטליסט הסיני או האמריקאי הקלאסי, הממוקד בצבירת הון וכוח מיידיים. ממש לא.

הוא אפילו טרח בימים אלה ממש להבהיר למשקיעים העתידיים של עליבאבא, שמתכננת את ההנפקה הגדולה בתולדות ארה"ב בניו יורק, שהם לא עומדים במקום הראשון בסדר העדיפויות שלו. "הלקוחות במקום הראשון, העובדים במקום השני ובעלי המניות במקום השלישי", כתב היו"ר מא במכתב שנלווה לבקשת ההנפקה שהגישה עליבאבא בשבוע שעבר לרשות ניירות הערך האמריקאית, הנפקה שעשויה להקנות לקבוצה שווי של 162.7 מיליארד דולר. "אני יודע שמשקיעים ששומעים על כך בפעם הראשונה עלולים להתקשות קצת להבין את זה".

האם מא הוא המיליארדר ה"חברתי" הסיני הראשון? התשובה היא כן ולא. הצהרת הכוונות שלו אינה מקורית, מפני שהיא מחקה את שיטת ההנפקות של גוגל (2004) ופייסבוק (2011), שהצהירו על החזונות הנשגבים שלהן. מא רוצה להבהיר שעליבאבא, קבוצת המסחר המקוון הגדולה בסין, קבוצה שייסד ב-1999 בדירתו בעיר הנגז'ו, צריכה קודם כול לשרוד לתוך המאה ה-22 ולגשר על הפערים בין סין ושאר העולם, וגם להילחם עבור "האיש הקטן" שרוצה לעשות עסקים בסין ובכל העולם.

"מה שג'ק מא באמת מנסה לומר הוא שהוא לא ייכנע ללחצים קצרי-טווח של משקיעים", מסביר אנליסט במכון מחקר בהונג קונג. "ההיגיון שלו הוא שאם הלקוחות והעובדים יקבלו אצלו יחס טוב, תהיה לו חברה טובה, שתהיה בסופו של דבר טובה למשקיעים".

2. המודל של עליבאבא: יותר אי.ביי מגוגל

עליבאבא, תשלובת הכול בכול, מגוגל ואמזון עד פייסבוק ואי-ביי, מתכננת למכור מניות ב-60-66 דולר ולגייס 21.1 מיליארד דולר. המחיר המרבי יעניק לקבוצה שווי של 162.7 מיליארד דולר. בשווי כזה, עליבאבא תהיה גדולה מ-95% מהחברות במדד 500 S&P, ותפגר רק אחרי גוגל ופייסבוק במונחי שווי במגזר האינטרנט בשוק האמריקאי. שתי בעלות עניין חשובות בעליבאבא הן סופטבנק היפנית ויאהו האמריקאית (עם 5.6%).

מא לא מגביל את עסקיה של עליבאבא לסין, שבה יש לה 632 מיליון משתמשים (!) שמניבים כ-90% מהכנסותיה. הוא רואה בטכנולוגיה אמצעי "להרחבת גבולות העסקים ולפתרון בעיות חברתיות". בכך הוא קפיטליסט חברתי מזן מיוחד. "בעשור האחרון מדדנו את הישגינו במונחים של כמה שינוי חוללנו בסין. בעתיד, נישפט לפי הקדמה שנביא לכל העולם", אומר הגבר בן ה-50.

הרודשואו לפני ההנפקה כבר החל השבוע בניו יורק ובוסטון, והוא אמור להימשך כעשרה ימים ולכלול ערים נוספות בארה"ב, את לונדון ואת אסיה. ביחד עם אופציות להקצאה נוספת, עליבאבא עשויה לגייס עד 24.3 מיליארד דולר, ולעבור בכך את שיא ה-IPO העולמי שקבע בנק החקלאות הסיני ב-2010, 22.1 מיליארד דולר.

מייסדי גוגל, סרגיי ברין ולארי פייג', כתבו בהנפקה ב-2004 איך הם מתכננים לנהל את החברה. הם יימנעו מפרסום תחזיות רווח רבעוניות, ישמרו על פינוקים לעובדים ויסכנו הון במיזמים חדשים גם אם זה יפחית את הרווחים בטווח הקצר. חלפו עשר שנים, ואכן אפשר לקבוע שהם עמדו בהבטחות שלהם, וכך נוצרה התרבות הייחודית של גוגל, שמושכת אליה את מיטב המוחות הצעירים. האם גוגל היא חברה "חברתית"? התשובה היא, כנראה, כן ברוב הסעיפים. כן, היא יודעת לעשות כסף, לעתים בתוך קידום ברור של מוצריה, אך היא גם יודעת לספק בחינם מידע מדהים, שעליו היה צריך לשלם הון בעבר הלא רחוק.

המודל של עליבאבא מזכיר בעיקר את אי-ביי ואמזון. היא אינה מוכרת מוצרים בעצמה, ורוב הכנסותיה מקורו בעמלות ופרסומות. טאובאו מרקטפלייס, החברה הבת שנוסדה ב-2003, מאפשרת למיליוני פרטיים ועסקים קטנים למכור מוצרים. Tmall.com היא קניון וירטואלי שבו מציעות רשתות שונות את מרכולתן ואת המותגים שלהן. חברה שלישית, Juhuasuan, מפעילה מודל של מכירות בזק. שלושת האתרים הללו היו 82% ממכירות עליבאבא בשנה שהסתיימה במארס. "עליבאבא איננה יצירה של כמה חידושים טכנולוגיים וילדי פלא. פיתחנו אקו-סיסטם שבנוי על עשרות מיליוני משתתפים", כתב מא בשבוע שעבר.

"כאשר חברת אינטרנט סינית בממדים שלנו נכנסת לזירה העולמית, אפשר לצפות לכך שהיא תיתקל בספקנות. עליבאבא לא תוכל, כמובן, כחברה בורסאית, להתחמק ממחלוקת, אבל אנחנו מקווים שהמחלוקת תייצר דיון חיובי ותוסיף נקודות השקפה לדיאלוג על הגלובליזציה", סיכם מא. הרי לכם יזם חברתי עולמי שלא הצטיין במיוחד בלימודי מינהל העסקים.

3. כוכב חדש בשמי הפילנתרופיה

בסין הגדולה (כולל הונג קונג וטייוואן) מתגוררים כיום 358 מיליארדרים (64 מהם בהונג קונג), לפי רשימת עשירי העולם של ההוצאה לאור הסינית הורון ל-2014. אבל להוציא דוגמאות בודדות, פילנתרופיה היא לא הצד החזק שלהם. כמה מראשי תעשיית הטק הסינית אמנם אימצו בחדווה את אתגר דלי הקרח להגברת המודעות למחלת ניוון השרירים, אבל זו לא הוצאה של ממש. כעת, כתב באחרונה "ביזנסוויק", הופיע סוף סוף בשמי סין כוכב הפילנתרופיה הרציני הראשון, ג'ק מא ולא אחר, שהפך לאחד הטייקונים הנערצים ביותר בסין.

מא הצטרף השנה למייסד נוסף של עליבאבא, ג'ו צאי, בהקמת קרן פילנתרופית פרטית שתמומן על ידי אופציות למניות של עליבאבא בסך כ-2% מהון המניות שלה, כך בישרה הודעת הקבוצה. הקרן הזאת תתמקד ב"סביבה, רפואה, חינוך ותרבות", אמר מא. עליבאבא הוקמה, להזכירנו, לפני 15 שנה עם מטרה "להקל על עשיית עסקים בכל מקום", ומגילת הייסוד שלה כוללת עקרונות ואידיאות "להדגשת חובותינו לקהילה". במילים אחרות, מא אימץ כמעט באופן חסר תקדים מצע של נתינה חזרה לחברה שהפכה אותו למיליארדר.

הקרן של מא ושותפו לא תהיה גדולה כמו קרן ביל ומלינדה גייטס, שוורן באפט נמנה עם תורמיה הגדולים, והיא גייסה התחייבויות בסך שעולה על 50 מיליארד דולר, אבל הסכום התחילי הצפוי לא רע. בהנחה שההנפקה תעניק לקבוצת עליבאבא שווי של 120 מיליארד דולר, הון הקרן יהיה 2.4 מיליארד דולר לפחות. זה יכול לפתור אפילו את הבעיות של בית החולים הדסה בירושלים.

פריצת דרך נוספת בתרבות התרומה הסינית נרשמה בימים אלה: אוניברסיטת הרווארד הכריזה על התרומה הגדולה ביותר אי פעם שהיא קיבלה, 350 מיליון דולר, לבית הספר לבריאות ציבורית שלה. התורמת היא קרן מורנינגסייד מהונג קונג, בהובלת שני אחים סינים שעשו את הונם בנדל"ן, אקוויטי פרטי והון סיכון.

אבל בסין העממית עצמה, תרבות הנתינה משתרשת באיטיות רבה. גייטס וידידו באפט אירחו בבייג'ין ב-2010 ארוחת ערב מפוארת לעמיתיהם המיליארדרים המקומיים כדי לעודד אותם להתחיל לאמץ נדבנות ברצינות רבה יותר, אבל טייקונים סינים לא מעטים פשוט נהנו מהאוכל או שלא הופיעו כלל למפגש הנוצץ.

4. מתלמיד רע למורה אהוד

מא גדל בעיר הנגז'ו במזרח סין, הלא היא קנטון ההיסטורית. הוא היה הבן האמצעי מבין שלושת ילדיהם של בני זוג שהתפרנסו מ"פינגטאן", טכניקה של סיפורים באמצעות מוזיקה. שכניו זוכרים אותו כילד פרוע ומרדני. בגיל עשר, מא יום, זהו שמו הסיני, התאהב באנגלית ונהג לרכוב על אופניו למלון הנגז'ו כדי להתאמן בשפה זו עם תיירים. כך, הוא סיפר לימים, נפתחו אופקיו לעולם הגדול.

הישגיו הגרועים במתמטיקה כמעט מנעו ממנו ללמוד במכללה (הוא נכשל פעמיים בבחינות הקבלה). בפעם השלישית הוא עבר את הבחינות וקיבל אישור כניסה לסמינר מקומי למורים, שבו הפך לסטודנט מצטיין ונבחר לנשיא ועד הסטודנטים במוסד. כשהוא סיים את לימודיו ב-1988 הוא קיבל משרה של מורה לאנגלית במכון להנדסה אלקטרונית בהנגז'ו ב-14 דולר לחודש, והפך במהירות למורה מהאהודים ביותר.

5. ותודה למג ויטמן שדחפה אותי לזרועות יאהו

בצ'יינה וורלד הוטל בבייג'ין, עשרות מצלמות תקתקו כאשר קונפטי צבעוני הושלך על הקהל מהגג הפנימי של המלון המדהים. זה היה ב-11 באוגוסט 2005. עליבאבא חגגה את השקתה בזירה העולמית כחברת סטארט אפ סינית למסחר אלקטרוני שהגיעה לבגרות.

אחרי חודשים של מו"מ קדחתני הסכימה ענקית האינטרנט אז יאהו להשקיע מיליארד דולר במזומן בעליבאבא, ולהעמיק את קשרי העסקים איתה, בתמורה לנתח של 40% מהחברה הסינית שהוקמה שש שנים לפני כן. מייסד עליבאבא, ג'ק מא דק הגזרה והאנרגטי, שגובהו אינו עולה על 1.60 מטר, קרן מאושר.

הוא השתפך בנאומו. זהו יום האהבה של סין, כי זהו שידוך מהשמים, הוא אמר. "מי שהיה מסרב לשידוך כזה היה טיפש". זו הייתה גם מסיבת היציאה מהארון של עליבאבא. כעת היא תהיה כוח עולמי.

במשך ימים, מא היה בעננים בזכות העסקה שסיפקה לחברתו כה הרבה מזומן במונחים של הימים ההם, לצד גישה לטכנולוגיית החיפוש של יאהו. הוא אהב במיוחד להתרברב על כך שאי-ביי ומג ויטמן, שכיהנה אז כמנכ"לית אי-ביי, הגישו לעליבאבא הצעה נגדית אגרסיבית לשיתוף פעולה והשקעה.

"תודה לך, מג ויטמן", התלוצץ אז מא, "תודה שאפשרת את כל זה (הברית עם יאהו)". אבל די מהר, מא התחיל להתחרט על העסקה. הוא חשש שהוא מכר את הנתח בחברתו בזול, וויתר על יותר מדי שליטה. הוא החל במו"מ שנמשך שנים לרכוש חזרה את רוב מניות עליבאבא שיאהו החזיקה.

היחסים הידרדרו במהירות, עד כדי כך שמא העביר את הבעלות על עלי-פיי, שירות התשלומים באינטרנט מהיר הצמיחה של הקבוצה, לישות נפרדת שהוא שלט בה. הוא לא קיבל את הסכמת מועצת המנהלים של עליבאבא לכך, אלא פשוט פעל על דעת עצמו. יאהו התלוננה. ב-2011 מא השיג הסכם שהעניק לו ולקומץ מעוזריו שליטה בעלי-פיי, אחד מיהלומי הכתר של הקבוצה. כעבור שנה, מא השיג את העסקה להפחתת החזקתה של יאהו בעליבאבא. לכן, כאשר הקבוצה תונפק החודש ברחבי העולם, בייחוד בניו יורק, למשקיעים לא צריך להיות ספק מי שולט בגורל הקבוצה.

6. החלקה קלה למעמד הסלבריטי

חוץ מהיותו הנושא והנותן העיקרי של עליבאבא, מא הוא גם האסטרטג הבכיר שלה והמשקיע הגדול ביותר, עם החזקה של 9%. בניצוחו, הקבוצה לא רק שווה יותר מאי-ביי או HP, אלא שולטת גם ביותר מ-60% ממשלוחי החבילות ברחבי סין, עם 250 מיליון קונים פעילים. לכן מא כבר חש בנוח במעמד הסלבריטאי שמתחכך בדאבוס עם שועי עולם, מזמין את הצמרת הפוליטית הסינית לסיורים בחברתו, ומקדם את "החוכמה של ג'ק מא" בסדרת ספרים ותקליטורים. הוא רגיל לעשות דברים בדרכו שלו, כפי ששר פרנק סינטרה. הוא קונה בהתמדה עסקים ואינטרסים של חברים קרובים, במגזרים שאינם נראים קשורים לפעילות עליבאבא. לעתים קשה להבחין אם השקעה שלו היא אישית או מקצועית, כי הגבולות בין הנכסים שלו ושל הקבוצה מטושטשים.

7. השמצת השנה או האמת

כמו חברות סיניות רבות, עליבאבא מבוססת על מבנה משפטי סיני שיכול להגביל התנגדויות של בעלי מניות מיעוט. בעבר הזהירה רשות ני"ע האמריקאית שהשקעה בעליבאבא יכולה להיות מסוכנת לאמריקאים. רוצים עוד דעה על ג'ק מא? ובכן, אדם בשם סמית משנחאי כותב בטוקבק לאחד המאמרים עליו כך: "עליבאבא של ג'ק מא היא רמאית. הוא מספק כניסה חופשית לכל מוכר בסין למכור את המוצרים המזויפים שלו. הוא עצמו אומר שהוא מעולם לא קונה בעליבאבא. אני חושב שזה מפני שהוא יודע שהמוצרים באתר מזויפים ומורעלים. עליבאבא ידועה לשמצה בסין. כעת הוא רוצה לגייס כסף בארה"ב. האם האמריקאים ייפלו בפח? נחכה ונראה".