בניגוד לעמדת העירייה: הוכפל מספר הדירות במגרש בהוד-השרון

העירייה הגישה ערר למועצה הארצית, בדרישה להפחית בחצי את הצפיפות במתחם

השטח המיועד לבנייה בהוד השרון / צילום: תמר מצפי
השטח המיועד לבנייה בהוד השרון / צילום: תמר מצפי

האם הצורך לייצר כמה שיותר דירות מגורים חשוב משמירה על אופיה של שכונת וילות ותיקה באזור השרון? בוועדה המחוזית משוכנעים שכן, שם הכפילו את תוכניות העירייה לבנייה בשטח של 53 דונם, מ-152 ל-309 דירות.

מדובר על קרקע בת 53 דונם, המצויה בין הרחובות המייסדים, הדסים, המדרגות ושכונת תל דן שבדרום הוד השרון. הבעלים הפרטיים יזמו תוכנית להקמת 152 יחידות דיור, 92 מהן צמודות קרקע, ו-60 יחידות גן-גג בבניינים של 3 קומות. התוכנית הומלצה להפקדה על ידי הוועדה המקומית, אך הוועדה המחוזית סירבה לדון בה, מאחר שהיא מציעה צפיפות נמוכה מדי. בעלי הקרקע הגישו לוועדה המחוזית תוכנית מתוקנת להקמת 309 יחידות דיור בבנייה רוויה וצמודת קרקע, והתוכנית קיבלה תוקף ביולי האחרון על ידי הוועדה המחוזית. אלא שהוועדה המקומית לא אהבה, בלשון המעטה, את התוכנית המתוקנת, והיא הגישה לאחרונה ערר למועצה הארצית לתכנון ובנייה.

בערר שהגישה הוועדה המקומית, באמצעות עו"ד עזרא קוקיא ממשרד הרטבי בורנשטיין בסון, היא טוענת כי הצפיפות הגבוהה שאושרה אינה מתאימה לאופי השכונה. עוד טוענת העירייה כי התוכנית סותרת את תוכנית האב של העיר המאפיינת את האזור בבנייה צמודת קרקע. "הקמת מבני מגורים של עד חמש קומות בלב שכונת צמודי קרקע, פוגעת בצביון ובאופי האזור", נכתב בערר.

עוד מציינת הוועדה בערר כי בחודש נובמבר 2010 המליצה להפקדה על תוכנית מתאר עירונית המייעדת את הקרקע המדוברת לבנייה צמודת קרקע בצפיפות נמוכה של 2-5 יחידות דיור לדונם, ובגובה בינוי של שתי קומות וגג, בעוד התוכנית שאושרה על ידי הוועדה המחוזית סותרת את מגמות תוכנית המתאר. הוועדה המחוזית נימקה את החלטתה בכך שלמרות עמדת העירייה, היא מוצאת לנכון להתאים את התוכנית לצפיפות המינימלית של 10 יחידות דיור לדונם, אשר קבועה בעקרונות תוכנית המתאר הארצית. הוועדה המחוזית אף דחתה את הטענה של העירייה כי התוכנית סותרת את תוכנית המתאר העירונית שטרם נידונה בוועדה המחוזית.

טענה מעניינת נוספת שמעלה הוועדה המקומית, מתייחסת גם לרפורמה בחוק התכנון והבנייה שקידם משרד הפנים, ושבמסגרתה הוגדרה הוועדה המקומית על ידי המשרד כ"ועדה מוסמכת", הזכאית לעצמאות בשיקוליה התכנוניים. "לא סביר כי יינתנו לוועדה סמכויות נרחבות לאשר תוכניות משמעותיות הרבה יותר, ואילו לא תהיה לה אפשרות לדון בתוכנית מצומצמת ולקבוע רק את נושא הבינוי וגובה הבינוי", מציינת הוועדה המקומית בערר.

למה מכפילי חניה

נוסף לכך מציינת הוועדה המקומית כי לא מקובל עליה פתרון החניה שהציעה הוועדה המחוזית - מכפילי חניה. "פתרון זה מקובל בעיקר במקרים של התחדשות עירונית כמו שימור ותמ"א 38. לשיטת העוררת יש לתכנן מרתפי חניה רחבים וכן אפשרות לחניון אורחים ללא שימוש במרתפי חניה, אשר הקושי בתפעולם גרם לכך שבסופו של דבר לא משתמשים בהם ונוצרת בעיית חניה ותנועה ברחובות".