"דרישות מערכת הביטחון - נטל של 5,000 שקל לכל משפחה"

פרופ' עומר מואב מהמרכז הבינתחומי בראיון לגל"צ: "תקציב הביטחון האדיר הוא נטל על כולנו, והציבור חייב להבין את זה. בן-גוריון אמר פעם שביטחון חזק נשען על כלכלה חזקה ושיש סדרי עדיפויות"

עומר מואב / צילום: איל יצהר
עומר מואב / צילום: איל יצהר

עומר מואב, פרופ' לכלכלה במרכז הבינתחומי הרצליה, טוען כי מערכת הביטחון מנופחת ודרישותיה לתוספת של 30 מיליארד שקל מוגזמת.

"בן-גוריון אמר פעם שביטחון חזק נשען על כלכלה חזקה ושיש סדרי עדיפויות", אמר היום (ב') פרופ' מואב בראיון לגלי צה"ל. "תקציב הביטחון האדיר הוא נטל על כולנו, והציבור חייב להבין את זה. תחשבו על כך שהתוספת שדורשת מערכת הביטחון משמעותה נטל של עוד 5,000 שקל בשנה לכל משק בית. זה המון כסף".

מואב אמר כי מערכת הביטחון אינה יעילה ואף ציין כי "הצבא שלנו גדול, שמן ולא יעיל".

מואב אמר שהאיומים להם ערוך צה"ל בדמות צבאות סדירים אינם רלוונטים היום: "כל הזמן יש איומים וגם אם אין צריך להמציא אותם. כל אחד יודע שהאיום הקונבנציונלי כמו הצבא הסורי או המצרי הוא כבר לא איום. האם צריך להמשיך להחזיק צבא סדיר גדול שיידע להילחם בצבאות סדירים גדולים? צריך לעשות סדרי עדיפויות".

מואב תקף גם את ההחלטה להעלות את הגירעון: "גירעון גדול בזמן מיתון זה בסדר. אבל כשלפיד אומר, 'אני לא אעלה מסים אלא אגדיל את הגירעון', הוא בעצם אומר, 'אתם תשלמו מסים אבל בעתיד'; כי המשמעות של גירעון גדול היא דחיית מסים לעתיד. כבר היום אנחנו משלמים הרבה מסים כדי לשלם על הגירעון והחובות שלנו.

"חייבים להסתכל לטווח הארוך והאפשרות היחידה לא להגדיל מאוד את הנטל בישראל הוא לחזור לתוואי של גידול צנוע יותר בהוצאה הציבורית על פני עשור. אם הייתה ממשלה שיכולה להתחייב לזה, היה אפשר להגדיל זמנית את הגירעון".