הרבה מעבר למחירי מתכות: למה להשקיע בסקופ?

חברת סקופ מספקת מגוון רחב של מוצרים מכל סוגי המתכות והפלסטיקה ההנדסית, ומעניקה ללקוחותיה שירות לוגיסטי מלא ■ מה הופך אותה למעניינת להשקעה

פלדה / צילום: רויטרס
פלדה / צילום: רויטרס

ענף סחר המתכות בישראל מונה מספר שחקנים מרכזיים, אשר מלווים את התעשיות השונות בישראל ובהן תעשיות ביטחוניות, נדל"ן, תקשורת ועוד. בקרב לקוחות אלה קיימת חשיבות לזמינות מגוון יכולות עיבוד, אחסון ואיכות המוצרים. על ציר הזמן, חברות בתחום התמודדו עם קשיים ומשברים, אשר נבעו מבעיות ניהול, האטה כלכלית פנימית וחיצונית, ועוד.

סקופ מתכות נוסדה בשנת 1980, והחל משנת 1992 היא נסחרת בבורסה המקומית. החברה נכללת במדד יתר 50, בשווי שוק של כחצי מיליארד שקל. החברה עוסקת, בעצמה ובאמצעות חברות-בנות בארץ וחו"ל, ביבוא ושיווק מוצרים וחומרי גלם בענף המתכות, ובעיקר אלומיניום, פלדה וניקל (נירוסטה).

סקופ נמצאת בבעלות שמואל שילה מאז שנוסדה. קרן פימי, שהייתה שותפה לגרעין השליטה במהלך הדרך, מכרה את חלקה לבעל השליטה ולמוסדיים במהלך 2013.

הייחוד של סקופ הוא בהיותה One Stop Shop, פלטפורמה עסקית המשרתת כ-4,500 לקוחות בישראל ועוד אלפים נוספים בחו"ל, לכל מגוון השימושים בתעשייה. מוצרי החברה כוללים מעל 8,000 פרטי מדף. נראה, כי החברה מנסה למצב עצמה כמובילת תחום אספקת מתכות איכותיות, בדגש על זמינות האספקה לאתר הלקוח ושירות לוגיסטי מלא (אחסון, חיתוך, ניסור וכדומה). למעשה, החברה מבצעת מיקור-חוץ מלא לניהול המלאי של לקוחותיה.

שחקן לגיטימי בענף

על פי דוחותיה הכספיים השנתיים של סקופ, האסטרטגיה העסקית של החברה היא להוות מרכז לוגיסטי לאספקת מוצרי מתכת ופלסטיקה הנדסית, עם נוכחות בינלאומית בארה"ב, אירופה והמזרח התיכון. החברה מספקת מגוון רחב של מוצרים מכל סוגי המתכות והפלסטיקה ההנדסית המשווקים לתעשייה. בנוסף, כאמור היא מעניקה ללקוחותיה שירות לוגיסטי הכולל עיתוד מלאי, אחסון, חיתוך, ניסור ואספקה מהירה. מחיריהם של חלק ממוצרי החברה נתונים להשפעה לא שווה מהתנודתיות במחירי המתכות.

לאור רמת המלאי הגבוהה של החברה, להערכתנו ייתכן שקיים סיכון הנובע מתנודה במחירי המתכות, אשר עשויה להשפיע על תוצאות החברה.

מחזור ההכנסות של החברה מסתכם ביותר מ-1.25 מיליארד שקל. כמחצית מהכנסות החברה בישראל, והיתר מתפלג בין ארה"ב, רומניה, צ'כיה ופולין. בשנות המשבר העולמי חוותה החברה ירידה משמעותית בפעילותה - ירידה שלוותה בפגיעה משמעותית בתוצאות העסקיות.

להערכתנו, מספר מהלכים עסקיים-תפעוליים עזרו לסקופ לצלוח את המשבר ולהוות שחקן לגיטימי בענף. החברה החלה במהלך התאמת המלאים לפוטנציאל המכירות ללא פגיעה בזמינות האספקה והשירות, ובשינוע סחורה בין החברות בקבוצה (בכך היא נמנעת מחשיפה לירידת ערך משמעותית), ארגון מחדש של הפעילות בארה"ב באמצעות שתי החברות התפעוליות ומהלך פיננסי של הקטנת החוב.

סקופ תלויה במחירי המתכות הנקבעים בשוק הריאלי ובעלי קורלציה למחירים בבורסת ה-LME. בנוסף, לשערי החליפין השפעה על התוצאות. להערכתנו, החברה מנסה למתן תלות זו באמצעות הזמנות תכופות יותר של מלאים, התאמה של מחירי המתכות ושערי החליפין למחיר הסופי ללקוחות החברה (במידת האפשר), הרחבת מגוון המוצרים והשימושים, ומתן שירות כולל ופתרונות לוגיסטיים-הנדסיים על מנת למצב את החברה כספק מוביל בתעשייה.

שיפור משמעותי בתוצאות

בתוצאות הכספיות ב-2013 ניכר שיפור משמעותי, במקביל לשיפור בפעילות בארה"ב. על פי הדוחות הכספיים השנתיים של החברה, באמצעות החברות MTS ו-Hadco מתעתדת סקופ להמשיך להרחיב את הפעילות במדינה זו. סקופ מרכזת חמישה אתרים בארה"ב, לאחר שהגדילה את מספר אנשי המכירות (כולל בקוריאה הדרומית), ופתחה סניפים בחלק ממדינות ארה"ב, ללא השקעות הוניות משמעותיות.

נראה, כי החברה שמה לה למטרה לשנות את תמהיל המכירות הגיאוגרפי לכיוון חו"ל, מתוך ציפייה להתאוששות בארה"ב ובאירופה, ומתוך רצון להקטין את התלות בשוק המקומי - מהלך הטומן בחובו סיכונים עסקיים לא פשוטים. להערכתנו, הקטנת הסיכון העסקי באה לידי ביטוי בעובדה כי סקופ צומחת באופן אורגני בלבד, תוך שמירה על הדי.אן.איי העסקי שנצבר בחברה לאורך שנים, וכן על התרבות הארגונית הקיימת.

לסיכום, על פי האמור, להערכתנו מניית סקופ ראויה לבחינה להשקעה.

הכותבים הם מנכ"ל באקסלנס נשואה ומנהל השקעות תחום מניות בקבוצה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה

סקופ
 סקופ