המנהלים התעשרו, הבעלים התרושש: על הסדר קרדן NV

בניגוד למצבו הפיננסי המאתגר של יוסף גרינפלד, בעל השליטה בקבוצת קרדן, המנהלים השכירים שהועסקו בקרדן זכו לתגמול נדיב במיוחד, וצברו הון רב גם כשמצב עסקיה של הקבוצה הורע ובעליה ירדו מנכסיהם

יוסף גרינפלד / צילום: תמר מצפי
יוסף גרינפלד / צילום: תמר מצפי

יוסף גרינפלד, בעל השליטה בקבוצת קרדן, הוא עוף מוזר במועדון ההולך וגדל של בעלי ההון שנדרשו בשנים האחרונות למגה הסדרי חוב, בהיקפים של מיליארדי שקלים כל אחד.

גרינפלד מעולם לא נחשב לעשיר כמו לב לבייב, בני שטיינמץ או יצחק תשובה, הוא לא ריכז תחת ידיו כוח והשפעה כפי שהיו בזמנו לנוחי דנקנר, לאילן בן דב ויוסי מימן, וגם לא החזיק קבוצת כדורסל להשתעשע בה, כמו דיויד פדרמן.

במהלך השנים הקפיד גרינפלד להתנהל הרחק מאור הזרקורים, מיעט בחשיפה תקשורתית וחלש על חברת השקעות שעיקר עסקיה התנהלו בארצות מתפתחות מעבר לים. למרות זאת, עד לתחילת המשבר בשווקים נחשבה קרדן לאחת מחברות ההחזקה המובילות במשק. בשנות הגאות שברה מניית החברה שיאים, ובנובמבר 2007 אף שיקפה לקרדן שווי של יותר מ-6 מיליארד שקל.

אלא שמשבר האשראי העולמי שהיכה בשוקי הנדל"ן והפיננסים של מדינות מזרח אירופה בהם פעלה קרדן עד אז בהצלחה, טרף את הקלפים ובשנים האחרונות מדווחת החברה על הפסדים עצומים כמעט בכל תחומי פעילותה. לנוכח ההתחייבויות העצומות למחזיקי האג"ח, קרסה מניית החברה מהשיא בלא פחות מ-98%, ולמעשה איפסה את שווי האקוויטי שמחזיקים בעלי מניות קרדן.

זוהי בשורה רעה מאוד לגרינפלד, שמסובך בחובות גדולים לבנקים ולגורמים נוספים, בעקבות כספים שלווה כנגד שעבוד מניות קרדן בימי הגאות העליזים. נכון להיום עומד שווי החזקותיו של גרינפלד בקבוצת קרדן (החברות קרדן NV וקרדן יזמות) על פחות מ-50 מיליון שקל, בעוד שהיקף חובותיו הפרטיים עומד ככל הידוע על יותר מ-200 מיליון שקל.

בשל הירידה החדה בשווי הביטחונות שהעמיד, נפרסו זה מכבר חובותיו של גרינפלד לבנקים. יתרה מכך, לפני כחודשיים נחשף ב"גלובס" כי בתום הליך גישור נקבע שגרינפלד יישלם למי שהיה חברו הקרוב, צבי גצוביץ, סכום של 22 מיליון שקל אותו לווה ממנו במהלך השנים.

קודם להסכם טען גצוביץ כי "חרף יחסי החברות והאמון בין הצדדים, גרינפלד החל להתחמק ולהתעלם מפניותיי, ולכל היותר שלח שליחים מטעמו על מנת 'לעדכן' כי הפרוטה אינה מצויה עוד בכיסו, וכי למעשה אין ביכולתו לפרוע את חובותיו הכספיים".

בניגוד למצבו הפיננסי המאתגר של גרינפלד - ובדומה למקרים קודמים של חברות החזקה שקרסו (ובראשם אי.די.בי של נוחי דנקנר) - המנהלים השכירים שהועסקו בקרדן זכו לתגמול נדיב במיוחד, וצברו הון רב גם כשמצב עסקיה של הקבוצה הורע ובעליה ירדו מנכסיהם.

לשיאם הגיעו הדברים בשנת 2011 כשקרדן - שהייתה כבר עמוק בתוך משבר בעסקיה - שילמה לשניים ממנהליה הבכירים, אלון שלנק (יו"ר קרדן סין) ואלי אלרואי (יו"ר GTC פולין) שכר הזוי בעלות של קרוב ל-60 מיליון שקל, בחלקים שווים, שהפך את השניים לשיאני השכר במגזר העסקי.