עשרות סטארט-אפים הציגו: "מחאה" טכנולוגית בשדרות רוטשילד

עשרות סטארט-אפים הציגו אתמול את הפיתוחים שלהם בפני הקהל הרחב בשדרות רוטשילד בת"א ■ הילדים התלהבו במיוחד מהאפשרות לצייר גרפיטי באמצעות לייזר ומרובוטים בצורת תוכי

אירוע חדשנות / צילום: איל יצהר
אירוע חדשנות / צילום: איל יצהר

שדרות רוטשילד בתל אביב מתאפיינות, כמעט מסביב לשעון, בתנועה ערה של זאטוטים, רוכבי אופניים נרגנים ותיירים שמתפעלים מהלב הפועם של העיר העברית הראשונה. אמש נערך בשדרה אירוע חגיגי וחינמי, במסגרת כנס DLD הבינלאומי. נציגים רבים של ענף ההיי-טק פשטו על השדרה והשתתפו במגוון אינטרקציות שאורגנו על ידי מנהלת עיר עולם של עיריית תל אביב יפו.

עשרות סטארט-אפים פתחו את דלתותיהם ואיפשרו לעוברים ושבים לבקר בהם - עניין שכבר הפך למסורת - ובמקביל נערכו מפגשים בעלי אופי טכנולוגי במספר פאבים בתל אביב. בשדרה עצמה נערך האירוע "מכיכר לכיכר". כדורים צבעוניים מחליפי צבעים קיבלו את פני המבקרים, כאשר לצדם הוצב מסך ענק שמאפשר לקהל השתתף במשחק מחשב מוזיקלי, באווירה של פסטיבל.

לאופי הבלתי פורמלי של האירוע תרמו מסכי פלזמה גדולים שעליהם ניתן היה לשחק, בעזרת ג'ויסטיק, בכמה משחקים שהפכו לקלאסיקות, בהם פק-מן, ספייס אינביידרס באבל באבל. המשחקים הללו, שנולדו לפני עשרות שנים, זכו להצלחה גם בקרב הילדים ששוטטו בשדרה. משחקים, ממש כמו אופנה, עשויים לבצע קאמבק מפתיע.

"הגשמה של חלום"

אפרופו אופנה, באחד הדוכנים התכנסו סטארט-אפים שנמצאים על התפר - שימו לב למשחק המילים - שבין לבוש לבין טכנולוגיה. מדי שעה התקיימה, על גבי מסלול מואר, תצוגת אופנה על טהרת אריגים ממוחזרים. ליד המסלול המאולתר פגשנו את אודי גורי שפיתח את האפליקציה MyClique. המטרה של גורי היא לשלב בין שופינג לבין תקשורת עם חברים.

"זו קבוצה חברתית בווטסאפ", הוא מסביר גורי, ומתעלם מהעובדה שבלי קשר לממשק הוורוד, האפליקציה שלו פונה לנשים בלבד. "יש לנו שת"פ עם 40 מותגים בעולם, מה שמאפשר לנו ליצור יותר מ-200 'חלונות ראווה'" ולהציג פריטים נבחרים. הרעיון בקצרה - אם את מתלבטת בין שני זוגות נעליים, את יכולה ליצור שיחה ולקבל פידבק מידי.

באותו מתחם נמצאת גם ויקה כנר, שותפה בחברת Bottom Line Consulting. "אנחנו מקדמות יזמות ישראלית שמשלבת אופנה וטכנולוגיה", היא מצהירה בגאווה, "מה שאת רואה היום זו הגשמה של חלום. ב-DLD בשנה שעברה חשבנו על זה שיש צורך בהתמקדות בתחום, והנה, השנה, כבר הקמנו את המסלול, הזמנו מעצבים ומפתחים". מתחם האופנה כולו, יש לציין, היה יוזמה של קבוצת Fash&Tech, הפועלת בהתנדבות על ידי יעל קוכמן ונטע סטבינסקי.

לצד המלתחה החדשנית, ניתן היה ליהנות שם ממוזיקה, גם היא על טהרת השיתוף, החברים והמיקום. אנדרו מוריס, ניוק גולדשטיין ואייל ברנשטיין, פיתחו אפליקציה שבאמצעותה ניתן להשפיע על הפלייליסט במקום שבו אתם נמצאים. הגעתם למקום בו היא מותקנת? אתם מוזמנים להוריד אותה, להירשם, לבחור שיר מרשימת השירים, ואם חבריכם יבחרו בכם (באמצעות האפליקציה, כמובן), השיר יעלה על המסך ולצדו תמונתכם הממוזערת. זה יכול להיות בית קפה, מסעדה, קניון ואפילו הפנינג בשדרות רוטשילד. מה שצריך לעשות הוא להתקין את אפליקציית Sevenpop וכמה חברים בעלי טעם מוזיקלי דומה שיעזרו לכם לקדם את השיר שבחרתם ויקפיצו אותו לראש הרשימה. במילים אחרות - להתראות "די ג'יי תשים מזרחית", ברוך הבא "אחי, עשה טובה, תצביע לשיר שלי".

השעות נוקפות והקהל נוהר בהמוניו לשדרה. "שימי לב שאפשר לפגוש כאן את בני כל הגילאים", מדגישה הלה אורן, מנכ"לית עיר עולם", אני נרגשת. מה שרציתי שיקרה כאן ובאמת קורה, החוויה הטכנולוגית נגישה לכולם".

לא מעט עוברי אורח שמתרשמים מהחוויה, שולפים את הסמארטפונים ומתעדים את ההתרחשות. כאן נכנסת לתמונה אפליקציית wakingapp שהפכה את כרזות הצילומים התל אביביים שנתלו על העצים ברחבי השדרה, למשהו שונה לגמרי באמצעות מציאות רבודה - כלומר לתמונה אחרת מזו שצילמתם. לא צריך להרים את הראש ולחפש את הכרזות. מספיק להבחין בהתקהלות פתאומית של סמארטפונים שלופים כדי להבין שאתם ניצבים בפני כרזה נוספת.

עצי השדרה אירחו גם כמה יצורים מעניינים אחרים: הבועתיים - רובוטים פשוטים למדי שייצרו בועות סבון ענקיות, ובובות חמודות להפליא של תוכים-רובוטים אשר נפנפו בהתלהבות בכנפיהם כל אימת שזיהו שמישהו התקרב לעברם - גררו קריאות התלהבות גדולות יותר ממה שיצרה כל אפליקציה או טכנולוגיה מפתיעה. ילדים והורים המתינו לראות כיצד עוד בועת סבון פשוטה לגמרי משתחררת לאוויר הסתווי, כאילו מדובר בטכנולוגיה המבטיחה של המחר.

על הרובוטים המקסימים אמונה המחלקה לניהול מדיה בבית הספר מוסררה. שראון פז, ראש המחלקה, הסביר כי המטרה היא לשלב בין אמנות לטכנולוגיה. לא רק רובוטים היו שם. המבקרים הוזמנו להתנסות וליצור בעצמם - ולצייר על המבנה השכן מעין ציור גרפיטי באמצעות קרן לייזר, אותו פנס פשוט לכאורה שמשמש במצגות. "מה שמאפשר את הציור זו תכנת open source ומצלמה שמשלימה את הקווים לאחר סימון הנקודות של קרן הלייזר", מסביר פז.

לקראת סופו של המסלול קיבלו המסיירים את האפשרות לפגוש את חברי TeenGuru, בני נוער שפיתחו בעצמם מיזמים טכנולוגים. מי שזכו להצלחה מסחררת הם קבוצה של יזמים ממקיף ח' בראשון לציון שפיתחו את "שוקו בסיבוב", כלי נוח למריחת שוקולד על פרוסה. המוצר שנראה ברגע הראשון כמו אריזה של דיאודורנט סטיק ונמכר תמורת 15 שקל, אזל תוך שעה.

"הרפתקה מאוד נעימה"

אחרי שמונה בערב, השדרה כבר הייתה עמוסה במיוחד והלחות מזכירה את אוגוסט. נמרוד ארז (26) ואור זביב (28), חצו אותה בזריזות כשידיהם מלאות בברושורים, ועל דש חולצתם מדבקה הנושאת את שמם, עדות לכך שהם לקחו חלק בלפחות אחד מהמפגשים בברים. "הגענו לכאן כדי להכיר את הטכנולוגיות החמות ביותר בשוק", מסביר זביב. "שנינו עובדים בחברות היי-טק, גרים בתל אביב, והאירוע הזה מנגיש את התחום לכולם".

"אנחנו רוצים להקים סטארט-אפ משלנו", מגלה לנו ארז. "כמובן שכבר יש לנו את הרעיון. הגענו לכאן כדי לראות את הטכנולוגיות ולהקשיב לאנשים. זה מגניב לנו שיש אפשרות כזו. ישראל היא סופר טכנולוגית וזה מתאים לישראלים. האירוע יותר מגניב ממה שהיה בשנה שעברה, כי אז היו רק את הסטארט-אפים שאפשר היה לבקר בהם. ההנגשה והעובדה שאפשר להכיר את הכול מקרוב, זו הרפתקה מאוד נעימה".

ארז צודק, אין ספק, אבל מה שעדיין עורר תמיהה היה המידה בה הוכיח הציבור כי למרות הכל, אנחנו עדיין מתענגים על קלאסיקות - יהיו אלה משחקי מחשב עתיקים, או רובוטים שמפריחים (גם אם במיומנות מופלאה) בועות של סבון.