בנה"פ מזמין סטארט-אפים לפתח אפליקציות מובייל פיננסיות

אבי כוכבא, הממונה על חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים, מתייחס לתחרות BankApp לפיתוח אפליקציות מובייל בתחום הפינטק: "יש כאן הזדמנות לסטארט-אפים"

"בשנים האחרונות, קצב השינוי הטכנולוגי, כמו גם קצב התנהגות הלקוחות והרגולציה, הפך מהיר יותר מקצב השינוי של הארגונים הגדולים, בין השאר הבנקים. הארגונים נאלצים לספק פתרונות מהירים שלא תמיד הם מסוגלים להיערך אליהם מתוך הארגון. כדי להתמודד עם זה, יש צורך להזריק חדשנות מחוץ לארגון ולהסתכל על רעיונות אחרים, כמו למשל בחברות הסטארט-אפ ובעיקר כשמדובר בעולמות הפינטק". את הדברים האלה אומר נדב יור, שמנהל את יחידת תיעדוף השקעות פורטפוליו ה-IT בחטיבת האסטרטגיה של בנק הפועלים, לקראת תחרות BANKAPP לפיתוח אפליקציות מובייל פיננסיות שמתבססות על Open API ייחודי שפיתח הבנק.

התחרות תיערך כחודשיים והיא תיפתח בכנס הזנקה שיתקיים ב-22 בספטמבר ובו יופיעו יזמים ומשקיעים ש"עשו זאת בגדול". בכנס ייחשף גם לראשונה בסיס הנתונים והשירותים שיעמדו לרשות המשתתפים. במהלך התחרות יתקיימו ימי מנטורינג מרוכזים לרשות המשתתפים בליווי מומחים מהבנק ומחוצה לו, וכן יופעל אתר ופורום לקהילת המשתתפים לאורך כל התחרות.

ב-23 בנובמבר תסתיים התחרות ב-Demo Day במסגרתו יציגו 10 הפיינליסטים את האפליקציות שפיתחו בפני חבר שופטים, הכולל שמות מהמוכרים ביותר בקהילת האנג'לים וההון סיכון בישראל וכן מומחי מובייל וחדשנות מחו"ל. לזוכים מובטחים פרסים כספיים גבוהים וכן הטבות נוספות כגון מקום במתחם העבודה החדש MindSpace שנפתח בשדרות רוטשילד וכניסה אוטומטית לשלב הסינון הסופי בתוכנית האקסלרטור של בנק סיטי.

מחויבות ורצינות הבנק משתקפת בכך שלזוכה במקום הראשון יוענקו 100 אלף שקל ואפשרות להשקעה נוספת של עד מיליון שקל לפי מידת התאמתו למסגרת תוכנית הפינטק (Fintech) הייחודית של בנק הפועלים.

לדברי יור, במסגרת התחרות יאפשר הבנק ליזמים ומפתחים שרוצים להמציא את "הדבר הבא" באפליקציות, לקבל גישה למידע וליכולות שיש לבנק עצמו תחת מעטפת אבטחת המידע והפרטיות הנדרשת.

"בכך, הבנק מגדיר למעשה גבול חדש של פתיחות ושקיפות כלפי לקוחותיו ופותח אפשרות לשיתוף פעולה יוצא דופן עם קהילת הסטארטאפים הישראלית", אומר יור. "פעילות זו מהווה קפיצת מדרגה בהרחבת האקוסיסטם הפיננסי ושיתופי הפעולה שהבנק מוביל לתועלת לקוחותיו".

- חברות סטארט-אפ חוששות לעתים להתקרב לבנקים בגלל סרבול המערכת. בנק הפועלים ערוך לכך?

יור: "חשוב לנו להזריק את רעיונות הסטארט-אפים פנימה לארגון, שכן זה מקצר לנו תהליכים ומשריש בתרבות הארגונית שלנו אלמנטים שבאים מעולם היזמות. בשנה האחרונה בדקנו את היכולת שלנו להטמיע סטראט-אפים בארגון. יצרנו מסלול מהיר לקידום יוזמות שאמור לעקוף את כל הביורוקרטיה שכרוכה בכך. ברגע שיש יוזמה והיא ממוקדת הtime to market- די מהיר.

"כל התפיסה הזו היא חלק מאסטרטגיה של בנקאות פתוחה שאנחנו מובילים, גם כלפני הלקוחות יש יותר פתיחות ושקיפות וגם השותפים הפוטנציאלים נהנים מכך. תוכנית הפינטק היא הדוגמה. היא קוראת לסטארט-אפים לשתף פעולה. זה בדיוק המקום להתחבר אלינו, לנסות לשתף איתנו פעולה, להציג את החדשנות שהם מביאים, כי אנחנו לא מצליחים לעשות זאת בתוך הארגון. אנחנו בהחלט מודעים ליתרונות שיש בסטארט-אפים בעיקר בכך שהם יכולים להיות ממוקדים בנישה שלנו כארגון קשה לראות ולהוביל. סטארט אפ רואה רעיון ברמת המיקרו ומצליח ליישם אותו מיד, בעוד שלנו לוקח זמן. ומכיוון שהעולם משתנים חשוב שנשתנה איתו".

- אתם מתכננים להיכנס להשקעות גדולות בחברות?

"בפינטק אנחנו נכנסים בהשקעה יחסית קטנה, בצורה של בטא סייט או 'דיזיין פרטנרס', כדי להכין פיילוטים. באופן כללי מדובר על תפירה אישית לכל סטראט אפ כשאחד המהלכים הוא התחרות. זו הפעם הראשונה שהבנק פיתח API - ממשק לפיתוח אפליקציות. הממשק הזה פתוח לכל משתתפי התחרות וזה משמעותי, כי זה מאפשר לסטארט אפים לפתח אפליקציות מובייל".

אבי כוכבא, הממונה על חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים, מוסיף כי "בישראל מרוכזים המוחות המבריקים ביותר בתחום הטכנולוגיה, בנק הפועלים מאמין ותומך בקהילת הסטארט-אפ המקומית, ומזמין אותה להיעזר בו כדי לפתח אפליקציות מובייל חדשניות בתחומים פיננסים. יש כאן הזדמנות לחברות הסטארט-אפ לפתח בשיתוף פעולה עם בנק גדול בישראל את השירותים הטכנולוגיים הבנקאיים המתקדמים ביותר ויש כאן פתח להוכחת הישימות ביחד עם הבנק".

לדברי רון וקסלר, הממונה על חטיבת האסטרטגיה, הבנה זו היא בבסיס המהלך שהוא למעשה חלק מתפיסה אסטרטגית של בנקאות פתוחה המעודדת חדשנות ושיתופי פעולה עם גורמים מחוץ למערכת בנקאית. היוזמה מצטרפת לפעילות הקיימת של תוכנית הפינטק שהשיק הבנק לפני כשנתיים, במסגרתה מתבצעות השקעות ושיתופי פעולה עם סטארט-אפים וחברות מתחום הטכנולוגיה שנמצאו מתאימות, וניתנה להן האפשרות לבצע הטמעה של הפיתוחים שלהם במערכות הבנק.

אחת הדוגמאות לחברת פינטק כזו שעובדת היום עם הבנק היא חברת TipRanks, אשר פיתחה מוצר המסייע למשקיעים בשוק ההון לעקוב אחר המלצות אנליסטים ודירוגם ובכך מועיל להם בקבלת החלטות השקעה. החברה הטמיעה את המוצר עבור לקוחות בנק הפועלים, ופועלת בהצלחה בחדירה לשווקים גלובליים.

וקסלר מספר כי "האפשרות להשתמש בבנק כ'בטא סייט' ולהטמיע בו את המוצר, קודם לניסיון החדירה לזירה הבינלאומית, הוא בעל ערך עצום לסטארט-אפים. העבודה הצמודה עם הבנק מאפשרת את מציאת הפתרונות, הן בצד הטכנולוגי והן העסקי, שמובילים לגיבוש מוצרים בעלי פוטנציאל הצלחה רב יותר. הבנק מחויב כשותף אסטרטגי לסטארט-אפים אלו, ואנו רואים בכך זכות וחוויה לעבוד עם יזמים אנרגטיים מלאי מרץ. אנחנו מאמינים שביחד, בשילוב של המוחות המבריקים והגב שלנו, נוכל להזניק את ישראל קדימה על מבט הפינטק העולמית".