לקראת הריבית: הדולר היציג התחזק בכ-0.4%

האם בנק ישראל יחתוך היום את הריבית לשפל היסטורי חדש? ■ האירו שמר על יציבות ונקבע ברמה של 4.697 שקלים ■ ב-FXCM מציינים: "הדולר מנסה להתבסס מעל רמת המפתח של 3.65 שקלים"

כלכלה, דולרים מטבע חוץ מטח / צלם: רויטרס
כלכלה, דולרים מטבע חוץ מטח / צלם: רויטרס

הדולר לא עוצר: המטבע האמריקאי ממשיך במסעו צפונה מול השקל ומתחזק היום (ב') בכ-0.4% ושערו היציב נקבע ברמה של 3.658 שקלים. זאת לקראת פרסום החלטת הריבית לחודש אוקטובר היום ב-16:00. האירו מנגד שמר על יציבות ונקבע ברמה של 4.697 שקלים. הדולר ממשיך להתחזק גם מול מטבעות מרכזיים בעולם ומול האירו הוא עולה בכ-0.3% לרמה של 1.285 דולרים לאירו.

בזירת המאקרו פירסם הבוקר בנק ישראל את נתוני המדד המשולב לחודש אוגוסט, שנותר ללא שינוי. זהו החודש השני ברציפות שבו נותר המדד ללא שינוי, בין השאר בעקבות ההשלכות הכלכליות של המצב הביטחוני. המדד הושפע לרעה בעיקר מהירידות במדדי יצוא הסחורות והשירותים (כולל התיירות) לאוגוסט, וכן מהירידות במדד הפדיון של ענף המסחר ובמדד הייצור התעשייתי ליולי. לעומת זאת, העליות במדד יבוא מוצרי הצריכה, ובמספר משרות השכיר ביוני השפיעו לחיוב על המדד.

מאוחר יותר פורסם שיעור האבטלה במשק שעלה ל-6.4% באוגוסט, לעומת 6.2% ביולי. מספר המשתתפים בכוח העבודה בקרב בני 15 ומעלה הגיע באוגוסט ל-3.787 מיליון נפש, מהם 3.546 מיליון מועסקים וכ-241 אלף בלתי מועסקים.

המשק צפוי לצמוח ב-2014 ב-2% בלבד לעומת 3.2% ב-2013, כך מעריכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על סמך נתונים ראשוניים לשמונת החודשים הראשונים של השנה. במונחי צמיחה לנפש מדובר בצמיחה אפסית ואף שלילית.

איציק נוי, מנכ"ל קבוצת ההשקעות הבינלאומית Smart Capital: "על אף הירידה במדד המחירים לצרכן ובתמ"ג, הסיבה האמיתית של בנק ישראל בהורדת הריבית האחרונה הייתה ויסות שער הדולר-שקל. כאשר בעיית הדיור גם כן עולה על הפרק ועדיין קיימות מחלוקות בנוגע לתקציב הממשלה, אין לד"ר פלוג שום מוטיבציה להוריד פעם נוספת ריבית. היעד של הדולר-שקל נשאר על כנו, 3.7 בטווח הקצר ו-3.8 בטווח הארוך וגם כאשר הספקולנטים יפסיקו לדחוף את הצמד כלפי מעלה הוא ייתמך בחוזק הכללי של הדולר אל מול שאר העולם".

ב-FXCM ישראל ציינו הבוקר: "הדולר-שקל נסחר בעלייה כבר שבוע שביעי ברציפות והוא מנסה להתבסס מעל רמת המפתח של 3.65. הצמד הולך ומתקרב ל-3.67. רמה זו מהווה שליש מהירידה הגדולה מהפסגה ביולי 2012 ב-4.1 ועד השפל של יולי-אוגוסט 2014 ב-3.4. זו היתה גם רמת הפסגה הכפולה בקיץ 2013, אשר סימנה את תחילתה של הירידה החדה מטה של החודשים לאחר מכן. על כן, מעניין יהיה לראות כיצד יגיב השוק לרמת ההתנגדות המשמעותית הזו".