ברק אובמה מודה: המעטנו בערכו של דאע"ש

אומר בראיון ל-CBS: קמפיין מתוחכם מאוד של הפעלת רשתות חברתיות מאפשר לדאע"ש לגייס לוחמים בעולם ■ מודה: חלק מפתרון בעיית דאע"ש חייב להיות צבאי

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, מודה שממשלו חטא בהערכת חסר של דאע"ש ונתן אשראי גדול מדי ליכולת הקרבית של צבא עיראק.

בראיון לתכנית החדשות "סיקסטי מיניטס", ברשת CBS, התבקש אובמה להגיב על דברים שאמר ג'יימס קלאפר, ראש המודיעין הלאומי, גוף שמאגד את כל סוכנויות הביון האמריקאיות. קלאפר אמר, כי ארה"ב לא רק המעיטה בחשיבות הפוטנציאל של דאע"ש, אלא גם העריכה יותר מדי את יכולתו של צבא עיראק להילחם בארגון הטרור הזה.

"זה נכון", אמר אובמה. "בהחלט נכון".

"קלאפר הודה, שאני חושב (שהמודיעין האמריקאי) המעיט בחשיבות של מה שמתרחש בסוריה", אמר אובמה. לדבריו, אי היציבות שמחוללת מלחמת האזרחים בסוריה אפשרה לדאע"ש לשגשג. זו אחת מההתבטאויות הכנות ביותר של אובמה על הרקע להתחזקות דאע"ש ועל הכשל של ממשלו לחזות זאת בעוד מועד.

"בעיראק היה לנו עסק עם אל קאעדה, ארגון זדוני, אך חיל הנחתים שלנו הצליח למחוץ אותו בעזרת שבטים סוניים" אמר אובמה. "חברי הארגון הזה ירדו למחתרת, אך בשנתיים שחלפו, בכאוס שיצרה מלחמת הארחים בסוריה, הם הצליחו לשקם את עצמם ולהשתלט על שטחים עצומים במדינה, שנותרו ללא יד מושלת; הם ניצלו את התוהו ובוהו".

הוא הוסיף כי דאע"ש "הצליח למשוך לוחמים זרים שמאמינים בשטויות הג'יהאדיסטיות של הארגון ושהגיעו לסוריה מאירופה, ארה"ב, אוסטרליה וממדינות מוסלמיות". לדבריו, "סוריה נהפכה לגראונד זירו של ג'יהאדיסטים מכל העולם". הוא ציין, שדאע"ש הסתייע בגיוס כל הלוחמים הזרים האלה ב"קמפיין מתוחכם מאוד" של הפעלת רשתות חברתיות. הנשיא טען עוד, ששאריות צבאו של סדאם חוסיין העניקו "יכולות צבאיות מסוימות" לארגון הטרור.

"לכן, חשוב לנו מאוד להכיר בכך שחלק מהפתרון לבעיית דאע"ש חייב להיות צבאי", אמר אובמה. "אנחנו פשוט צריכים להדוף אותם, לצמצם את המרחב שלהם, לפגוע במרכזי הפיקוד והבקרה שלהם, יכולותיהם וכלי הנשק שלהם, לקצץ את צינורות המימון שלהם וליבש את זרם הלוחמים הזרים".

אך הוא הדגיש, שצריך למצוא גם פתרונות מדיניים לבעיות בסוריה ובעיראק, וגם למזה"ת באופן כללי.