השר של החבר'ה

השר המופקד על המשטרה הוא איש משטרה לשעבר, וזה בעייתי

יצחק אהרונוביץ / צילום: יוסי כהן
יצחק אהרונוביץ / צילום: יוסי כהן

קו ישר עובר מהבלגן במשטרה לעובדה שהשר המופקד עליה, יצחק אהרונוביץ', הוא בעצמו איש משטרה בכיר לשעבר. כאן ממוקמת הבעיה, לפחות בחלקה הגדול.

הניסיון מוכיח שלא טוב היות השר הממונה אחד מהחבר'ה. לא טוב היותו אדם שחלק את המסטינג שלו עם אנשים שעכשיו הוא צריך להחליט על עתידם. זה לא רצוי במשרד לביטחון הפנים, וגם לא במשרד הביטחון, שגם שריו, ברובם, באו מקרב לובשי המדים, וראינו מה קורה, במיוחד בפרשת ברק-אשכנזי.

אם נבדוק, יתברר כי שרי הביטחון הטובים ביותר שהיו לנו באו מ"בחוץ", וראש וראשון להם הוא שמעון פרס, שהיה מבוני מערכת הביטחון והתעשייה שלה, כולל דימונה, מבלי שלבש מדים. איך זה קרה? משום שדוד בן-גוריון לא התפתה למנות לתפקיד זה איש צבא, אלא את האדם שהוא ראה בו את המוכשר מכולם.

אהוד ברק כמשל

היתרון המיוחס למינוי מבפנים הוא הכרת הנושא והאנשים העוסקים בו. החיסרון הבולט הוא הכרת הנושא והאנשים העוסקים בו. כן, בדיוק, היתרון הוא גם חיסרון. גדול.

אם איש הצבא אהוד ברק, למשל, לא היה מעורב כל-כך בקטטות הקצינים, היחסים בין שר הביטחון לרמטכ"ל לא היו מידרדרים כפי שקרה. כאשר נתניהו מינה את ברק לשר הביטחון, הזהרתי כאן מפני האפשרות הזאת. קיבלתי מבול של טוקבקים שטענו כי ברק היה איש צבא מצוין, ולכן הוא ראוי.

אלא שזה לא רלוונטי. השר הממונה צריך לבוא ממקומות אחרים כדי שיביא אתו מחשבה אחרת והתמחויות שונות מאלה שיש לאיש צבא, אפילו איש צבא מצטיין. כמו למשל, כישורי ניהול וביצוע שקצינים מטבעם אינם משופעים בהם. לא בצבא ולא במשטרה.

מפקדים מאותו הכפר

כאשר ממנים "מתוך הארגון", מקבלים שני מפקדים מאותו הכפר. זה קורה כאשר ממנים רמטכ"ל לשעבר לשר הביטחון, מה מקבלים? שני רמטכ"לים. כך גם במשטרה.

היעד צריך להיות ששני האנשים הבכירים בארגון לא יהיו עוד מאותו הדבר, אלא שכל אחד מהם יביא אתו מטען ואישיות שונים. באופן כזה החשיבה של הצמרת תהיה יותר מקיפה ומעמיקה, ולא שבלונית וקלישאתית.

אחרי דנינו, אהרונוביץ'

הגענו במשטרה לעונת המינויים. יש לחץ גדול על אהרונוביץ' להחליף את המפכ"ל דנינו. אמנם בתקופת כהונת דנינו קרו דברים לא תקינים רבים בארגון. אני מניח שהוא צריך להיות מוחלף. אבל אנחנו, הציבור והממשלה, חייבים להבין שהמפכ"ל, מי שיהיה, אינו הבעיה העיקרית.

יש יותר צורך בשר חדש לביטחון הפנים, שיהיה מנהל מוכשר ועצמאי, שלא בא מתוך המשטרה, גם לא מתוך הצבא. השר חייב שתהיה לו חשיבה אזרחית, שמטבעה היא יותר משוחררת ויצירתית. ואולי לאחר מכן יעתיקו סוף-סוף את הדגם הזה גם למערכת הביטחון.