קצב הפקת הגז ב"לוויתן" יהיה גבוה ב-60% מ"תמר"

בשלב הראשון יוקם מתקן הפקה ואחסון צף, שאליו יחובר הצינור שיזרים גז לישראל ■ ב"לוויתן" ייקדחו 8 בארות, לעומת 5 בלבד ב"תמר" ■ קצב הפקת הגז ב"לוויתן" יוכל להגיע ל-16 BCM לשנה, לעומת 10 BCM לשנה ב"תמר"

קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר
קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר

לפני ימים אחדים הגישו השותפויות במאגר הגז לוויתן למשרד האנרגיה והתשתיות הלאומיות את השלב הראשון בתוכנית פיתוח לוויתן. כך נודע ל"גלובס". במסגרת שלב זה, יוקם מתקן הפקה ואחסון צף (FPSO) בעל קיבולת של 16 מיליארד מטר מעוקב בשנה (BCM), שאליו יחובר הצינור שיזרים גז למשק הישראלי.

עוד נודע ל"גלובס" כי קצב הפקת הגז ממאגר לוויתן יוכל להגיע ל-16 BCM לשנה, בעוד קצב ההפקה של מאגר תמר מגיע ל-10 BCM בשנה. מדובר בגידול של כ-60%. כמו כן, במאגר לוויתן ייקדחו שמונה בארות לעומת חמש בארות בלבד בתמר.

עלות הפיתוח של לוויתן כולל ה-FPSO עשויה להגיע ל-6.5 מיליארד דולר, אך למרות העלות הגבוהה מסתמן כי זוהי האופציה שתאפשר לגז לזרום במהירות המרבית למשק הישראלי.

לפי הערכות, הגז מלוויתן צפוי להתחיל לזרום לישראל רק בתחילת שנת 2018, ומתקן ההפקה והעיבוד יחסוך את הזמן הממושך שעשוי לקחת באישורים ובהיתרים שלהם יזדקק מתקן יבשתי.

יתרון נוסף של תוכנית כזו הוא חיסכון ומהירות יחסיים ביצוא, אם שותפויות לוויתן ירצו לייצא את הגז באמצעות צינור ימי לטורקיה או למצרים. במקרה של יצוא למדינות אלה, יהיה אפשר לחבר צינורות ממתקן ה-FPSO שנמצא בלב ים למדינות שעמן ייחתמו החוזים הסופיים, וכך נחסך המרחק שבהבאת הגז לחוף הישראלי ויצואו משם.

מתכוונים לעמוד בדרישות

במארס 2014 הוענקה לשותפות לוויתן החזקה על מאגר לוויתן למשך 30 שנה, והיא נדרשה להגיש את תוכנית פיתוח בתוך שישה חודשים. בשטר החזקה צוין כי תוכנית הפיתוח של מאגר לוויתן צריכה לכלול תשתית שתוכל לספק כ-9.2 BCM בשנה לשוק המקומי, והשותפויות מתכוונות לעמוד בדרישה זו.

הממונה על הנפט יתיר לשותפויות לספק פחות לשוק המקומי, אם יהיו מאגרים אחרים שיוכלו להזרים את הגז במקומו בזמן סביר, כמו מאגרי תנין וכריש.

מעבר למילוי צרכיו של המשק הישראלי, הותר לשותפויות לוויתן לייצא 50% מהגז במאגר (הכמות יכולה אף להגיע ל-75% אם מאגרים אחרים ייצאו פחות ויעשו עם לוויתן עסקת החלף), והיא אכן מחפשת לקוחות בשוק המקומי והחיצוני על מנת להצדיק את פיתוח המאגר.

במסגרת הניסיונות, חתמו שותפויות לוויתן על הסכמי הבנות למכירת 3 BCM גז בשנה לירדן במשך 15 שנה, כ-0.3 BCM בשנה לפלסטינים, ו-7 BCM בשנה לחברה הבריטית BG שגם לה מתקן הנזלה במצרים. כמו כן, עד לפני כמה חודשים בחנו יזמיות הגז את האפשרות לייצא גז למזרח הרחוק באמצעות הנזלתו ויצואו כגז טבעי נוזלי.