מגיפת האבולה הגיעה לארה"ב: חולה ראשון אושפז בטקסס

מדובר באדם הראשון שלקה במחלה בארה"ב, והדבר מעורר חששות מפני הידבקות אחרים

צוות רפואי מעביר אוכל לחולה אבולה בסיירה לאון / צילום: רויטרס
צוות רפואי מעביר אוכל לחולה אבולה בסיירה לאון / צילום: רויטרס

אנשי מערכת הבריאות בארה"ב אבחנו אתמול (ג') את מקרה האבולה הראשון במדינה. פירושו של דבר הוא שהמחלה שגרמה השנה למותם של יותר מ-3,000 בני אדם במערב אפריקה, הגיעה למרכז אמריקה.

החולה, שאת זהותו לא חשפו אנשי מערכת הבריאות, הגיע לטקסס מליבריה לפני 10 ימים כדי לבקר בני משפחה, וב-24 בספטמבר פיתח סימפטומים של המחלה ואושפז בבידוד בבית החולים בטקסס 4 ימים לאחר מכן, לדברי אנשי מערכת הבריאות.

המרכזים הפדרליים לבקרת ומניעת מחלות (CDC) ומשרד הבריאות של טקסס זיהו אתמול את המחלה שבה לקה האיש. כעת עושה מערכת הבריאות מאמצים אינטנסיביים הן בתחום הרפואי והן בתחום בריאות הציבור כדי לטפל בחולה, וכן לאתר ולעקוב אחר האנשים שעלולים היו להיחשף למחלה בארבעת הימים שחלפו מאז פיתח האיש את הסימפטומים ועד לאשפוזו בבידוד.

האיש אינו הראשון שטופל בגין מחלת האבולה בארה"ב, אך הוא הראשון שלקה במחלה בארה"ב, והדבר מעורר חששות מפני הידבקותם של אנשים אחרים ומפני התפרצות של אבולה. בחודשיים האחרונים טופלו בארה"ב 4 חולי אבולה אחרים, אך מדובר באנשים שפונו לארה"ב ממערב אפריקה והועברו לבידוד בבית חולים מיד לאחר הגעתם.

עד אמצע ינואר 2015 עלולים 1.4 מיליון בני אדם במערב אפריקה להידבק בווירוס האבולה הקטלני, על פי תחזית חדשה ואפוקליפטית יותר שהתפרסמה בארה"ב. המאמצים הבינלאומיים למנוע את התפשטות האבולה עדיין לא נחלו הצלחה.

בדו"ח שפרסם לאחרונה CDC נאמר כי על פי התרחיש הגרוע ביותר יידבקו 550 אלף עד 1.4 מיליון בני אדם בווירוס האבולה עד ה-20 בינואר 2015.

"אם יימשכו התנאים הנוכחיים מבלי שיוגברו מאמצי ההכלה, ימשיך מספר החולים להכפיל את עצמו כל 20 יום, ומספר החולים במערב אפריקה יגיע במהירות לרמות לא-רגילות", נאמר בדו"ח CDC.

טום פרידן, מנהל שלוחת CDC באטלנטה, אמר כי עדיין ניתן לחולל היפוך במצב המגפה, אך רק "אם יבודדו מספר מספיק של כל החולים, אם ביחידות לטיפול באבולה, ואם באמצעים אחרים כגון טיפול מבוסס-קהילה או טיפול ביתי".