נפתרה המחלוקת: שווי תנובה - 8.6-8.4 מיליארד שקל

ההסכמה בין אייפקס וברייט פוד מאפשרת את קבלת האישור האחרון של ההגבלים העסקיים בסין ■ הערכות: השלמת העסקה תארך עד סוף השנה הנוכחית

זהבית כהן / צילום: תמר מצפי
זהבית כהן / צילום: תמר מצפי

חודש אחרי דרישתו של תאגיד המזון הסיני ברייט פוד לבצע הפחתה של מאות מיליוני שקלים מהשווי של עסקת רכישת השליטה בתנובה, ברייט פוד וקרן ההשקעות אייפקס הגיעו להסכמות על ההתאמות במחיר העסקה וחתמו השבוע על מסמך המפרט אותן - כך נודע ל"גלובס".

חתימה זו מקדמת בצעד נוסף את יציאת עסקת הרכישה לפועל, והיא מאפשרת גם את קבלת האישור האחרון מבין חמישה של ההגבלים העסקיים בסין לעסקה. אישור זה מפרט את מבנה העסקה בפועל.

מקורב לעסקה אומר ל"גלובס" כי לאחר ההתאמות שווי תנובה נע בין 8.4 ל-8.6 מיליארד שקל.

ברייט פוד, נזכיר, דרשה לבצע הפחתה משמעותית במחיר העסקה בהסתמך על סעיפי התאמות שונות, הנגזרים בין היתר מהשינויים שחלו בתנובה מאז החתימה הראשונית על מזכר ההבנות בין הצדדים ועד היום. סעיפים אלה נוגעים לגובה החוב, לשחיקה בביצועי תנובה ועוד. מנגד, נטען מצד אייפקס, קיימים סעיפי התאמה העשויים לקזז את הדרישות להפחתה.

הצדדים הגיעו להסכמות בטרם יציאת הסינים לחופשת חג ה-national day החל בין 1 ל-7 באוקטובר, וזאת כיוון שהמועד הדחוי להשלמת העסקה נקבע ל-5 באוקטובר 2014.

בין הצדדים סוכם מראש כי אם עד תאריך זה ברייט פוד לא תקבל את האישורים הרגולטוריים הנדרשים בסין, יהיה כל צד זכאי לדחות את מועד ההשלמה ב-3 חודשים נוספים, כלומר עד 5 בינואר 2015.

ואכן, ההערכות היום הן כי השלמת העסקה בפועל תארך עד לסוף השנה הנוכחית, אז גם צפויה ברייט פוד להעביר לאייפקס במזומן את התמורה הכספית לעסקה.

בשיחה עם "גלובס" דחה מקורב לעסקה מכל וכל את הפרסומים שלפיהם הצדדים היו חלוקים באשר לדיבידנד. לדבריו, "עניין הדיבידנד לא רלוונטי. הסינים קונים את החברה למעלה, ולכן אם תנובה תחלק דיבידנד של 400 מיליון שקל, הכסף יישאר בחברה למעלה. ההנחה שעמדה בבסיס הפרסומים, ולפיה כספי הדיבידנד היו יוצאים מהחברה האם, פשוט לא נכונה".

במאי 2014 חתמה ברייט פוד על הסכם לרכישת השליטה בתנובה מידי אייפקס (56.1%) - באמצעות רכישת החברה-האם אפ.מש.תנ שבאמצעותה שולטת אייפקס בתנובה - לפי שווי של 8.6 מיליארד שקל.

הקיבוצים והמושבים, המחזיקים ב-23.2% מהמניות, החליטו להצטרף לעסקת המכירה, וחברת מבטח שמיר, המחזיקה ב-20.7% ממניות תנובה, קרובה לסיכום עם ברייט פוד על התנאים שלפיהם תצטרף אף היא לעסקת המכירה.

עסקת רכישת השליטה בתנובה היא חלק מאסטרטגיה מובנית של התאגיד הסיני, הנמצא בבעלות ממשלת סין. בשנים האחרונות ביצעה ברייט פוד כמה רכישות של חברות מזון בעולם, וידה עוד נטויה. ברייט פוד, שנכשלה בניסיונה לרכוש את יופלה העולמית, מעוניינת להרחיב את פעילותה הבינלאומית וצפויה לבצע השקעות נוספות רבות. מבחינה זו, רכישת תנובה תואמת היטב את האסטרטגיה שלה.

כאמור, גם דוחות תנובה למחצית הראשונה של השנה, שהראו ירידה בהכנסות ובשיעור הרווח התפעולי, היוו בסיס לדרישה לבצע הפחתה בשווי, כמו גם הפגיעה במכירות תנובה בעקבות מבצע "צוק איתן" וההיחלשות הכללית בשוק.

במחצית הראשונה של השנה רשמה תנובה ירידה של 3.8% בהכנסות, שהסתכמו ב-3.45 מיליארד שקל. הקיטון בהכנסות נבע בעיקר מהחלטת הממשלה להכניס את הגבינה הלבנה והשמנת המתוקה לפיקוח מחירים, אך גם מירידה במכירות הביצים (מוצר הנמצא בפיקוח מחירים ומניב רווחיות נמוכה יחסית) ובמכירות הבקר של תנובה.

למרות הירידה בהכנסות, תנובה הצליחה לשפר את הרווח הגולמי הודות לירידה במחירי התשומות בחציון. כך, שיעור הרווח הגולמי עלה במחצית הראשונה של השנה מ-26.8% ל-28.5%.

בסיכום המחצית הראשונה רשמה תנובה רווח נקי של 172 מיליון שקל - ירידה של כ-20% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בתנובה הסבירו כי הדבר נבע מהכנסות נדל"ן משמעותיות בתקופה המקבילה אשתקד, וזאת בקיזוז קיטון בהוצאות המימון של הקבוצה.

את הרבעון השני סיכמה תנובה עם ירידה של 33% ברווח הנקי, לכ-85 מיליון שקל.

אייפקס וברייט פוד סירבו להגיב לידיעה.