הכבדת מס נדל"נית

המדינה לא תרוויח ממכירת קרקע, אבל הקופון שלה יגדל ב-10%

"אנחנו מוכנים להפסיד כסף, וזה משפט שלא נאמר באוצר מזה 30 שנה. נגמרו הימים שהמדינה ראתה בקרקע דרך לעשיית כסף" (שר האוצר יאיר לפיד בפברואר האחרון).

לזכותו של לפיד נאמר שהוא לא רק דיבר.

חזון 150 אלף הדירות להשכרה שלו כולל הפסד הכנסות של מיליארדים (אין היתכנות כלכלית לאותם פרויקטים, אלא אם הקרקע משווקת כמעט חינם). גם מכרזי "מחיר מטרה" אמורים לשווק נתח מאוד משמעותי מהיצע הקרקעות עם מחירי דירה קבועים מראש, כך שהתמורה למדינה על הקרקע תהיה נמוכה במיוחד.

רק שאם כל זה נכון, איך זה שבספר התקציב לשנת 2015 הכנסות רשות מקרקעי ישראל - זו שמוכרת לנו את קרקעות המדינה - צפויות לעמוד על 6.5 מיליארד שקל, לעומת 6 מיליארד שקל ב-2013 (אחרי עלייה של 18% מול 2012, וככל הנראה גבוה בעשרות אחוזים בהשוואה ל-2014)? איך יכול להיות שהמדינה תפסיק לראות בקרקע דרך לעשיית כסף, אבל הקופון שלה יגדל ב-10% לעומת שנה שעברה?

הנה לנו מלכוד 22: אם לפיד אכן יחלק פה קרקעות בזיל הזול - הצעד הראשון וההכרחי להוזלת מחירי הדירות (בשנת 2008, למשל, הכנסות המדינה מקרקע עמדו על מעט יותר מ-4 מיליארד שקל) - ייעלמו מתחזית ההכנסות של לפיד עוד כמה מיליארדים. אופס.

אבל צריך להודות שישנה עוד אפשרות. המדינה אכן תשווק קרקע בהנחה של 20%-25%, והיקף השיווקים יגדל ב-50% לפחות. ורק מי שחי פה, מכיר את נפתולי התכנון והביורוקרטיה ואת כוחם של ראשי הערים שלא ששים לגדול (ודאי בשעה שמקצצים את תקציבי התשתיות ועוד), יודע שזו לא באמת אופציה.

ולדאבוננו, מלבד פעלולים בשורת ההכנסות, שימים יגידו כמה זמן הם יחזיקו מים, קשה למצוא הברקות נדל"ניות בחוברת התקציב.

אחרי שפקידי האוצר נאלצו לאכול בזה אחר זה את כל הצפרדעים, והגישו תקציב שמנוגד לתורה שהם הנחילו לנו עידן ועידנים, מה הפלא שלא נותרה להם אנרגיה או יצירתיות להכניס שפנים לתקציב?

הרי כשהם עשו את זה בסיבוב קודם - זוכרים את מס משפרי הדיור, בשיעור 3.5% מערך הדירה? - לפיד התנער מהם מיד, והפך את החבר'ה מאגף תקציבים לנערים מנותקים. כך גם התפוגג, לפני שבכלל נולד, הרעיון המבורך כשלעצמו למסות בעלי דירה שלישית (או יותר), מהלך שהיה מכניס לקופת האוצר מאות מיליונים והיה משחרר היצע דירות לשוק. הרי התחייבנו שלא להעלות מסים.

ובכל זאת, ותקראו לזה קטנוניות או סמנטיקה, אפשר בהחלט למצוא הכבדת מס נדל"נית (200 מיליון שקל בהערכות התקציב) לקראת השנה הבאה.

ההחלטה להפוך הוראת שעה שאמורה הייתה להתבטל בסוף 2014 - מיסוי ביתר של רוכשי דירה נוספת (5% החל מהשקל הראשון, במקום 3.5% במדרגה הראשונה) - להוראת קבע, היא בהחלט מס שלא היה בתכנון. ודאי למי שהתכוון לקנות דירה להשקעה, וסמך משום מה על הודעת הממשלה במאי 2013.