לאחר שערוריית ביטול ההנפקה: VBL גייסה 40 מיליון דולר

לפני כחודשיים בוטלה הנפקת החברה שהייתה אמורה להתבצע לפי שווי גבוה יותר, באירוע שכונה "אחד התמוהים בעשור האחרון"

חברת התרופות לסרטן ולמחלות דלקתיות VBL, תמחרה שלשום מחדש את הנפקתה, שבוטלה לפני כחודשיים. החברה גייסה 40 מיליון דולר (46, אם ימומשו אופציות החתמים) לפי שווי של 120 מיליון דולר אחרי הכסף, לעומת 65 מיליון דולר לפי שווי של 222 מיליון דולר, אותם "גייסה" בהנפקה שלא הייתה.

בפעם הקודמת הנפקתVBL בוטלה באופן חריג ביותר בין שלב התמחור לשלב הסגירה (Closing). המניה אפילו הספיקה כבר להיסחר מספר ימים, ובהמשך כל העסקאות שבוצעו בה בוטלו בדיעבד.

הדיווח של VBL שלשום כבר מהווה את תמחור ההנפקה (pricing), מה שבדרך כלל נחשב לסיום התהליך (אם כי, כאמור, בפעם הקודמת לא כך אירע). שלב הסגירה אמור להיערך ב-6 באוקטובר, יום שני הבא, ולמרות הדרמה בהנפקה הקודמת, שוב אפשרו בנאסד"ק לחברה להתחיל להיסחר לפני הסגירה. VBL קיבלה טיקר חדש, VBLT (בסבב הקודם היא הייתה VBLX), ויום המסחר הראשון בה הסתיים בירידות של 2.5%, כך שהחברה שווה כעת כ-118 מיליון דולר.

פיאסקו של פעם בעשור

VBL שנוסדה ומנוהלת על ידי ד"ר דרור חרץ, הונפקה כזכור בתחילת אוגוסט. בעלת מניות קיים בחברה, קבוצת Keffi האמריקנית בבעלותו וניהולו של המשקיע הפרטי ג'יד זייטלין, התחייבה בעת תמחור העסקה להעביר כ-30 מיליון דולר מתוך הסכום, אך לא העבירה אותו.

ההכרה כי הכסף באמת לא עומד להגיע ולכן לא ניתן יהיה לסגור את ההנפקה חלחלה בהדרגה, כך שעד ביטול ההנפקה על ידי החברה והחתמים, כבר נסחרו מניות החברה במשל ארבעה ימים בנאסד"ק. הבורסה נאלצה לבטל אחת אחת את כל הפעולות שבוצעו במניה.

אירוע של ביטול הנפקה לאחר שלב התמחור לא אירע בוול סטריט מזה עשור, ונחשב לפיאסקו גדול עבור כל הצדדים המעורבים: החתמים הראשיים המקוריים - דויטשה בנק וולס פארגו - שלא עמדו בהתחייבותם, VBL עצמה שסמכה על המשקיע שלא סיפק את הסחורה, והמשקיע שהתנער מהתחייבותו רגע אחד מאוחר מדי.

אולם כעת נראה כי רוב הצדדים הצליחו ליישר את ההדורים ביניהם, והנה הם כאן שוב. דויטשה בנק היא עדיין החתם הראשי בהנפקה (וולס פארגו נעלמה), מבין חתמי המשנה נותרו אופנהיימר וJMP (נידהאם לא משתתפת), קבוצת Keffi היא עדיין בעלת המניות הגדולה (24% לפני ההנפקה) וזייטלין הוא דירקטור בחברה. את VBL ייצג בהנפקה משרד עורכי דין הורן ושות'.

גם הפעם "משקיעים קיימים", וביניהם כנראה עדיין קבוצת Keffi, טוענים בתשקיף כי "בכוונתם" לרכוש מניות בהנפקה בהיקף של עד 24.3 מיליון דולר (כ-60% מההנפקה). עדיין לא ידוע כמה רכשו בפועל, ואם האמנם העבירו הפעם את הכסף. יצוין כי הנפקה בשווי הנוכחי מאפשרת לזייטלין להגדיל את חלקו לפי שווי נמוך יותר לעומת ההנפקה הקודמת, וגם לעומת ההשקעות הקודמות שלו.

תוכנית עסקית מצומצמת

VBL עדכנה את תוכניותיה העסקיות ותתאים אותן לגיוס המצומצם ולעיכוב בזמנים. המוצר לסרטן המוח יכנס לשלב III של הניסויים הקליניים במחצית הראשונה של 2015, והסכום יספיק לחברה רק עד תוצאות ביניים, הצפויות ב-2016. עליה לקוות כי התוצאות אכן יגיעו במועד ויהיו טובות, כדי שתוכל לבצע גיוס נוסף. בתוכנית העסקית המחודשת בוטלו עד הודעה חדשה הכוונות לערוך ניסויים קליניים במוצר לטיפול בדלקת וכן התוכניות לבנות מפעל לייצור מוצרי החברה.

למרות הצמצום, זוהי חזרה לחיים מרשימה ביותר לחברה. כבר היו מי שניבאו כי לא תוכל להתאושש מן המכה שספגה עם ביטול ההנפקה, אך כעת, אם הכל ילך כשורה הרי שבעוד מספר ימים היא תצטרף לרשימת חברות הביומד הישראליות שהנפיקו ב-2014, שכוללת גם את גלמד, מדיוונד, מקרוקיור, ביובלאסט, ריווק ופואמיקס, כשבקנה ממתינה כבר נוירודרם.

ההנפקה הנוכחית מול ההנפקה שבוטלה
 ההנפקה הנוכחית מול ההנפקה שבוטלה