נתניהו: ההתנגדות לבנייה בירושלים - תמיכה בטיהור אתני

בהתקפה על ממשל אובמה אומר רה"מ ל-CBS: למה שיהודים וערבים לא יגורו ביחד? ■ "הפרויקט המתוכנן בגבעת המטוס אינו התנחלות, אלא שכונה מעורבת בירושלים, 3 דקות מהמשרד שלי" ■ "לפלסטינים יש אלפי דירות במערב ירושלים"

בנימין נתניהו / צילום: מהוידאו
בנימין נתניהו / צילום: מהוידאו

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מחריף את התקפותיו על ממשל אובמה וטוען שההתנגדות האמריקאית לבנייה ישראלית במזרח-ירושלים כמוה כתמיכה בטיהור אתני. דברי רה"מ הם תגובה על ביקורת יוצאת דופן בחריפותה של הבית הלבן והסטייט דיפרטמנט על תכניות בינוי ישראליות בגבעת המטוס. ההתקפות האמריקאיות הושמעו כשעה לאחר שרה"מ עזב את הבית הלבן כתום פגישתו עם ברק אובמה, ביום ד'.

בראיון בתכנית האקטואליה "מול פני האומה", ברשת CBS, שישודר הערב (א'), בונה נתניהו על התבטאויותיו בסוגיה זו בשיחה עם כתבים ישראלים בניו-יורק, לאחר הפגישה עם אובמה, ומקצין אותן במידה משמעותית.

לאזכור: דוברת הסטייט דיפרטמנט אמרה ביום ד', כי "התכנית הזו (לבינוי בגבעת המטוס) רק תגרור גינויים מהקהיליה הבינלאומית, תרחיק את ישראל אפילו מבעלי בריתה הקרובים ביותר, ותרעיל את האווירה לא רק עם הפלסטינים אלא גם עם אותן מדינות ערביות שעימן רוצה ראש הממשלה נתניהו לבנות יחסים, לדבריו". הצהרה דומה השמיע דובר הבית הלבן.

בראיון ב-CBS, אמר נתניהו: "האמריקאים מותחים עלינו ביקורת מפני שכמה יהודים תושבי ירושלים קנו דירות, באופן חוקי, באזור שמיושב בעיקר בערבים, וזה נראה כדבר נורא. ערבים ממזרח ירושלים קונים אלפי דירות במערב ירושלים, ואיש לא אומר להם, 'אינכם יכולים לעשות זאת'. לו הייתי אומר, שיהודים באזור מסוים בארה"ב אינם יכולים לקנות דירה, היתה מתחוללת מהומה".

"אינני מקבל זאת" הדגיש רה"מ. "יהודים יכולים לקנות בתים פרטיים באזור ערבי; ערבים יכולים לקנות בתים פרטיים באזור יהודי, וזו זכותם. התנגדות הממשל לכך תמוהה בעיניי מפני שהיא אינה משקפת את הערכים האמריקאיים... היא סימן שאינו מבשר טובות לשלום. יש לנו פה טיהור אתני (שמוצג) כתנאי לשלום. אני חושב שזה אנטי-שלום. זה יותר גרוע מאנטי שלום. זה עיקרון שצריך לדחות אותו".

בתשובה על שאלה האם אובמה העלה בשיחתו עם נתניהו באופן ספציפי את גבעת המטוס, אמר רה"מ: "הנשיא העלה את נושא התנחלויות באופן כללי ואני עניתי לו שאנו צריכים לדון לא בנושא ההתנחלויות אלא בנושא רחב יותר: האם הפלסטינים מוכנים להכיר בישראל כמדינת העם היהודי, כפי שאנו הכרנו קודם לכן במדינה לפלסטינים? האם הם מוכנים, סוף סוף, להשלים עם קיום מדינה יהודית? והאם נוכל ליישם הסדרי ביטחון בשטח? חשבתי, ועודני חושב, שזה הנושא האמיתי. דיברנו אפוא ברמה הכללית (על ההתנחלויות) ולא ברמה הספציפית (על גבעת המטוס)".

שאלה: יש דיבורים שאתה מתכנן להקים קבוצה גדולה נוספת של התנחלויות.

נתניהו: "לא התנחלויות. מדובר בשכונה בירושלים שנמצאת 3 דקות מהמשרד שלי. בשכונה הזו, שנמצאת עתה בשלב תכנון, יהיו 2400 יחידות דיור. מה שלא סיפרו לך הוא, ש-700 דירות שם מיועדות לערבים תושבי העיר. הם זקוקים למגורים. יהודים זקוקים למגורים. ולמה לא? למה זה פגיעה בשלום? מדוע שערבים ויהודים לא יגורו ביחד"?

"לדעתי, כל השקר הזה, שלפיו יהודים אינם יכולים לקנות דירות בירושלים, בירת ישראל ב-3000 השנים שחלפו, או שלא יכולים להיות פרויקטים משותפים לדיור ליהודים ולערבים - כל השקר הזה מנוגד לשלום... הגינוי של ממשל אובמה מתמיה אותי; זו אינה הדרך האמריקאית" , אמר רה"מ.