הוועדה המחוזית י-ם מעכבת 400 יח"ד בפרויקט פינוי-בינוי

הסיבה: דוח חברתי שהוכן למתחם לא נדון על ידי הוועדה המקומית

פינוי בינוי בירושלים / הדמייה באדיבות: דן איתן/רות להב-ריג אדריכלים ומתכנני ערים
פינוי בינוי בירושלים / הדמייה באדיבות: דן איתן/רות להב-ריג אדריכלים ומתכנני ערים

למרות ההצהרות על קידום מהיר של תוכניות התחדשות עירונית בירושלים, נראה שהביורוקרטיה ממשיכה בשלה. תוכנית פינוי בינוי, שעליה עובדים כבר שנים בשכונת עיר גנים (קרית מנחם) בבירה, הצליחה לקבל את אישור הוועדה המקומית לפני כמה שבועות ועברה לוועדה המחוזית, אולם, עוד בטרם הופקדה התוכנית, החליטה הוועדה המחוזית להחזיר אותה לוועדה המקומית לדיון נוסף.

הסיבה: דוח חברתי שהוכן למתחם לא נדון על ידי הוועדה המקומית. המשמעות של החזרת הדיון לוועדה המקומית היא עיכוב של שבועות ארוכים בקידום התוכנית. הדוח החברתי האמור כולל התייחסות לניתוח דמוגרפי בסביבת הפרויקט כמו גם ליכולת העמידה של בעלי הדירות הקיימות בתשלומי דמי ניהול וגם ארנונה שיהיו גבוהים יותר בפרויקט החדש. גורמים בענף מציינים כי זו הפעם הראשונה שדוח חברתי גורם לעיכוב בתוכנית שכזו ומציינים כי ייתכן שמדובר במגמה חדשה של מוסדות התכנון בנושא זה.

בחברה היזמית פלא יזמות נדל"ן הביעו תסכול מהחלטת הוועדה המחוזית ומצרים על העיכוב הנוסף שייגרם בלוחות הזמנים לאישור התוכנית: "עשינו הכול על פי דרישות העירייה שתכננה את התוכנית, השקענו מיליונים, הקרבנו מגרש בבעלותנו והעיכוב גורם נזק רב לדיירים. בעלי הדירות מצפים לראות וודאות בפרויקט ומומנט הזמן הוא דבר מכריע אצל יזמים אך וועדות התכנון לא מתייחסות לכך".

הפרויקט האמור ממוקם בין הרחובות נורית וקוסטה ריקה, במתחם הכולל 100 דירות קיימות בשטח ממוצע של כ-55 מ"ר בשלושה בניינים. את התוכנית יזמה וקידמה חברת פלא יזמות נדל"ן בשיתוף פעולה עם עיריית ירושלים. התוכנית מציעה בינוי של 408 יחידות דיור בשני מגדלים בני 22 ו-25 קומות ועוד שני בנייני מגורים בני 12 קומות שייבנו מעל מרכז מסחרי בן ארבע קומות.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "תוכנית פינוי בינוי עיר גנים הינה בעלת חשיבות רבה לירושלים, שתואמת את תוכנית האב שנערכה לדרום-מערב העיר. הוועדה המחוזית החליטה להחזיר את התוכנית לדיון בוועדה המקומית לצורך דיון בדוח שהוצג לראשונה בוועדה המחוזית. חשוב להדגיש כי הדוח לא הוצג בפני הוועדה המקומית ולכן היא לא דנה בו. בשבועות הקרובים ייערך דיון נוסף בנושא בפני הוועדה המקומית, כאשר המטרה היא לקיים בהקדם דיון נוסף בנושא בוועדה המחוזית".

ממשרד הפנים בשם הועדה המחוזית נמסר כי: "בדיון בוועדה המחוזית הוצג דו"ח חברתי ,שלא נדון בוועדה המקומית, אשר יש לו השפעה גם על נושאים תכנוניים. לאור זאת סברה הוועדה המחוזית שמן הראוי שהדוח ידון ראשית בוועדה המקומית, הוועדה תגבש את המלצותיה בנוגע לדוח ולאחר מכן התכנית תשוב ותידון בוועדה המחוזית."