התקדמות במגעים לקראת הסדר חוב בקרדן NV

תשלומי החוב יידחו בשנתיים ■ פערים בנוגע לתוספת הריבית ולהקצאת המניות לנושים ■ נושאים נוספים שנמצאים במו"מ: איזה חלק מתמורת מימוש הנכסים של קרדן ישמש לפירעון מוקדם של החוב, ומהן המגבלות שיוטלו על החברות הבנות

יוסף גרינפלד / צילום: תמר מצפי
יוסף גרינפלד / צילום: תמר מצפי

חברת ההשקעות הכושלת קרדן NV ממשיכה להתקדם בדיונים על פרטי הסדר החוב שהיא מנסה לגבש מול מחזיקי האג"ח. כשלושה שבועות לאחר שהחברה, בשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור, נכנעה לדרישת המחזיקים והודיעה על נכונותה להיכנס למו"מ, הגיעו הצדדים להבנות עקרוניות לגבי כמה סעיפים במתווה ההסדר.

הסדר החוב של קרדן, בניהולו של שוקי אורן, צפוי להיות אחד הגדולים בתולדות שוק ההון המקומי, בהיקף כולל של כ-350 מיליון אירו (כ-1.65 מיליארד שקל), בשתי סדרות אג"ח (א' ו-ב'), הנסחרות כיום בתשואות זבל של 30% ו-73%.

קרדן הגישה למחזיקים באמצע ספטמבר מתווה להסדר חוב, הכולל דחיית מועד התשלומים, מתן בטוחות ושיעבודים עבור האג"ח (כיום ללא בטוחות כלל), תוספת בשיעור הריבית, שתוענק למחזיקים כפיצוי על הדחייה, והקצאת נתח ממניות החברה עבורם ללא תמורה. כל זאת ללא תרומה כספית מצד הבעלים, שלפחות אחד מהם, גרינפלד, נקלע בעצמו לחובות כבדים של מאות מיליוני שקלים לבנקים.

עד כה נרשמה התקדמות בנוגע לדחיית התשלומים, והוסכם כי הללו יידחו בשנתיים. לגבי סדרה ב', שבה נותרו עוד שישה תשלומים, הוסכם כי ארבעת התשלומים הראשונים ישולמו עד 2018, והשניים הנותרים לאחר מכן.

נושא נוסף שקרוב לסיכום בין הצדדים נוגע למימוש הנכסים של קרדן NV, שם הסכימו הצדדים כי תמורת הנכסים תשמש לפירעון מוקדם של החוב, וכעת מנהלים מו"מ בנוגע לשיעור התמורה מהמימוש שתוקצה לחברה, כדי לתמוך בהוצאותיה השוטפות.

עוד נוגע המו"מ להגבלות שיוטלו על החברות הבנות של קרדן, הפועלת בשלושה תחומים עיקריים: נדל"ן בסין, תשתיות מים (באמצעות חברת תהל) ושירותים פיננסיים במדינות מזרח אירופה. בסוגיה זו נראה כי הצדדים יסכימו שלא להטיל מגבלות על תהל ועל הפעילות הפיננסית, ויטילו מגבלות על פעילות הנדל"ן בסין, כך שקרדן תימנע מלבצע השקעות חדשות בתחום. נבחנת האפשרות לאפשר לה להמשיך להשקיע בפרויקט הנמצא כרגע בשלבי בנייה בעיר דליאן.

קרדן NV ממשיכה לנהל מו"מ מול נציגות מחזיקי האג"ח ביתר הנושאים הקשורים להסדר החוב. שתי הסוגיות המרכזיות שטרם הוסכמו נוגעות לתוספת הריבית שתעניק החברה למחזיקים במסגרת ההסדר, ולשיעור הקצאת מניות החברה שיקבלו האחרונים.

הבנות בנוגע לשיעבודים

עוד נדרשת החברה להגיע להבנות מול המחזיקים בנוגע לשיעבודים שיוטלו על נכסיה, וכן בנוגע לשיעור כיסוי החוב שאליו היא תידרש להגיע כדי שתוכל לחזור לפעול ללא הגבלות על פעילותה.

מקרדןNV נמסר היום כי: "הסדר החוב נועד למטרה אחת בלבד, והיא פריסה של התשלומים העתידיים. זאת בהתאם למדיניות ברורה לאורך השנים של עמידה בהתחייבויות, והחזר חובות בסך למעלה מחצי מיליארד אירו עד כה. גם במקרה זה החברה התחייבה לתשלום מלוא החוב, וכך יהיה. מתקיים שיתוף פעולה מלא בין החברה לבין הנציגות, במטרה להסדיר את הנושא, ואנו מאמינים ומקווים שניתן יהיה להגיע להבנות משותפות בקרוב".

מצבה הפיננסי של קרדן NV הוא בכי רע כבר יותר משנתיים, ובשבועות האחרונים חלה הידרדרות שבאה לידי ביטוי בהצמדת הערת "עסק חי" לדוחותיה הכספיים, ובהורדת דירוג החוב של החברה בשתי דרגות ל-CC, דרגה אחת לפני חדלות פירעון.

בפני החברה עומד תשלום אג"ח ענק של 101 מיליון אירו בפברואר הקרוב, ועוד לפני כן, בחודש דצמבר, היא נדרשת להשיב הלוואה של 28 מיליון אירו לבנק דיסקונט. מול אלה יש לקרדן כיום גירעון של 98 מיליון אירו בהון החוזר (סולו) וקופת המזומנים שלה ריקה כמעט לגמרי.

בעוד שקרדן NV ניצבת לפני הסדר חוב, בקרדן נדל"ן, החברה הבת של הזרוע האחות קרדן יזמות (גם היא בשליטת גרינפלד ושנור), העסקים כרגיל. בסוף השבוע נהנתה החברה מביקושי יתר גבוהים במכרז המוסדי במסגרת הנפקת אג"ח של עד 125 מיליון שקל שהיא מקדמת.