כל מה שצריך לדעת לקראת השימוע של טבע על הקופקסון

השימוע בביהמ"ש העליון בארה"ב יחל ב-15 באוקטובר ■ ב-5 מתוך 6 ערעורים מסוג זה העליון הפך את ההחלטה ■ בין השימוע לפסיקה עוברים בממוצע 58 ימים

ארז ויגודמן / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
ארז ויגודמן / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

בעוד עשרה ימים ישמע בית המשפט העליון בארה"ב את טיעוני טבע בנוגע לתוקף פטנט הקופקסון. ההחלטה שתתקבל בסופו של התהליך (לא באותו היום) תשפיע מהותית על טבע. השימוע ייערך ב-15 באוקטובר (ערב שמחת תורה - כך שבארץ לא יתקיים מסחר באותו יום ולמחרת), ובו ישמעו השופטים את ערעור טבע בנוגע לקיצור תוקף הפטנט שמגן על הקופקסון, התרופה הנמכרת והרווחית ביותר שלה, בפני תחרות גנרית.

הקופקסון, לטיפול בטרשת נפוצה, נמכר במחצית הראשונה של השנה בכ-2 מיליארד דולר, ולפי הערכות הוא אחראי על כמחצית מרווחי טבע . ביולי 2013 קבע בית המשפט הפדרלי לערעורים בארה"ב כי הפטנט שמגן על הקופקסון יפוג במאי 2014 ולא בספטמבר 2015. וכך, פקע הפטנט לפני למעלה מארבעה חודשים, אך עד כה לא נכנסו לשוק תרופות גנריות מתחרות, מכיוון שרשות המזון והתרופות של ארה"ב (FDA) לא אישרה אותן בינתיים.

אחת מהמתחרות של טבע, המפתחת "קופקסון גנרי", היא מיילאן. בלי קשר לקופקסון, מנייתה זינקה בשני ימי המסחר האחרונים ב-11%, לשווי של 18.8 מיליארד דולר. הזינוק הגיע גם על רקע העלאת תחזיות החברה לרבעון השלישי, וגם בשל ספקולציות על אפשרות מיזוג בינה לבין טבע.

האנליסטים ב-Wells Fargo טוענים שמיזוג כזה עשוי להיות אטרקטיבי מבחינה פיננסית, אך אינו סביר אסטרטגית, משום שלא סביר שטבע תבצע רכישה גדולה דווקא בתחום הגנריקה. טבע, בניהולו של ארז ויגודמן, נסחרת בת"א ובניו יורק בשווי 46.9 מיליארד דולר.

לכל דחייה בתחרות גנרית בקופקסון יש משמעות פיננסית משמעותית לטבע - בעבר היא דיווחה שכל חודש עיכוב בהשקת גנריקה יוסיף כ-78 מיליון דולר להכנסות נטו, ו-8 סנטים לרווח למניה ב-2014. נוסף על כך, לטבע יהיה עוד זמן להעביר מטופלים לגרסה החדשה של הקופקסון, שניתנת שלוש פעמים בשבוע - גרסה המוגנת בפטנט.

טבע ביקשה לערער על החלטת בית המשפט לערעורים, ובית המשפט העליון קיבל את בקשתה. לקראת השימוע, בדויטשה בנק פרסמו באחרונה סקירה ובה ציינו כי "תוצאה חיובית עשויה לתת לטבע זמן נוסף להעביר מטופלים לגרסה החדשה של הקופקסון".

לדברי האנליסטים גרג גילברט וגרג פרייזר, "בעוד שהשאלה העומדת בפני בית המשפט היא חוקית, ולא נוגעת ספציפית לתוקף הפטנט שבמחלוקת, אפשרות אחת לתוצאה היא שבית המשפט העליון יקבע שבית המשפט לערעורים שגה בקביעתו על אי-תקפות הפטנט, ויחזיר את הדיון לאותו בית משפט.

"צעד כזה יאריך את לוח הזמנים המשפטי מעבר לסוף 2014-תחילת 2015. עיכוב כזה יגדיל משמעותית את תחזיותינו בנוגע לתזרים המזומנים והשווי של טבע", כותבים האנליסטים. עוד הם מזכירים, שנוסף על לוח הזמנים המשפטי, יש גם לוח זמנים רגולטורי, וכי "ה-FDA יכולה לאשר גנריקה בכל רגע".

להערכת האנליסטים, קשה לקבוע מה תהיה התוצאה המשפטית, אך כרקע הם מספקים סטטיסטיקות מהעבר: מתוך שישה מקרים שבהם היה שימוע מסוג זה בבית המשפט העליון, רק במקרה אחד אושררה החלטת בית המשפט לערעורים, בעוד שבשאר המקרים הפך בית המשפט העליון את ההחלטה, או החזיר אותה לדיון נוסף. סטטיסטיקה נוספת קובעת שבין השימוע לפסיקה עוברים בממוצע 58 ימים.