לנדאו: "התיירות הרפואית - תרנגולת המטילה ביצי זהב"

על פי האוצר, השילוב בין הטלת מיסוי על תיירות רפואית ומיסוי ההכנסות של בתי החולים הפרטיים בפרט, יניבו יחד 130 מיליון שקל שינותבו לטובת קיצור תורים בבתי החולים הציבוריים

עוזי לנדאו / צילום: אוריה תדמור
עוזי לנדאו / צילום: אוריה תדמור

שר התיירות עוזי לנדאו יוצא היום (ב') בהתקפה חריפה נגד הסעיף בחוק ההסדרים שמבקש להטיל מס מיוחד בגובה 15% לפחות על הכנסות בתי החולים וספקי הבריאות השונים שמקורן מתיירות רפואית. לדבריו, מדובר ב"שחיטת תרנגולת המטילה ביצי זהב", שתגרום נזק בלתי הפיך לענף התיירות ולתדמית ישראל בעולם, כמו גם לחולים ולעסקים הקטנים והבינוניים בישראל.

לנדאו מתנגד מאותה סיבה גם לביטול הפטור ממע"מ בגין אשפוז תיירים רפואיים, אך מציג התנגדות גם לסעיף אחר בחוק ההסדרים בלי לציין שאינו קשור לתיירות המרפא: הכוונה להטיל מס מיוחד מעבר לתקרת הכנסות מסוימת בבתי החולים הפרטיים בלבד. על פי האוצר, השילוב בין הטלת מיסוי על תיירות רפואית ומיסוי ההכנסות של בתי החולים הפרטיים בפרט, יניבו יחד 130 מיליון שקל שינותבו לטובת קיצור תורים בבתי החולים הציבוריים. השר לנדאו, לעומת זאת, חושב אחרת: "לא זו בלבד שההחלטה הזו לא תכניס כסף לקופת המדינה, אלא היא תגרום לאובדן הכנסות של למעלה ממיליארד שקל בשנה למשק, וכן לאובדן של למעלה מ-60,000 תיירים בשנה".

הסכום הזה של למעלה ממיליארד שקל בו נקב לנדאו מיוחד לכלל ההכנסות מתיירות רפואית גם במעגל של ספקי הבריאות וגם במעגל השני והשלישי עימם באים התיירים במגע, כך שלפי התיאוריה של לנדאו הטלת המיסוי תביא לכך שלא יגיע לארץ אפילו תייר רפואי אחד. "אם מעלים בצורה כזו את המחירים התיירים יפסיקו להגיע. מה שכן יגיע הוא פגיעה בעסקים: בבתי מלון, במסעדות, בשירותי הסעה ומוניות, בסופרמרקטים וחנויות מכולת, וכמובן- בציבור החולים", הוסיף לנדאו. לדבריו, מדינות כמו טורקיה וגרמניה דווקא משקיעות משאבים רבים בחיזוק ענף התיירות הרפואית, ומשמעות התוכנית של משרדי הבריאות והאוצר היא שהתיירים הרפואיים שמגיעים כיום לישראל יעדיפו את המדינות האחרות.

לנדאו טוען בנוסף כי לתיירות הרפואית פוטנציאל גדול לשיפור תדמיתה של ישראל בעולם, ועל כן ודאי שאין לפגוע בענף: "לא בכל יום מתגלגלת לידינו הזדמנות לתרום לתדמיתה החיובית של ישראל בעולם. מדינת ישראל משקיעה משאבים אדירים לטובת מאמצי הסברה, רבים מהם נופלים על אזניים ערלות. תיירות המרפא מזמנת לנו הזדמנויות יקרות מפז להסברה חיובית".

בדברי ההסבר לעניין הטלת המיסוי על תיירות רפואית במסגרת חוק ההסדרים, נכתב: "אחת מאותן השפעות שליליות על המטופלים הישראליים היא קיומם של תמריצים כלכליים של השחקנים המרכזיים במערכת הבריאות, מנהלי בתי חולים ורופאים, להעדיף את מתן השירותים הניתנים לתייר על פני אלה הניתנים לחולה הישראלי. העדפה זו מביאה לגידול במשכי ההמתנה של החולה הישראלי לשירותים רפואיים, מן הטעם שהתשתיות הרפואיות - היקף כוח אדם, היקף אמצעי אבחון וטיפול וכדומה - מוגבלות. העדפה זו אף מביאה, בחלק מן המקרים, להסטה של כספים וכוח אדם רפואי איכותי מטיפול בחולה הישראלי לטיפול בתייר הרפואי".