התקציב יובא מחר לאישור הממשלה; עמיר פרץ צפוי להתנגד

פרץ תוקף את לפיד ואת אנשי אגף תקציבים: לפיד נוסע פול גז בניוטרל; אנשי אגף תקציבים עובדים בשיטת המסחטה

עמיר פרץ / צלם: תמר מצפי
עמיר פרץ / צלם: תמר מצפי

בעוד מרבית שרי הממשלה מתכוונים לתמוך בתקציב המדינה לשנת 2015 שיובא מחר להצבעה בממשלה, מותח השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, ביקורת חריפה על התקציב בטענה כי מדובר בתקציב אנטי-חברתי.

פרץ, שככל הנראה יהיה אחד השרים הבודדים שיצביעו נגד התקציב, יוצא למתקפה גם נגד שר האוצר, יאיר לפיד. "שר האוצר מתנהג כמו נהג שנמצא על רכב ונוסע פול גז בניוטרל", אמר היום פרץ ל"גלובס". "לצערי הרב אני לא רואה שהמגמה הזו תשתנה. הוא בודק מבחינה יומיומית מה הנושאים הפופולריים שצריך לעסוק בהם ולא בהתמודדות אמיתית עם קשיי החברה הישראלית ואני לא מוכן להיות חלק מזה. אין פה שר אוצר שמקיים דיונים משמעותיים. הדיונים סביב התקציב היו דיונים שאינם ראויים לדיון הכלכלי-חברתי הבסיסי ביותר, בלשון המעטה. מחר יתקיים דיון שברובו לפרוטוקול, שבו יעבירו שעות מתישות שבסופן הצבעה שמקורה בדילים שנרקמו מאחורי הקלעים. אני לא אהיה שותף לזה", מצהיר השר להגנת הסביבה.

לדברי פרץ, חרף הטענות של לפיד כי מדובר בתקציב חברתי, התקציב שיאושר מחר אינו נותן מענה לצרכים החברתיים. "התקציב שמגיש שר האוצר אין בו יעדים, אין סדרי עדיפויות ואין תעוזה וודאי אין בו התמודדות עם המסר המרכזי שלפיד ניסה לשווק כשאמר שמדובר בתקציב תחברתי. אני מכיר הרבה תקציבים, וזה תקציב לעג. לעג חברתי, לעג לכל המגמות החברתיות הנדרשות בתקופה כזו. התקציב שיאושר ינציח את המצב שבו הפערים החברתיים ימשיכו לצמוח, במקום לשים במרכז העשייה והתקצוב נושאים כמו הדוח למלחמה בעוני".

השר להגנת הסביבה מתכוון לדרוש מחר בישיבת הממשלה את אימוץ דוח ועדת אלאלוף וכן לקדם את העלאת שכר המינימום. "אני דורש שיאמצו את דוח המלחמה בעוני ככתבו וכלשונו ואני מתכוון להעלות מחדש את נושא שכר המינימום", הוא מצהיר. "ב-2006 קידמנו את חוק שכר מינימום, שבתוכו נכללו הפעימות החברתיות ואז הצבנו את היעד של 4,600 שקל לחודש עד 2008. לצערי, רק בשנה האחרונה מגיעים ל-4,350, ולכן אני חושב שצריך להציב יעד חדש ואין כלי יותר משמעותי ואטרקטיבי בצמצום פערים מאשר העלאת שכר המינימום. כל הטענות שזה יביא למשבר משקי ופיטורי עובדים, כולן הסתברו כטענות שאין להן יסוד. זה גרם לפעילות משקית גדולה יותר ולתוספת מקומות תעסוקה".

פרץ יודע כי הצעתו תתקל בהתנגדות ולכן מתכוון לפעול לקידום הנושא גם באמצעות חקיקה פרטית. הצעת חוק להעלאת שכר המינימום ל-30 שקל לשה כבר הועלתה בכנסת הנוכחית על ידי דב חנין, ופרץ מתכוון לפעול לקידומה.

למרות התנגדותו של פרץ התקציב יאושר מחר, לאחר שאנשי אגף תקציבים יצליחו להגיע להסכמות עם כל השרים בנוגע לתקציבי משרדיהם. "אנשי אגף תקציבים מפעילים את שיטת המסחטה", אומר פרץ. "הם מעמידים בפני כל שר את עניין תקציב המשרד כתנאי להצבעה על כל התקציב כולו. אני לא מסכים שיקיימו איתי דיונים תחת סחיטה. המשרד להגנת הסביבה הוא לא משרד פרטי שלי והנושאים של המשרד לא קשורים לבני משפחתי. הם קשורים לכלל הציבור בישראל ואני מתכוון להיאבק עליהם, אבל לא אסכים בשום פנים ואופן שיכופפו לי את היד דרך השיטה הזו כדי להצביע על התקציב כולו, כי כפי שזה עומד להיות מאושר רק יורחבו הפערים החברתיים.

"ישראל נמצאת במקום הראשון המאוד לא מכובד בפערים חברתיים, ואנשי אגף תקציבים הופכים את התקציב לעניין טכני במטרה לסגור את הפאזל. הם מנסים פה לתפור טלאי על טלאי. הדבר מתעצם עוד יותר כשמדובר בממשלה שאין בה תחושה של יעדים משותפים. כל אחד מושך לכיוון שלו, כל מפלגה מנסה להשיג לטובת הצרכים המאוד ספיציפיים, כמו הבית היהודי שפועלים באופן סקטוריאלי".

פרץ מבהיר כי ימשיך לפעול גם בכנסת לקידום הנושא וגם יקיים על כך דיון בסיעת התנועה. "אני לא מתכוון לאפשר יותר לממשלה להתעלם מהנושאים המשמעותיים ביותר מבחינתי", הוא אומר, "כמו ביטול דמי אבטלה לצעירים, כמו ביטול עבודה מועדפת למתדלקים, וכל מיני דברים שפה האוצר מרוויח 40 מיליון, שם 40 מיליון שקל, אבל הם מהווים פגיעה חברתית קשה. במקום זה, אפשר היה להטיל מס מלחמה. הציבור היה מרגיש עם זה נוח ויבין שהוא חייב לשאת בנטל. אני לא מתכוון לתקופה ממושכת אלא באופן זמני לגבות אחוז מס אחד נוסף מהציבור, וכבר יתווספו 3 מיליארד שקל לקופת המדינה. הכסף הזה ילך לנושאים חברתיים. הרי ממילא כל האוכלוסיות שמתמודדות עם המלחמה הן אנשי הפריפריה, הצפון, הדרום, שהם גם נפגעו מהמלחמה, וגם זקוקים לחיזוק חברתי".

כאמור, שר האוצר יאיר לפיד יגיש מחר את תקציב המדינה לשנת 2015 לאישור הממשלה, תקציב אותו הוא מכנה "חברתי" אשר נועד "לחזק את השכבות החלשות ומעמד הביניים". התקציב יעמוד על סכום של 328 מיליארד שקל - גידול של 12.5 מיליארד שקל לעומת שנת 2014. סכום זה כולל תוספת חד-פעמית של 4.3 מיליארד שקל עבור משרד הביטחון. יעד הגירעון יעמוד כידוע על 3.4% מהתוצר. "עקרונות התקציב מתבססים על כלכלה מבוססת חדשנות וחיזוק האדם העובד", נכתב בהודעה לתקשורת מטעם משרד האוצר.