גדעון סער נגד בג"ץ

אם סער יוצא נגד בג"ץ ללא מניע פוליטי - כנראה יש לו סיבה טובה

טרם פרישתו מהחיים הפוליטיים הכניס את עצמו שר הפנים גדעון סער למאבק מעניין וחשוב נגד בג"ץ. הרקע הוא חוק המסתננים והחלטת בג"ץ שפסלה אותו ובמקביל הורתה לפרק תוך 90 יום את מתקן "חולות" שבו כלואים המסתננים ללא משפט.

סער אומר כי "אסור לקבל את החלטת בג"ץ כסוף פסוק, (כי) החברה הישראלית לא יכולה לספוג את המסתננים".

את הדברים האלה אמר סער הבוקר (ב') בדיון בוועדת הפנים של הכנסת על החלטת בג"ץ ומדיניות הממשלה בקשר למבקשי המקלט. סער הודיע כי הוא מתכוון להביא לכנסת הצעת חוק שתעקוף למעשה את החלטת בג"ץ. בנוסף הודיע השר כי לדעתו "יש להגביל את סמכות בג"ץ בעניין המסתננים".

ספיגת המסתננים

יש פה ללא ספק בעיה שהיא גם אנושית וגם חוקתית. אנושית מהבחינה של אותם אלפי אנשים שמגיעים לכאן חסרי כל, אנשים אומללים שנעים ונדים בחיפוש אחר בית. מנגד, קיימת מדינת ישראל שיש לה בעיות מעל ומעבר, גם בלי המסתננים.

סער אומר שהמדינה לא יכולה, לא מסוגלת, "לספוג" את המסתננים. אני לא מתכוון להביע דעה בעניין זה, שכן אין לי את הנתונים הדרושים לכך. מצד שני, אין גם סיבה להאמין שסער אומר את הדברים ללא כל בסיס. הוא כן יודע את הנתונים, הוא כן יודע את המצב, ואם הוא החליט לצאת למאבק בעניין הזה, כאשר לא יכול להיות לו מניע פוליטי - כנראה שיש לכך סיבה טובה.

לא מיותר לציין כי סער מאז ומתמיד תמך בבג"ץ, שלא כמו רבים במחנה הימין שאליו הוא משתייך.

בעיות אחרות למכביר

ארגוני זכויות האדם טוענים נגד מדיניות הממשלה כי היא פוגעת בזכותו של האדם לחירות ולחופש. יכול להיות שזה נכון. בעצם, בטוח שזה נכון. אם כולאים אנשים, ועוד ללא משפט, זה לא דבר שעולה בקנה אחד עם החוק והמוסר.

מצד שני, ויש צד שני ושלישי ורביעי, יש לנו מולנו חמאס, דאע"ש, סוריה, הפלסטינים, חיזבאללה.

יש אומרים שכמה אלפי מסתננים, או אפילו עשרות אלפים, לא יעשו את ההבדל. שוב, צריך לדעת את הנתונים, כפי שסער כנראה יודע אותם. בכל מקרה, אין פה רעים וטובים, רק מתלבטים.

בג"ץ ידון ויתחשב

לגבי בג"ץ - באיזו מידה ועד כמה בג"ץ רשאי וצריך להתערב בנושאים אופרטיביים שהם בסמכות הממשלה? בג"ץ, צריך לזכור, פוסק על-פי חוק. וגם זה לא תמיד, לפעמים הוא מפרש חוקים בצורה רחבה ביותר כדי להגיע למטרה הרצויה לו (ראה מקרה אילנה דיין וסרן ר').

גם בג"ץ עלול לטעות. כאשר מגיעים למסתננים, אני מעז לחשוב שהשופטים יודעים מעט מאוד על הנושא על כל השלכותיו. במדינה כמו ישראל, יש להתחשב גם בגורמים נוספים - אחרת הדבר עלול להיות מזיק מאוד.