טרכטנברג: "פערי המחירים של מוצרי היסוד בלתי נתפסים"

טרכטנברג: "העובדה כי ברלין קורצת לצעירים ישראלים היא סכנה ממשית" ■ על הוועדה שבראשה עמד: "כשלנו... יכול להיות שהייתי מקבל החלטות אחרות" ■ על משה כחלון: "השמועות שאצטרף למפלגה שלו מופרכות"

מנואל טרכטנברג / צילום: איל יצהר
מנואל טרכטנברג / צילום: איל יצהר

במלאות 3 שנים להגשת דוח ועדת טרכטנברג, פרופ' מנואל טרכטנברג, שהתארח היום (ב') במרכז להעצמת האזרח, התייחס ארוכות ליוקר המחיה ולאי-השוויון בישראל ואמר כי "פערי המחירים של מוצרי היסוד בין ישראל לעולם הם בלתי נתפסים. אם הייתי צריך לקבל את אותן ההחלטות שלא בלחץ שבו הייתה הוועדה נתונה, בתוך 49 ימים - יכול להיות שהייתי מקבל החלטות אחרות".

טרכטנברג הודה כי הוועדה שבראשה עמד נכשלה במיוחד בתחום הדיור. לדבריו, "יישום המלצות הדוח דורש מחויבות שלטונית מתמשכת - וכאן כשלנו. כשזיכרון המחאה דועך, מחויבות השלטון פוחתת".

טרכטנברג הוסיף ואמר כי הכישלון הגדול ביותר של יישום מסקנות הוועדה הוא בתחום הדיור, וטען כי יש צורך בפעולה מאסיבית בתחום ההיצע. "חלק משמעותי בפן של ההמלצות בנושא יוקר המחיה לוקח זמן. תוצאות של העבודה בנושא רשות היסים יוכלו להיראות ולהיחוות על-ידי הציבור רק בעוד שנתיים", אמר.

טרכטנברג הוסיף עוד כי "לחברה הישראלית יש מכנה משותף ערכי - החתירה לצדק חברתי. אנחנו אולי לא מסכימים על פתיחת חנויות בשבת, אבל כחברה אנחנו מסכימים על גבולות אי-השוויון. בתחום יוקר המחיה הייתה התקדמות, אבל הפערים מול העולם הם בלתי נתפסים כשמשווים מחירי מוצרים בין סופרמרקט אחד לשני. העובדה כי ברלין קורצת לצעירים ישראלים היא סכנה ממשית".

כמה עולה בישראל סל המוצרים מברלין שהסעיר את הרשת?

לא תאמינו כמה שילם ישראלי בטוקיו בקנייה בחנות נוחות

"אני ישראלי, וזה מכתב הירידה או ההתאבדות שלי"

טרכטנברג הפנה אצבע מאשימה לממשלה בכך שהיא מתמקדת יותר בענייני הביטחון והמדיניות ופחות בנושאים הכלכליים-חברתיים. "אחת הבעיות היא שראש ממשלת ישראל הוא דבר ראשון ראש ממשלה לעניינים ביטחוניים ומדיניים, ולכן הוא לא יכול להכיל והוביל הובלה מתמשכת בנושא הכלכלי חברתי. הוא עושה לזה מיקור חוץ - בדרך-כלל למשרד האוצר, וזה בעייתי כי למשרד האוצר יש מדיניות משלו", לדברי טרכטנברג.

בנוגע לאי-השוויון אמר טרכטנברג כי "אין כיום בשום מקום בעולם נוסחה גואלת - נוסחה למדיניות חברתית כלכלית שיודעת לשמר את כלכלת השוק ויחד עם זאת להפחית בצורה משמעותית את בעיית אי-השוויון שנמצאת כרגע במצב יותר חמור מתקופת המהפכה התעשייתית במאה ה-19".

טרכטנברג התייחס גם לשמועות לפיהן הוא הצטרף לרשימה שמקים שר התקשורת לשעבר משה כחלון, ואמר: "אני וכחלון לא דיברנו כבר שנה וחצי, השמועות שאצטרף למפלגה שלו מופרכות".