תמיר: "יכולתי להרוויח פי 10 בחו"ל, אבל נשארתי כאן"

אמיר חצרוני: "בישראל אוהבים מלחמות, התנחלויות ולעשות ילדים - אלה תחביבים שעולים הרבה כסף" ■ תמיר: "כבר שכחתם מה עשו ליהודים באירופה?"

אלדד תמיר / צילום: תמר מצפי
אלדד תמיר / צילום: תמר מצפי

יוקר המחיה חזר בימים האחרונים לכותרות, ובציבור עולים קולות של חזרתה של המחאה החברתית מקיץ 2011, ואפילו דפני ליף, ממנהיגי המחאה של לפני 3 שנים, מקיימת שיחות ומגעים כדי לגייס את התמיכה הדרושה לפתיחת מהלך חדש.

"גלובס" מסקר באופן נרחב את קולות המחאה שהתבטאו גם בירידה של מספר לא קטן של צעירים מהארץ ומעבר לברלין, שם לדבריהם יוקר המחיה לא מעיק כמו בישראל.

כתבות נוספות בנושא:

ישראלים שהיגרו לברלין: זה מה שאנחנו משלמים בסופר

הדולר ירד, הסחורות צנחו - ומחירי המוצרים בסופר לא השתנו

מנכ"ל האוצר לשעבר: "לעודד הגירה לברלין זה הכי נמוך"

צפו במוצרים בגרמניה שנמכרים במחירים מעוררי קנאה

כמה עולה בישראל סל המוצרים מברלין שהסעיר את הרשת?

לא תאמינו כמה שילם ישראלי בטוקיו בקנייה בחנות נוחות

אמש (ב') בתוכנית "לילה כלכלי" בערוץ 10 התקיים פאנל סוער בנושא יוקר המחיה והישראלים שמהגרים לברלין, בהשתתפות פרופ' אמיר חצרוני מאוניברסיטת אריאל; אלדד תמיר, מנכ"ל בית ההשקעות תמיר פישמן; וליאת רון, פרשנית ב"גלובס".

פרופ' חצרוני החל ואמר כי הוא מבין את הישראלים שמהגרים לברלין, כי מדינת ישראל, לדבריו, היא לא מדינה משתלמות - לא "Cost Effective" ולא "Good value for money" - ובמילים אחרות, יוקר המחיה מקשה על החיים כאן. "מי שנמצא במדינת ישראל מסיבות אמוציונליות - זה בסדר, אבל ברמה האובייקטיבית, בכיוון השני אין תור בשגרירויות אירופה להוציא דרכונים ישראליים", אמר.

חצרוני אמר כי ישראלים מהגרים כי "עם ציונות לא קונים בסופר - אפילו לא בסופר אלדי (רשמת המזון המוזלת ברגמניה) ולא בטיב טעם. מי שרוצה להיות כאן מסיבות אמוציונלית - זו זכותו. אני בטח לא מורה לאנשים מה לעשות, למרות שיש לי מספר אזרחויות, ואני אירופאי כמו שאני ישראלי".

לדברי חצרוני, "במדינת ישראל אוהבים 3 דברים: מלחמות, התנחלויות ולעשות ילדים. שלושת הדברים האלה זה תחביבים שעולים הרבה כסף. צריך לבחור - או מלחמות או שיהיו כאן חיים טובים. באירופה גם עושים פחות ילדים, אז אפשר להשקיע יותר כסף פר ילד".

ליאת רון הוסיפה כי "אם המדינה רוצה להקל - שאחת ולתמיד תטפל ביוקר המחיה, ולא תקים לנו כל מיני ועדות שאחר-כך ממילא לוקחים את הדוחות שלהן וזורקים אותם לפח. תפתחו את היבוא לכל מוצרי המזון, תפרקו את המונופולים, ואז אנשים יוכלו לבוא מברלין לישראל ולחיות כאן בכבוד".

אלדד תמיר אמר לאלה שמהגרים לברלין: "כבר שכחתם מה עשו ליהודים שם?". חצרוני השיב לו כי "עם 4,000 שקל בחודש אתה לא זוכר שום דבר". תמיר השיב כי "יכולתי להרוויח פי 10 יותר במקום אחר, אבל בחרתי להישאר כאן".

רון אמרה לתמיר: "אתה חי טוב כאן. מי שמרוויח 4,000 שקל בחודש לא מדבר על איכות חיים". חצרוני צעק לעברו: "היום ליהודים באירופה הרבה יותר בטוח מיהודים בעוטף עזה שחטפו אלפי טילים".