הדולר ירד, הסחורות צנחו - ומחירי המוצרים בסופר לא השתנו

היבואנים והיצרנים ניצלו את ההזדמנות לשיפור רווחיהם ■ אחד הספקים: "אני לא מוריד לרשתות מחיר, כי אחר-כך להעלות את המחיר זה קריעת ים סוף" ■ מנכ"ל ויקטורי: בעבר כשהסחורות התייקרו הם ידעו להעלות מחירים מיד

מי שחשב שחרם הקוטג' והמחאה הצרכנית הגדולה שפקדו אותנו לפני 3 שנים ישנו באופן מהותי את התנהלות הספקים בישראל, כנראה ששגה - לפחות באופן חלקי.

את העדויות לכך ניתן למצוא בשני מישורים: האחד - שער הדולר, שעד לעלייה האחרונה רשם שפל במשך שנה שלמה. השני - מחירי הסחורות בעולם, שצנחו בשנה החולפת בשיעור דו-ספרתי.

בשבועות האחרונים יש לדולר עדנה. מהשפל שפקד את הדולר השנה, הוא כבר עלה בשיעור של כ-7% ל-3.67 שקלים לדולר. אבל בחינה של שער הדולר בכל השנה החולפת, וגם בזו שקדמה לה, מצביעה על שחיקה במעמדו של הדולר, ששיחקה לטובת כיסיהם של היבואנים בישראל. אותם יבואנים בחרו לגלגל את הירידה בשער הדולר היישר לכיסם ולא לכיס הצרכנים.

מאז השיא שכבש הדולר ביולי 2012, שבו הגיע שערו ל-4.08 שקל, המטבע הלך ונשחק, ולמרות העלייה האחרונה בשערו, הוא עדיין רחוק מהשיא של שנת 2012.

מיותר לציין כי קודם לכן נסחר הדולר בשער גבוה אף יותר, וכי בחודשים האחרונים הוא רשם שפל של 3.4 שקלים לדולר. אם תרצו, לפחות לפרקי זמן לא מבוטלים, היבואנים נהנו משער דולר הנמוך בכ-17% מאותו שיא.

במחצית הראשונה של השנה, שערו הממוצע של הדולר לא חצה את קו 3.5 שקלים. כיצד, אם כן, השפל בשער הדולר לא בא לידי ביטוי בהורדת מחירי כל המוצרים המושפעים מהדולר?

סיור מהיר במדפי הסופרמרקט ממחיש זאת היטב. חברת אסם-נסטלה מייבאת מארה"ב את דגני הבוקר צ'יריוס, טריקס ופייבר 1. מחירם של שלושת המוצרים לרשתות השיווק לא ירד בשנה החולפת, למרות שער הדולר הנמוך.

ברשתות טוענים כי אסם נהנתה משער הדולר הנמוך גם במוצרים שהיא מייבאת ממקומות אחרים, כמו למשל "מנה חמה" המיוצרת בתאילנד.

אסם-נסטלה אינה היחידה. חטיפי הדגנים נייצ'ר ואלי מיוצרים בארה"ב על-ידי חברת ג'נרל מילס. מדוע אם כן מחירם לרשתו השיווק לא ירד? בחברת ליימן שליסל, המשווקת את המותג, אומרים כי לא הורידו את המחיר לרשתות, כיוון שחברת ג'נרל מילס ישראל, המוכרת להם את המותג, לא הורידה את המחירים.

מנכ"ל ג'נרלס מילס ישראל, דני נגל, אומר ל"גלובס": "עשינו מבצעים יותר גדולים בשל שער הדולר. המחיר בפועל, המחיר הממוצע לצרכן, ירד לפי סטורנקסט ב-4%. בנוסף, מספטמבר או אוקטובר 2013 התחלנו לייבא חצי מהסחורה מספרד ולא מארה"ב".

- מדוע לא הורדת את המחיר לרשתות השיווק?

"אני לא מוריד לרשתות מחיר אלא עושה מבצעים, כי אחרת להעלות את המחיר זה קריעת ים סוף".

גם חברת דיפלומט, המייבאת מארה"ב שורה של מוצרים ובהם לדוגמה חרדל היינץ, לא הורידה מחירים ואף סירבה להגיב לעניין. חברת דנשר בחרה שלא להוזיל את הג'ל לגילוח אדג'; ואילו חברת שסטוביץ לא הוזילה את מחיר דיאודורנט ספיד סטיק לגברים, שאף הוא מיוצר בארה"ב, ויזמה מבצעי מכירה ברשתות.

קמעונאים טוענים כי חברת סידס, המייבאת את סוכריות m&m's, השאירה את הרווח המצטבר מהירידה בשער הדולר בקופתה, ואולם החברה טוענת בתוקף כי גלגלה את ההוזלה לצרכן.

לדברי החברה, "כיבואנית, סידס מתחשבת בשערי המטבע כחלק מהתמחור השוטף של הפריט. לאור ירידת הדולר המתמשכת ולמרות שינוי המגמה הקיצוני לו אנו עדים בחודש האחרון, סידס ביצעה הוזלת מחיר על מגוון מוצרי m&m's לרשתות שנכנסה לתוקף לפני יותר מחודשיים. להלן מחירי הצרכן החדשים: m&m's באריזת 48 גרם - 5 שקלים במקום 6.5 שקלים - הנחה של 24%. מוצר m&m's באריזת 150 גרם - 12.90 שקל במקום 16 שקל - הנחה של 20%".

"אף ספק לא הוריד מחירים"

גם חלק לא מבוטל מהסחורות החקלאיות רושם שפל. בשנה החולפת צנח מחיר החיטה ב-35%, מחיר התירס צנח ב-33%, ומחיר הסויה ב-30.2%. אלה לא הסחורות היחידות שירדו, ולרשימה אפשר לצרף את האורז, שמחירו ירד בשנה האחרונה ב-15.4%, ואת מחיר הסוכר שירד ב-11%.

למרות זאת, מחירים של מאות רבות של מוצרים, המושפעים מהירידה במחירי הסחורות, לא ירד. כאן ניתן למנות מוצרים כמו עוגות, קרקרים, קמח, סוכר, אורז, תרכיזים ממותקים ועוד.

לדברי בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, רמי לוי, "כשהדולר ירד, אף אחד לא הוריד מחירים. יכול להיות שעשו מבצעים יותר מעמיקים בגלל בדולר, אבל בתכל'ס הם לא הורידו מחירים. עכשיו כשהדולר עולה, אין שום סיבה שהם יעלו את המחירים".

אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי השליטה ברשת ויקטורי, אומר ל"גלובס" כי "המחירון לא שונה. היו יותר מבצעים עמוקים". לדבריו, אסם ביצעה הפחתה במחיר חלק מדגני הבוקר, אך מחירים של דגני הבוקר המיוצרים בארה"ב לא ירד.

"אסם לא נגעה במחיר המנה החמה. המחיר של נייצ'ר ואלי לא ירד. אף ספק לא הוריד מחירון. הספקים נותנים הנחות גדולות יותר, כל אחד מסיבותיו הוא. אף ספק לא בא ואמר לי שהדולר ירד, אז עושים מבצע - או שמחירי חומרי הגלם ירדו, ולכן יש מבצע. בעבר הם העלו מחירים בעקבות עלייה במחירי התשומות. היו באים ואומרים 'תראה מה קורה לחיטה, מה קורה לקקאו'. למעט ההורדה שעליה דיברתי, לא הייתה ירידת מחירון, ואם הייתה ירידה, הקטינו את ההנחה המסחרית באותו פריט - המשמעות של זה היא שהמחיר לרשת לא ירד".

- וכשאסם, למשל, נהנית עכשיו גם ממחירים נמוכים של הסחורות?

"למה רק אסם? כולם. סוגת הורידה את מחירי הקטניות? היא הורידה את המחירון לחיטה? בקמח עשו לאחרונה מבצעים. ברמה עקרונית, המחירון של הספקים הוא ברזל, כי יש קהל שמוכרים לו במחירון הזה".

בהתייחס לכך אומר ל"גלובס" מנכ"ל חברת סוגת, ג'יל גמון, כי "מחיר האורז בבורסת הסחורות של שיקגו לא משקף את מחירי האורז באזורים כמו הודו, תאילנד, קמבודיה וויאטנאם, שמהם אנחנו רוכשים את האורז. שנית, גם כשהשקל נחלש מול הדולר, יש לנו אותה השפעה, ולכן על כל טון אנחנו מוסיפים כמה דולרים כדי לאפס מול המטבע המקומי. בעקבות הירידה במחיר הסוכר בעולם הורדנו את מחיר הסוכר לרשתות השיווק".

חברת דנשר, יבואנית ומשווקת של מותג אדג', סירבה להתייחס לסוגיית הורדת מחיר המוצר לרשתות השיווק, ובחרה לציין את נתוני סטורנקסט המשקפים את המחיר לצרכן בפועל, למרות שהמחיר לצרכן נקבע על-ידי רשתות השיווק ולא על-ידי חברת דנשר.

לדברי דנשר, "לפי נתוני סטורנקסט, ישנה ירידה של 7.2% במחיר הממוצע של אדג' מתחילת 2014. יחד עם זאת, יש לזכור כי המחיר הסופי לצרכן נקבע על-ידי רשתות המזון ולא על-ידי הספקים".

דיפלומט סירבה להגיב. תגובת שסטוביץ לא התקבלה.

מאסם-נסטלה נמסר בתגובה: "בניגוד לתפיסה המוטעית, מחירי המוצרים מושפעים בעוצמה גם ממחירי החשמל, המים, הארנונה ושכר העבודה במשק - שעלו באופן משמעותי בשנתיים האחרונות. ירידת המחירים בחלק מהסחורות היא שאיפשרה לאסם להימנע מהעלאת מחירים בשנים אלה, למרות העלייה בתשומות".

השינוי במחירי הסחורות בשנה האחרונה
 השינוי במחירי הסחורות בשנה האחרונה

נקודות שיא ושפל בשער הדולר
 נקודות שיא ושפל בשער הדולר